قدس آنلاین: کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه شناسایی امام زمان (عج) به معنای آشنایی با بیوگرافی امام(عج) نیست که در برخی کتب تعلیمات دینی به آن اشاره شده است، افزود: این امر را نهی نمی کنم اما این به معنای معرفت و شناخت نیست بلکه معرفت تعیین نسبت و ارتباط فرد با امام زمان (عج) است.

ضعف های نظام آموزشی در تربیت مهدوی دانش آموزان

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرگزاری شبستان، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به بررسی جایگاه و نقش فرهنگ و باور مهدویت در نظام آموزشی کشور پرداختیم و در این راستا با حجت الاسلام و المسلمین علی صدوقی، کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت گفت و گویی انجام دادیم که بخش دوم آن را در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام صدوقی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه در ابتدای سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است که «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» اظهار کرد: مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که این سند با هدف دستیابی دانش آموزان به حیات طیبه تدوین شده است اما متاسفانه این حیات طیبه در تعریف آنها گنگ و مبهم است و جایگاه امام عصر(عج) را حداقلی تعریف کرده اند و در نهایت کتب درسی که براساس این سند درحال تالیف است، به امام(عج) نگاه حداکثری ندارد و حتی در نگاه حداقلی نیز امام(عج) را مناسب تعریف نمی کند.

ضعف معلمان در زمینه اعتقاد به جایگاه امام(عج)

وی اضافه کرد: استادان و معلمان حاضر در آموزش و پرورش یا از جایگاه واقعی امام زمان(عج) در پازل هستی بی خبر هستند که در این صورت نمی توانند دانش آموزان را با این جایگاه بلند و شاخص مهم آشنا کنند و یا اگر اعتقادی هم به جایگاه امام زمان(عج) داشته باشند، این اعتقاد حداقلی است که موجب تولید نابسامانی های فراوان می شود.

ضرورت افزایش انس و معرفت دانش آموزان نسبت به امام عصر(عج)

صدوقی در پاسخ به اینکه نظام آموزشی کشور در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب برای فراموشی و کم رنگ کردن باوررهای مهدویت چه راهکار و اقدامی می تواند داشته باشد، افزود: در حدیثی داریم «مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً » یعنی اگر کسی امام زمان را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است اما در حدیث مطرح نشده، اگر قرآن یا آخرت و یا اسلام را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است، این نشان دهنده جایگاه رفیع امام است، پس باید انس و معرفت دانش آموزان را نسبت به امام عصر(عج) افزایش داد.

بیوگرافی امام زمان (عج)، معرفت و شناخت به حضرت(عج) ایجاد نمی کند

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه شناسایی امام زمان (عج) به معنای آشنایی با بیوگرافی امام(عج) نیست که در برخی کتب تعلیمات دینی به آن اشاره شده است، افزود: این امر را نهی نمی کنم اما این به معنای معرفت و شناخت نیست بلکه معرفت تعیین نسبت و ارتباط فرد با امام زمان (عج) است.

وی اضافه کرد: رابطه و نسبت امام زمان (عج) با فرد هدایتگری و وظیفه فرد نسبت به امام(عج) اطاعت است و دانش آموز اگر به این درک نرسد که در نظام هستی باید از امام اطاعت و در حریم ایشان خود را تعریف کند، در جاهلیت به سر می برد، حتی اگر در آینده وارد دانشگاه هم شود.

برخورد منفعلانه در مقابل حرکات دشمن بی فایده است

حجت الاسلام صدوقی با بیان اینکه نمی توانیم به مقابله با حجم انبوه رسانه هایی که در جهان علیه ما فعالند، بپردازیم، ابراز کرد: چراکه زمانی با یک رسانه برخورد می کنیم، در عقبه این رسانه، فضاهای دیگری ایجاد می شود و دوباره ما را دچار انفعال می کند لذا برخورد منفعلانه در مقابل حرکت فعال دشمن، به جایی نمی رسد.

پوشاندن لباس تقوا بر تن دانش آموزان راه مقابله با تهاجم دشمن

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ای از قرآن به عنوان راهکاری برای این مقابله، تصریح کرد: بنابر نص قرآن «وَ لِباسُ التَّقْوی‏ ذلِکَ خَیْرٌ» بهترین لباس برای انسان تقوا است این یعنی انجام رسالت دینی در حق دانش آموزان کشور تنها ارائه اطلاعات دینی به آنان نیست بلکه به جای آن باید لباس دین و تقوا را بر تن دانش آموزان کرد.

وی با بیان اینکه اگر تقوا در وجود دانش آموزان نهادینه شود دیگر نیازی نیست آنها را از ماهواره و امثال آن منع کنیم، تاکید کرد: چراکه با این نهادینه سازی، خود دانش آموز سراغ این منابع مبتذل نخواهد رفت زیرا خود دارای یک فیلتر درونی است و این فیلترینگ دانش آموزان را مدیریت می کند اما ما از این مهم در آموزش و پرورش غافل هستیم.

تربیت دانش آموزان مصرف کننده!

حجت الاسلام صدوقی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش، دانش آموزان مصرف کننده تربیت می شوند، گفت: دانش آموزان در این نظام آموزشی مصرف کننده، پرتوقع و با سطح تحمل پایین در حال تربیت شدن هستند و این کودکان در مقابل حجم انبوه فعالیت های دشمن در حوزه کفر و باطل، میزان آسیب پذیری بالایی دارند اما زمانی که تقوا را به عنوان لباس در وجود دانش آموزان نهادینه کنیم، همانند غواصانی خواهند شد که لباس مخصوص برتن دارند.

این کارشناس مهدویت اضافه کرد: غواص زمانی لباس مخصوص برتن می کند و به دریا می رود، آب او را محاصره می کند اما سه مولفه؛ فشار آب، رطوبت و گرمی و سردی آن را درک نمی کند و دلیل آن واکسینه شدن به وسیله لباس است اما اگر این لباس آسیبی ببیند، آب از همان منفذ وارد می شود و به غواص آسیب می زند.

دانش آموزان را از مسیر درست با تقوا آشنا نکرده ایم

وی با بیان اینکه متاسفانه هم تقوا را خوب و صحیح تعریف نکردیم و هم نحوه نهادینه شدن آن در وجود افراد را تشریح نکرده ایم، گفت: تقوا را در تمام عرصه های زندگی برای دانش آموزان جاری و ساری نکرده ایم لذا دانش آموزان اطلاعات دینی اندکی دارند و از هویت دینی برخوردار نیستند و این موجب بالا رفتن میزان آسیب پذیری می شود.

معرفت به امام راه نهادینه سازی تقوا

صدوقی با اشاره به اینکه لباس تقوا از راه معرفت امام عصر(عج)‌حاصل می شود، بیان کرد: در حدیثی از امام حسین (ع) داریم که فرمودند: «اگر کسی خداوند را شناخت، در مسیر عبودیت قدم بر می دارد و در این صورت به استقلال،آزادی و حریت می رسد» و بعد از حضرت(ع) سوال شد چگونه خداوند را بشناسیم ایشان فرمودند: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ؛ خداشناسی به معنی شناخت و معرفت به امام است، زمانی که خداوند اطاعتش را بر همگان واجب کرده است» که باید این مهم را در آموزش و پرورش ترویج کنیم.

جایگاه مهدویت در نظام آموزشی ضعیف است

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اضافه کرد: جایگاه مهدویت در نظام آموزشی صد درصد ضعیف است و اگر تلاش های هیئات و سازمان های مذهبی در کنار و حاشیه آموزش ها نباشد و عشق و ارادت خانواده ها به امام(عج) حتی در همین حد ناقص وجود نداشته باشد، مدرسه توانایی لازم را برای آشناسازی دانش آموزان با امام مهدی(عج) ندارد زیرا برنامه درسی در این زمینه فعال نیست و استادان، معلمان و مدیریت مدارس هم در این راستا فعال نیستند.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان هم اکنون تنها از حوزه شناختی امام(عج) به صورت ناقص تغذیه می شوند و از لحاظ عاطفی، حرکتی و رفتاری ثباتی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.