قدس آنلاین- بیرجند : رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه ۳۱۶ هیئت مذهبی کددار در شهرستان بیرجند وجود دارد گفت: مراسم شور حسینی روز اول محرم با حضور هیئت‌های مذهبی شهرستان بیرجند ساعت ۱۴ در محل مسجد امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

۳۱۶ هیئت مذهبی کددار در شهرستان بیرجند  فعال است / برگزاری مراسم شور حسینی اول محرم در بیرجند

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، ابوالفضل نوفرستی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نخستین بار مراسم عزاداری در ایام محرم توسط اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سال 61 هجری در روز عاشورا برگزار شد و از آن زمان تاکنون هر ساله دهها میلیون نفر از مردم ایران و سایر کشورها این مراسم را برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کل کشور 91 هزار هیئت به ثبت رسیده است افزود: از این تعداد 316 هیئت مذهبی کددار در شهرستان بیرجند وجود دارد که این هیئتها تاکنون برنامه‌های خوبی در مراسم مختلف داشته‌اند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه عَلَم انقلاب به دست هیئت‌های مذهبی است بیان کرد: پیام عاشورا اگر از طرف همه ملتها جدی گرفته می‌شد مشکلات بسیاری از جوامع حل می‌شد زیرا مادر همه آفت‌ها در عزاداری عدم توجه دقیق به فلسفه عاشورا از سوی متولیان امر است.

نوفرستی تصریح کرد: به دلیل هماهنگی‌هایی که بین هیئتهای مذهبی شهرستان و شورای هیئتهای بیرجند وجود دارد مشکل عمده‌ای تاکنون مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است آسیب‌هایی که در هیئت‌های مذهبی وجود دارد مبنایی، قالبی و محتوایی است خاطرنشان کرد: در شهرستان بیرجند تاکنون از نظر مبنایی و قالبی مشکلی وجود نداشته است و اگر مشکلی بوده محتوایی بوده است که باید در این زمینه نیز کار شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بیرجند یادآور شد: در این راستا برای از بین بردن این آسیبها باید آموزش‌هایی در سطوح مختلف برای مداحان، روحانیون و شورای هیئت‌های مذهبی یا هیئت امنا داده شود زیرا استخوان بندی هیئت‌های مذهبی بیرجند برحسب تجربه است.

نوفرستی با اشاره به آسیبهای هیئتهای مذهبی شهرستان بیرجند، افزود: استفاده از طبل و سنجهای خارج از عرف، ذبح گوسفند جلوی منازل و هیئتها، احداث ایستگاه صلواتی در خیابانهای پرتردد و ایجاد ترافیک و توجه نکردن تعداد محدودی از هیئتها به نماز اول وقت از آسیبهای هیئتهای این شهرستان است.

وی اظهار داشت: هیئتها باید با تشکیل بانک اطلاعاتی از بروز مشکلات جلوگیری کنند تا کمتر دچار آسیب شوند و همچنین در بحث نماز اول وقت نیز عزاداران با وضو وارد هیئت شوند تا اول وقت نماز را اقامه کنند و گوسفندان نذری نیز در کشتارگاه ذبح شوند.

رئیس شورای هیئتهای مذهبی شهرستان بیرجند با تأکید بر استفاده از مداحان جدید بیان کرد: در این راستا شورای هیئتهای مذهبی از مداحان جدید استقبال می‌کند. مداحان باید خود را مقید به دیدن استاد کنند و بدون داشتن مطالعه و سند و منبع معتبر نباید روضه خوانی و مداحی کنند.

نوفرستی تصریح کرد: مداحان  باید روحانیون هیئتهای عزاداری را همراهی کنند زیرا این امر موجب نظم در عزاداریها و محتوا بخشیدن به آن و جلوگیری از بدعتهای جدید در عزاداریها می‌شود.

وی عنوان کرد: مراسم شور حسینی روز اول محرم با حضور هیئتهای مذهبی شهرستان بیرجند ساعت 14 در محل مسجد امام حسین (ع) برگزار می‌شود. این مراسم با سخنرانی آیت‌الله عبادی و امام جمعه شهرستان بیرجند انجام می‌شود. همچنین اجرای نمادین مراسم سنتی علم‌بندان، حسن، حسین و بیل‌زنی خوسف را نیز خواهیم داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.