دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: بزرگترین ظلم دشمنان به نظام، معرفی اسلام به عنوان دین خشونت است.

بزرگترین ظلم به نظام معرفی اسلام به عنوان دین خشونت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا حجت الاسلام سید احمد زرگر روز شنبه در نشست خبری اعلام برنامه های هفته احیای امر به معروف اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد از احکام اسلام نقش پیشگیرانه دارد و پنج درصدی هم که به اجرای احکام فقهی منجر می شود، بر مبنای پیشگیری است.
وی افزود: نظام اسلامی برای مردم حق ویژه ای قائل است و کسی اجازه تعرض به اموال مردم را ندارد و لذا در حق الناس، رضایت مردم شرط است، ولی گناهانی که مربوط به عبادات و حقوق الهی است، با توبه بخشیده می شود.

** ظرفیت های جدید با قانون جدید
دبیر ستاد امر به معروف گفت: تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر که سال گذشته در مجلس صورت گرفت، ظرفیت های جدیدی را برای این ستاد و مردم فراهم کرد و اگرچه این قانون دیرهنگام تصویب شد ولی خلاء های اجرای این فریضه را پر کرده و ما خلاء های موجود را بررسی کردیم و دستورالعمل های لازم را از تصویب اعضای ستاد گذراندیم.
وی افزود: اصل هشتم قانون اساسی به این فریضه اشاره دارد و هرچند تصویب این قانون در دولت های هفتم تا دهم مطرح بود و جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شد ولی این قانون فقط در هیات دولت دهم تصویب شد و به دلیل اعلام نشدن به مجلس، مسکوت ماند.
زرگر افزود: در اواخر دولت دهم با نظر آیت الله احمد جنتی رئیس ستاد امر به معروف این قانون در قالب طرح به مجلس داده شد و مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون های قضایی و فرهنگی تلاش های بسیاری در این زمینه داشتند.

** پیش بینی قانون برای مقابله با مخالفان اجرای امر به معروف 
دبیر ستاد امر به معروف از نقش پررنگ مردم در قانون جدید سخن گفت و اظهار کرد: ضرورت نظارت همگانی مردمی در این قانون دیده شده و مردم حق دارند نسبت به دولت امر به معروف و نهی از منکر کنند.
وی افزود: امر به معروف در قانون مجازات اسلامی به عنوان یکی از علل موجهه جرم پیش بینی شده بود ولی در مجلس شورای اسلامی حذف شد و شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و دوباره علل موجهه جرم به این قانون برگشت.
زرگر، برای برخورد با مدیرانی که با آمران به معروف می ایستند، به ماده 9 قانون حمایت از آمران به معروف استناد کرد و گفت: طبق این ماده اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف مانع ایجاد کنند و ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است، علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی می شود.
وی افزود: درمورد اشخاص حقوقی، افرادی که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت و محرومیت از سایر حقوق و امتیازات مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند، علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده 20 قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.

** تجمع در 16 مهر 
زرگر با اشاره به برخی برنامه هایی که قرار است در هفته امر به معروف اجرا شود، از تجمعی سخن گفت که در جمعه 16 مهر در میعادگاه های نماز جمعه برگزار می شود و ستادهای استانی نیز در تریبون های نماز جمعه به ارائه گزارشی از عملکرد این ستادها در استان های مختلف خواهند پرداخت.
وی افزود: در این هفته از فعالان امر به معروف مانند قضات، بسیجیان، کارمندان، کارگران و یاوران معروف و همچنین اصحاب رسانه که در انعکاس فعالیت های این فریضه تلاش کرده اند، تجلیل به عمل خواهد آمد.
دبیر ستاد امر به معروف بر نقش خبرنگاران در این عرصه تاکید کرد و گفت: نهادهای فرهنگی برای عمومی کردن یک هنگ، تاثیر مهمی دارند و فعالیت روزنامه ها و خبرگزاری ها نیز بسیار اهمیت دارد و می توانند موضوعی را به یک فرهنگ تبدیل کنند.

** سازماندهی نیروهای آمر و ناهی 
زرگر تبدیل شدن امر به معروف در جامعه را در گرو تذکر لسانی مردم دانست و افزود: علاوه بر تذکر مردم برخی افراد به عنوان طلایه داران معروف، یاوران معروف و یادآوران معروف آموزش های لازم را در این زمینه می بینند.
وی از آموزش، گزینش، سازماندهی و استفاده از نیروهای مردمی به عنوان مهمترین روش های عملی کردن امر به معروف در جامعه یاد کرد و گفت: تشکیل هسته های تخصصی از میان این نیروها یکی از برنامه های ستاد است تا در رشته ها و حیطه های مختلف، افراد کارشناس و خبره زوایای گوناگون این فریضه را نهادینه کنند.
به گفته زرگر، کارمندان و مدیران دولتی در قالب «یاوران معروف»، دانشجویان به عنوان گروه های «طلایه داران امر به معروف» و دانش آموزان در قالب «یادآوران معروف» در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می کنند.
وی افزود: این گروه ها در ترکیب های 10 نفره نحوه جذب، سازماندنی، آموزش و اجرای امر به معروف را به عهده دارند و تاکنون این گروه ها در 110 سازمان و وزارتخانه تشکیل شده و نیروهای مربوطه دوره های آموزشی را پشت سر گذاشته اند.

** تشکیل 4790 شورای امر به معروف
زرگر از ظرفیت قانون امر به معروف برای تشکیل شوراهای امر به معروف در ستاد مرکز، استان ها و شهرستان ها سخن گفت و اظهار داشت: تاکنون 4790 شورای امر به معروف تشکیل شده و 34 هزار و 440 نفر آموزش های لازم را دیده اند که 2 هزار و 573 نفر مربوط به یاوران معروف و 21 هزار و 434 نفر مربوط به یادآوران معروف است.

** قانون ضابطین کماکان اجرا می شود
زرگر در پاسخ به سوالی درباره نحوه فعالیت ضابطین پس از تصویب قانون جدید حمایت از آمران به معروف گفت: فعالیت ضابطین از وظایف بسیج است و قانون موردنظر همچنان قابل اجرا است و در قانون جدید برای کسانی که به عنوان ضابط فعالیت می کنند، آموزش هایی درنظر گرفته شده که طبق هماهنگی های به عمل آمده ستاد و قوه قضاییه این آموزش ها برگزار می شود.
وی از امضای تفاهم نامه ای در این زمینه خبر داد که به زودی به مرحله اجرایی خواهد رسید و به زودی این مجموع راه اندازی می شود، چون ضابط باید توسط دادستان آموزش داده شود.

** عناوین هفته امر به معروف
زرگر شعار هفته امر به معروف و نهی از منکر را «همه مسئولیم» اعلام کرد و افزود: دوشنبه اولین روز از هفته امر به معروف به عنوان «همه مسئولیم در حفظ فرهنگ عاشورایی و ارتقاء معنوی دانش آموزان» تعیین شده و در این روز با حضور وزیر آموزش و پرورش زنگ امر به معروف در یکی از مدارس نواخته می شود و ضمن سازماندهی یادآوران معروف از برخی دانش آموزان فعال در این عرصه تجلیل می شود.
وی افزود: دومین روز از این هفته به عنوان «همه مسئولیم در حفظ فرهنگ عاشورایی و ارتقاء معنوی دانشجویان» نام دارد و همایش های دانشجویی در برخی دانشگاه ها برگزار می شود و از اعضای گروه های امر به معروف که در قالب طلایه داران فعالیت می کنند، تجلیل خواهد شد.
زرگر اضافه کرد: چهارشنبه 14 مهر با شعار «همه مسئولیم در سلامت محیط اداری» به تقویت سازماندهی یاوران معروف که در سازمان ها و وزارتخانه ها وظیفه امر به معروف را به عهده دارند، پرداخته می شود.
وی از پنجشنبه 15 مهر به عنوان چهارمین روز هفته امر به معروف یاد کرد که شعار آن «همه مسئولیم در سلامت نهاد خانواده و زنان» و برنامه هایی با رویکرد این فریضه و تقویت عفاف و حجاب برگزار می شود.
زرگر روز جمعه را پنجمین روز از هفته امر به معروف با شعار «همه مسئولیم در تقویت باورهای دینی» دانست که با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و سازماندهی طلایه داران با تاکید بر نقش مساجد، اماکن، محلات و تشکل های مذهبی برگزار خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول ششمین روز از هفته امر به معروف روز شنبه 17 مهر با شعار «همه مسئولیم در حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر» برگزار می شود و برنامه هایی در سازمان های بسیج، نهادهای قضائی و نظامی اجرا می شود.
وی آخرین روز از این هفته را با شعار «همه مسئولیم در سلامت محیط کسب و کار و تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی» در یکشنبه 18 مهر عنوان کرد و گفت: این روز با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تقویت سازماندهی طلایه داران برگزار می شود.

** مسابقه امر به معروف 
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: مسابقه اطلاع رسانی قانون و احکام امر به معروف از اولین روز ماه محرم در برخی روزنامه ها منتشر می شود و علاقه مندان تا 40 روز یعنی اربعین حسینی فرصت دارند در این مسابقه شرکت کنند.
زرگر جوایز این مسابقه را شامل 40 جایزه اعزام به عتبات عالیات دانست و گفت: نماهنگ تلنگر با اجرای گروه سرود نسیم قدر از سوی این ستاد برای پخش در سیما آماده شده و در هفته امر به معروف پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.