قدس آنلاین/اصفهان / راضیه کشاورز: طرح تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه های هوشمند از سال 89 توسط شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه آغاز شد و به مرور همه دستگاه های اتوبوس های اصفهان به این سامانه ها مجهز شدند، اما درحالی که بیش از پنج سال از تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه‌های هوشمند می‌گذرد، هنوز فرهنگ استفاده از این سامانه در بین برخی از مردم اصفهان نهادینه نشده است.

ضرر 12میلیارد تومانی اتوبوسرانی اصفهان از کارت نزدن مسافران

حالا اصفهانی ها در برخی اتوبوس‌های خطوط اتوبوسرانی اصفهان شاهد متن هایی با محتوای «کارت زدن = رعایت حقوق دیگران؛کارت نزدن مدیون بودن» هستند.

یکی از رانندگان اتوبوسرانی اصفهان می گوید: پس از گذشت مدت ها از سامانه‌های هوشمند پرداخت بلیت، هنوز برخی از مردم کارت بلیت ندارند و این قضیه خوب برایشان جا نیفتاده که هنگام سوار شدن کارت بزنند و بعد هم راحت پیاده می شوند، جالب تر اینکه وقتی هم می گوییم چرا کارت نزدید ناراحت می شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این زمینه می‌گوید: متأسفانه روزانه حدود 2۰درصد از شهروندان که از خدمات ارزان اتوبوسرانی استفاده می کنند، کرایه خود را پرداخت نمی کنند و این موضوع منجر به وارد شدن خسارت سالانه 12 میلیارد تومان به این ناوگان می شود.

علیرضا صلواتی می افزاید: با رقم 12میلیارد تومانی که اتوبوسرانی اصفهان سالانه به دلیل کوتاهی برخی از شهروندان متضرر می شود، می توان اعتبار لازم برای خریداری سه دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی 100دستگاه اتوبوس را تأمین کرد.

به گفته وی در حال حاضر روزانه 800هزار نفر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند که در ایام تعطیل بر شمار مسافران افزوده می شود.

وی با بیان اینکه میزان نپرداختن کرایه اتوبوس در گذشته حدود 30درصد بوده است، تصریح می کند: در حال حاضر این رقم با 10درصد کاهش به 20درصد رسیده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 75 نفر بازرس در خطوط اتوبوسرانی اصفهان فعالیت می کنند، عنوان می کند: به کارگیری بازرس نیز پدیده قشنگی نیست هرچه شمار بازرسین بیشتر شود نشان دهنده این است که مردم نسبت به پرداخت هزینه هایی که جنبه شرعی و تکلیفی دارد کوتاهی می کنند.البته دلیل کاهش نپرداختن کرایه اتوبوس فقط به دلیل حضور بازرسان نیست بلکه فرهنگسازی های انجام شده بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان می کند: کوتاهی شهروندان اصفهانی در استفاده از کارت های الکترونیکی حمل و نقل تأثیری در کم و زیاد شدن حقوق رانندگان اتوبوس ندارد و حقوق آن ها ثابت است اما این امر حق الناس به شمار می آید.

البته پرداخت نکردن بلیت اتوبوس‌ها توسط مردم به ایران و اصفهان اختصاص ندارد بلکه این نوع تخلف در کشورهای اروپایی نیز قابل مشاهده است اما اروپایی‌ها در این زمینه جریمه می‌شوند، به طوری که در سال گذشته جریمه عدم پرداخت کرایه اتوبوس‌ها در اروپا 60 یورو بوده است.

حق‌الناس شوخی نیست!

اگر مردم سهم خود که یک سوم از هزینه حمل و نقل عمومی می باشد را نپردازند، امری طبیعی است که این شرکت قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود و بر همین اساس مردم نباید از کنترل کارت‌ بلیت‌ها ناراحت شوند.

چنانچه مردم اتوبوس های شهری را متعلق به خود بدانند و کرایه خود را بپردازند، حق الناسی به گردن ندارند؛ زیرا درهر صورت حق‌الناس شوخی نیست و پرداخت نکردن کرایه اشکال شرعی دارد و فرد خاطی مدیون است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفت و گو با «قدس» با تأکید بر این که کسانی که کرایه اتوبوس خود را نمی پردازند خود را مدیون دومیلیون جمعیت شهر اصفهان می کنند، می گوید: با توجه به این که بودجه شهر از جمله شرکت اتوبوسرانی از طریق پرداخت عوارض شهروندان تأمین می شود از این رو افرادی که کرایه اتوبوس را نپردازند حق الناس را نادیده گرفته اند.

رضا امینی می افزاید: در صورتی که همه مسافران کرایه خود را پرداخت کنند به طور حتم سطح خدمات و سرویس دهی اتوبوسرانی افزایش می یابد.

وی می افزاید: ناوگان اتوبوسرانی، ناوگان هزینه بر است نه درآمدزا، بنا بر این اگر مردم آن را متعلق به خود بدانند و کرایه خود را بپردازند در خدمت رسانی این ناوگان کمک کرده اند.

نشانه شخصیت

هنوز کسانی هستند؛ که کرایه اتوبوس خود را حتی با کارت بلیت الکترونیک نمی پردازند و به نوعی سامانه هوشمند را دور می زنند و رایگان سوار می شوند و سازمان اتوبوسرانی را دچار ضرر و زیان کرده اند اما آیا این افراد با خود فکر کرده اند چه کسانی باید جور کرایه آن ها را بکشند؟!

از یادمان هنوز بلیت های کاغذی نرفته که در پشت آنها این جمله معروف «ارائه بلیت نشانه شخصیت شماست» نوشته شده بود و حتی روی بدنه داخلی اتوبوس های شهر در گوشه و کنارش این جمله تکرار شده بود تا ملکه ذهن هر مسافر این ناوگان عمومی شود.

انگار بازرسان و راننده اتوبوس های شهر اصفهان همیشه به عده ای یادآوری کنند که: «آقا، خانم! کارت نزدی»

...بله، این قصه تکراری این روزهای ناوگان ورشکسته و زیان ده اتوبوسرانی اصفهان است که از سویی با حذف یارانه روبه روشده و از طرفی دیگر 20درصد مسافران روزمره دارد که بدون کرایه راحت سوار و پیاده می شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.