محمدعلی میرزایی: برنامه ترکیبی «اکسیر» در 52 قسمت 55 دقیقه‌ای به آموزش و اطلاع‌رسانی، و با هدف اصلاح سبک زندگی درراستای ارتقای سلامتی، خودمراقبتی و رقابت شرکت‌کنندگان با حضور پزشکان متبحر می‌پردازد . دکتر مسعود صابری کارشناس پزشکی این برنامه درباره دلیل طراحی این برنامه تلویزیونی می‌گوید: من و تمامی همکارانم بیشتر از هر چیزی، مواردی را در موضوعات مربوط به پزشکی در جامعه می‌بینم که ضعف آموزش منجر به بروز آن‌ها شده است. من دوست داشتم این ضعف از بین برود و «اکسیر» فرصتی طلایی برای من شد که از تمام دانش و تجربه خویش درکنار عوامل اکسیر، قدمی بزرگ در راه این آموزش برداریم و خوشبختانه نفوذ خوبی که این برنامه و رسانه دارد، دقیقاً همان جایی است که باید آن اتفاق بیفتد.

از هیچ برنامه‌ای الهام نگرفته‌ایم

وی در رابطه با انتقال آموزش‌های سلامت به مخاطبان توضیح داد: ما یک گروه علمی داریم که محتوای علمی برنامه را در دو سال گذشته تهیه کرد و بعد این محتواها به گروهی ارایه شد که کار این گروه این است که این موضوع‌ها را برای مخاطب جذاب‌تر می‌کنند و بعد جلسات مشترکی داریم و درنهایت ما آن سناریو را مرور می‌کنیم و دیالوگ‌های تأثیرگذار را برای مخاطب انتخاب می‌کنیم و در بیشتر برنامه‌ها، آیتم‌های نمایشی داریم. چه بنده و چه آقای فرزاد حسنی، و مهمانان ویژه‌ای هم که برای هر موضوع برنامه داریم، همگی با یک زبان ساده و ملموس مسایل پزشکی را منتقل می‌کنیم.

اسماعیل دلداری کارگردان تلویزیونی برنامه اکسیر هم درباره فرم و محتوا و عنوان برنامه با بیان اینکه اکسیری که درمان دردهای بشر باشد و بتواند به همه نیازها پاسخ دهد اصلاً وجود ندارد، اضافه می‌کند: آنچه در این برنامه از نظر کارشناسان مختلف در حوزه‌های مختلف سلامت استفاده می‌شود، تاحدودی می‌توان گفت که پیشگیری و درمان موقتی است و بهتر از هرچیز برای سلامتی، مراقبت قبل از بیماری است؛ چون کسی که بیمار می‌شود قطعاً فرآیند درمان برایش مشکلاتی درپی خواهد داشت؛ لذا من «اکسیر» را یک برنامه هشداردهنده برای مخاطب می‌بینم و حضور میهمانان در این برنامه و تجربیاتی که برای مخاطب بیان می‌کنند و مشکلاتی که برای آن‌ها پیش آمده، به همین منظور است. ما در این برنامه قصد داریم برای این مشکلات راه چاره‌ای پیدا کنیم. مخاطب برنامه می‌تواند برای پاسخ به سؤالات و مسایلی که برایش پیش آمده به‌شکل تخصصی از این برنامه پاسخ بگیرد.

بیماری از فکر ما شروع می‌شود

کارگردان تلویزیونی برنامه «اکسیر» در رابطه با بازخورد چنین توضیح می‌دهد: ما وقتی یک موضوع را که در جامعه دنبال می‌کنیم، برای مثال موضوع سرطان که خیلی از مردم از این کلمه هراس دارند، ولی ما با مواردی مواجه شدیم که از این بیماری با درمان‌هایی که انجام داده‌اند و اعتماد به نفسی که داشته‌اند، به مبارزه با این بیماری رفته‌اند و با آن مقابله کرده‌اند. برنامه‌ای که با همین عنوان و شاخص پخش شود، می‌تواند آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درپی داشته باشد. وی با بیان اینکه ما در مرحله اول باید درمان بیماری را از فکر خود آغاز کنیم و در مراحل بعد، درمان‌های شیمیایی بتواند جواب خودش را بدهد و درواقع روحیه بیمار باید در اولویت اول قرار بگیرد، گفت وقتی‌که برنامه به این شکل ساخته شود، می‌توانند ترس مردم را از بعضی از بیماری‌های خاص از بین ببرد و به آن‌ها امیدواری بدهد. این برنامه می‌تواند با طرح موضوعاتی از این جنس بیماری‌ها، ضمن اینکه اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی می‌کند، باعث شود مردم در رابطه با آن موضوع خاص اطلاعاتی به دست بیاورند و از لحاظ روحی و روانی هم آمادگی مضاعفی برای مقابله با این نوع بیماری داشته باشند.

برنامه‌سازی مثل ساختن ماشین است

مصطفی شریفی تهیه‌کننده برنامه نیز با اشاره به اینکه این برنامه سفارش دکتر پورمحمدی معاون وقت سیما و مدیر شبکه 3 بوده و باتوجه به نیاز کشور کلید خورده، در پاسخ به انتقادی که معتقدند این برنامه مشابه یکی از برنامه‌های خارجی دوبله‌شده در شبکه‌های ماهواره‌ای است، توضیح می‌دهد: هیچ شباهتی بین این برنامه‌ها وجود ندارد و هیچ الهامی هم از آن برنامه صورت نگرفته است. برنامه‌سازی همانند ساخت ماشین است؛ یا باید چرخ را از اول ابداع کنید، یا باید برنامه‌های پیشین را ببینید. برنامه «دکتر آز» یک برنامه درمان‌محور با یک مجری کارشناس است. ما 6 برنامه را آزمایش کردیم و هیچ‌وقت به سمت و سوی برنامه خاصی نرفتیم. محوریت برنامه ما بر اصول پزشکی و سلامت است و مجری آن که نماینده عامه است، برنامه را به‌سمت جلو می‌برد و مجری کارشناس‌های مختلف دیگر به طبع موضوع برنامه فرزاد حسنی را همراهی می‌کنند.

وی در رابطه با شناوربودن زمان مشخص برنامه هم می‌گوید: کنداکتور شبکه 3 سیار است. متأسفانه به‌دلیل شناوربودن کنداکتور شبکه که به‌دلیل مسابقات ورزشی این اتفاق می‌افتد که برنامه از کنداکتور درمی‌آید و ساعت آن جابه‌جا می‌شود و تلاش این است که چهارشنبه‌ها ساعت 22:30 و پنجشنبه23 و تکرار آن جمعه پخش شود.

کمپینی با حضور ستاره‌ها

فرزاد حسنی مجری و کارگردان هنری برنامه هم در رابطه با برنامه و کمپین سلول‌های بنیادی که قرار است ستارگان سینما و تلویزیون اعضای آن را تشکیل دهند، می‌گوید: در این برنامه آموزش و مباحثه داریم. یک معضل را براساس نیاز مطرح می‌کنیم . وقتی هم کمپینی تشکیل می‌دهیم، همه کشور مدنظر ماست. ستارگان می‌توانند برای مردم انگیزه ایجاد کنند و ما از بزرگان فرهنگی دعوت کردیم و قصدمان این است که شمار اعضای کمپین سلول‌های بنیادی را به چندمیلیون برسانیم که مطمئناً با کمک هم به این هدف دست پیدا می‌کنیم و افراد شاخص فرهنگی و هنری برای این هدف باید به ما کمک کنند.

وی در رابطه با اجراهای رادیویی و تلویزیونی‌اش خاطرنشان می‌کند: در حال‌حاضر در رادیو دو برنامه «چه‌فرصتی، چه‌شبی» که چهارشنبه‌ها از رادیو جوان پخش می‌شود و همین‌طور یک برنامه به نام «رادیو جمعه» و در تلویزیون هم برنامه «اکسیر» را روی آنتن دارم. به جوانان این نکته را می‌گویم که اگر در خودشان توانایی سراغ دارند، این توانایی را حتماً بروز دهند و بدانند صداوسیما آماده پذیرش نسل جدید مجریان جدید است و مجریان جوان اجرا را اول در رادیو تجربه کنند بعد وارد حوزه تلویزیون شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.