قدس آنلاین- اراک-احمدمختاری: زمانی قمی استاندار مرکزی در آیین صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی استان که به مناسبت آغاز هفته گرامیداشت نیروی انتظامی در ستاد فرماندهی انتظامی این استان برگزار شد، گفت: توجه توامان به امنیت نرم و سخت لازمه تحقق امنیت پایدار است.

توجه توأمان به امنیت سخت و نرم لازمه تحقق امنیت پایدار است

زمانی قمی استاندار مرکزی اظهار کرد:نیروی انتظامی بال بسیار اساسی و موثر امنیت کشور است که با ماموریتهای متنوع و پیچیده جزو دستگاه هایی است که کمتر می توان نظیر آن را از حیث تنوع و پیچیدگی ماموریت پیدا کرد.

وی گفت: بشر از زمانیکه پا به عرصه وجود گذاشته در زندگی فردی و اجتماعی احساس امنیت کرده است و امنیت را به عنوان عنصری ضروری در زندگی فردی و اجتماعی خود ملاحظه و ارزیابی نموده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در روزگاران قدیم امنیت بیشتر با امنیت سخت شامل امنیت ملی و دفاع ملی ،مترادف بود و امروز از سوی برنامه ریزان علاوه بر امنیت سخت ،امنیت نرم هم مورد عنایت قرار گرفته که از آن به عنوان امنیت پایدار نام می برند .

وی گفت: امنیت سخت قابل لمس و اعمال شدنی است، اما امنیت نرم کلام محور است و تهدیدات آن گفتمان سیاسی و اجتماعی و اعتقادات را تهدید می کند. استاندار مرکزی تصریح کرد: برای تامین امنیت پایدار، کشوری موفق است که امنیت سخت و امنیت نرم را توامان مورد توجه قرار دهد و تصور اینکه تهدید علیه گفتمان‌ و اعتقادات ما وجود خارجی ندارد قطعا اشتباه است. امنیت نرم جزو لاینفک امنیت پایدار است و باید در کنار امنیت سخت مورد اهمیت و توجه قرار گیرد.

زمانی قمی گفت: اتحاد جماهیر شوروی، آنچنان از امنیت سختی برخوردار بود که هیچ قدرتی توان نفوذ به خاک این کشور را نداشت اما، به دلیل غفلت سران این کشور از امنیت نرم در مدت زمانی کوتاه در عین ناباوری جهانیان این اتحاد فروپاشید و به چندین کشور مستقل تقسیم شد.

وی امنیت را در سه سطح فردی، اجتماعی و ملی معرفی کرد و گفت: در هر جامعه فرد باید به آینده خود امیدوار باشد و این مهم امنیت فردی تلقی می‌شود و در کنار آن امنیت اجتماعی برای جامعه‌ای سراسر با نشاط قابل تعریف است که پیوندهای عمیق افراد آن را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی افزود: در خصوص امنیت ملی و تقویت بنیه دفاعی برای حفظ کیان جمهوری اسلامی نیز باید به همه تجهیزات روز و قدرتمند مجهز بود که این سه سطح به یکدیگر مرتبط است و طبیعتا اگر در حوزه امنیت فردی دقت نکنیم در حوزه امنیت اجتماعی مشکل پیدا خواهیم کرد و اگر در این دو حوزه تلاش نکنیم در حوزه امنیت ملی و دفاع از منافع ملی با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی عنوان کرد: گاه ممکن است برای ایجاد امنیت نیروهای انتظامی و نظامی تلاش کنند، اما در مواقعی با نرم‌هایی مواجه می‌شویم که احساس امنیت با استقرار امنیت تطابق نداشته باشد که در این خصوص باید به کارکردهای دستگاه‌های خارج از دستگاه نظامی انتظامی و اطلاعاتی نیز دقت کرد تا به نحوی عمل کنند که تا احساس امنیت در جامعه همزمان با استقرار امنیت تقویت شود.

وی با اشاره به وقوع بیش از 144 فقره قتل در طول یک سال در امریکا این شرایط را شش برابر ایران عنوان کرد و با طرح این سوال که چرا احساس امنیت در کشورهای امریکایی و اروپایی بیشتر است؟ گفت: در این جوامع رسانه های عمومی و غیر عمومی مدیریت می شوند و افکار عمومی وجامعه را به گونه ای مدیریت می کنند که میزان نگرانی در جامعه را با احساس منطقی از امنیت تطبیق می دهند و اجازه می دهند همه مراحل قانونی و اعمال قانون پیش رود.

وی افزود: ما نیز باید در راستای دفاع از زحمات ناجا، سپاه ، ارتش و همه آنهائی که در امنیت نرم و پاسداری از کیان انقلاب اسلامی سر از پا نمی شناسند افکار عمومی را مدیریت نمائیم و با هر اتفاق کوچکی جامعه را نگران نکنیم تا جامعه بگونه ای اداره شود که احساس امنیت با این تلاشها مطابقت داشته باشد.

استاندار مرکزی با اشاره به نظرسنجی انجام شده در خصوص سطح امنیت فردی، اجتماعی و ملی در کشور ، بیان کرد: طبق این نظر سنجی حدود 54 درصد مردم شهر و روستا در منزل و خارج از منزل احساس امنیت دارند و حدود 31 درصد این امنیت را در سطح متوسط می‌دانند.

وی گفت: در نظرسنجی در خصوص مشکلات اقتصادی و اطمینان به آینده با کاهش اطمینان مواجه هستیم که باید با تلاش برای از بین بردن نگرانی در این حوزه امید به آینده افزایش یابد.

زمانی‌قمی با بیان اینکه در حوزه امنیت اجتماعی 44 درصد از مردم در حضور در خیابان در هنگام شب احساس امنیت می‌کنند و 20 درصد احساس امنیت ندارند گفت: دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها باید این مهم مدیریت کنند تا احساس امنیت تسری یابد و جامعه‌ای امیدوار و بانشاط را شاهد باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.