قدس آنلاین: کارشناس و پژوهشگر سیره اهل بیت(علیهم السلام) با اشاره به علت اوج عزاداری های شیعیان در دهه اول محرم، گفت: در پاسخ به این سوال که چرا شیعه تا روز دهم محرم عزاداری می کند در حالی که مصیبت روز دهم به وقوع پیوسته است باید بگویم اصلی ترین دلیل، سیره اهل بیت(ع) است. یعنی ما سیره ائمه اطهار(ع) در ایام محرم را جاری و ساری می کنیم.

چرا اوج عزاداری های شیعه در دهه اول محرم است؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، حجت الاسلام پوربدخشان، کارشناس و پژوهشگر سیره اهل بیت(علیهم السلام) با اشاره به علت اوج عزاداری های شیعیان در دهه اول محرم، گفت: در پاسخ به این سوال که چرا شیعه تا روز دهم محرم عزاداری می کند در حالی که مصیبت روز دهم به وقوع پیوسته است باید بگویم اصلی ترین دلیل، سیره اهل بیت(ع) است. یعنی ما سیره ائمه اطهار(ع) در ایام محرم را جاری و ساری می کنیم.

وی ادامه داد: حجت شرعی ما که سبب می شود اینگونه رویکردی داشته باشیم منتسب به وجود مقدس حضرت ختمی مرتب(ص) و ائمه(ع) است. روایتی از امام رضا(ع) هست که فرمودند: «کانَ أبی إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لایُری ضاحِکا . . . فَإذا کانَ یَومُ العاشِرِ کانَ ذلِکَ الیَومُ یَومَ مُصیبَتِهِ و حُزنِهِ و بُکائِهِ؛ چون ماه محرّم می رسید، کسی پدرم را خندان نمی دید . . . چون روز دهم فرا می رسید آن روز، روز سوگواری و اندوه و گریه او بود.»

این پژوهشگر با بیان اینکه گریستن و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در سیره اهل بیت(ع) بوده است، تصریح کرد: ائمه(ع) از همان روز اول ماه محرم الحرام حزن و اندوه داشتند، در نتیجه شیعیان نیز دقیقا همان رویکرد را دارند، ضمن اینکه مساله گریستن در این ایام به کرات در روایات و احادیث سفارش شده است.

وی تاکید کرد: امام رضا(ع) در ایام محرم دستور می دادند که در منزل مجالس عزاداری برای سیدالشهدا(ع) برپا شود و بانوان نیز حضور یابند، ایشان می فرمودند پرده ای را در منزل بکشند و بانوان پشت پرده قرار گیرند و شخصی مرثیه سرایی می کرد، بنابراین گریستن اشکال نیست به ویژه در مورد امام حسین(ع) که تا این اندازه نسبت به گریه برای حضرت اباعبدالهه الحسین(ع) سفارش شده است. حتی علاوه بر گریستن، دیگران را به گریستن واداشتن نیز ثواب دارد و موجب رهایی از آتش جهنم است.

حجت الاسلام پوربدخشان در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد مفهوم عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» اظهار کرد: مساله هدف و نهضت امام حسین(ع) است اینکه با چه هدفی قیام کردند. عبارت فوق تاکیدی تام بر این مساله دارد. سیدالشهدا(ع) می فرمایند: «... انی لم اخرج اشرا و لا بطرا ولا ظالما و لا مفسدا و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر؛ همانا من برای ایجاد آشفتگی و خودنمایی و نابسامانی و ستمگری خروج نکرده ام، بلکه همانا من برای طلب اصلاح امت جدم قیام کرده ام و اراده کرده ام اینکه امر به معروف و نهی از منکر کنم.»

وی افزود: انحرافی که در سیره پیامبر(ص) بعد از وفات حضرت(ص) تا زمان امام حسین(ع) رخ داد سبب شد تا سیدالشهداء(ع) قیام کنند. یکی از ابعاد قیام این بود که حضرت(ع) جامعه را متوجه این مهم سازند که صرفا باید از حاکم عادل پیروی شود.

این محقق تاکید کرد: آن زمان وضعیت به گونه ای بود که می گفتند هر کسی که حاکم جامعه اسلامی باشد ولو فاسق هم باشد واجب الاطاعه است، مساله ای که اکنون وهابیت نیز مطرح می کنند. یکی از ابعاد قیام امام حسین(ع) این مساله بود تا این مساله را جا بیندازند که صرفا باید از حاکم عادل پیروی کرد.

وی در ادامه ابراز کرد: عبارت «کلُّ یومٍ عاشورا و کلُّ ارضٍ کربلاء» به مفاهیم فرهنگ حسینی تعمیم می یابد، یعنی فرهنگ حسینی در تمامی ادوار باید باشد چه آنکه بعد از قیام حضرت(ع)، قیام های مختلفی از جمله قیام مختار، قیام توابین، قیام زید اتفاق افتاد.

حجت الاسلام پوربدخشان در بخش دیگری از مباحث خود در مورد برخی آسیب های عزاداری حسینی در روزگار کنونی خاطرنشان کرد: نباید ذیل این عزاداری ها صرفا به شور توجه شود، باید در کنار شور، مفاهیم و شعور نیز توجه شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.