قدس آنلاین: مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در ایام محرم و صفر بازرسی کشتار دام را در منازل و معابر و هیئت‌های سطح استان داریم و امسال همچون گذشته بیش از 100 تیم بازرسی در خراسان رضوی فعال است که 26 تیم بازرسی آن در مشهد است.

بیش از 100 تیم بازرسی در ایام محرم و صفر در بحث بازرسی کشتار دام در خراسان رضوی فعال است

به گزارش قدس آنلاین، مجید روحانی نژاد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: امسال برنامه‌ های هفته دامپزشکی با شعار سلامت و توسعه پایدار برگزار می شود.

وی افزود: دامپزشکی از اداراتی است که در دو جبهه بهداشتی و اقتصادی فعال است و در هر دو زمینه نقشی کلیدی ایفا می کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: نزدیک به 13 درصد از اقتصاد کشور در حوزه دام و طیور است و نزدیک به 48.8 درصد از بخش افزوده کشاورزی در این حوزه است و 70 درصد از خدمات دامپزشکی نیز در حوزه روستایی است.

روحانی نژاد با بیان اینکه دامپزشکی محور اقتصاد مقاومتی در زمینه تولیدات دامی است تصریح کرد: براساس این نگاه خدمات گسترده ای همچون واکسیناسیون دام، آزمایش های دامی، تست خون و غیره در 30 میلیون نوبت سر دام سبک و سنگین انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: در استان 7 میلیون رأس دام سبک و 350 هزار رأس دام سنگین داریم و باید مدیریت بهداشتی بالا باشد تا خدمات ارائه شده هم مؤثر باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از کسب عنوان برتر دامپزشکی خراسان رضوی در جشنواره شهید رجایی خبر داد و گفت: هم‌اکنون با درصد بالایی از کاهش بیماری ها در سطح استان و کشور مواجه هستیم که 25 درصد آن به دلیل کنترل ها و نظارت های صورت گرفته توسط دامپزشکی بوده است.

روحانی نژاد بیان کرد: در سطح استان کانون بیماری تب برفکی و دیگر بیماری های دامی کنترل شده و تلفات طیور از 11.8 درصد به 9.8 درصد کاهش یافته و استاندرد آن 7 تا 8 درصد است و کمترین میزان تلفات 4 درصد و بیشترین میزان آن نیز 20 درصد بوده است.

وی عنوان کرد: تلفات دام سبک 718 رأس از ابتدای امسال تاکنون بوده که اکثر آن در 2 ماهه اول سال بود و با تأمین واکسن در اردیبهشت ماه 4 میلیون رأس دام واکسینه شد و درصد تلفات در دو دام سبک و سنگین به صفر رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی به عنوان دستگاه برتر کشور در زمینه کنترل بیماری تب برفکی معرفی شده و در سال 94 به عنوان دستگاه برتر کشور بوده است و براساس عملکرد موجود در امسال هم جزو سه دستگاه برتر کشور است.

روحانی نژاد درباره برنامه های هفته دامپزشکی در استان گفت: در هفته دامپزشکی برنامه هایی تدارک دیده شده که شامل افتتاح 5 پروژه در سبزوار، باخرز و فریمان، برگزاری همایش بزرگداشت روز دامپزشکی با حضور مسئولان کشوری و استانی، دیدار با تشکل های دام و طیور استان، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی و ارائه آخرین دستاوردها در نمایشگاه دام و طویر بوده و هست.

وی افزود: با 181 عامل بیماری زا مبارزه می شود که در حوزه های 111 عامل دام، 34 طیور، 23 آبزیان و 12 زنبور عسل است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه نزدیک به یک میلیون رأس دام سبک و 90 هزار دام سنگین در کشتارگاه های دام و 77 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های طیور استان کشتار می شود افزود: در بازرسی های انجام شده در سال گذشته 129 تن گوشت قرمز و 672 تن گوشت سفید و در 6 ماهه نخست امسال 81 تن گوشت قرمز و 290 تن گوشت سفید غیربهداشتی و ناسالم کشف و ضبط و معدوم شد و با متخلفان آن به صورت قانونی برخورد شد.

روحانی نژاد خاطرنشان کرد: در سال 94، 198 هزار بازرسی داشتیم که 22 تن گوشت توقیفی داشتیم که از این میزان 6 هزار تن آن غیرقابل مصرف بود. در سال 95 تاکنون از 37 هزار تن گوشت طیور 290 تن آن ضبط شد که از این میزان 81 تن آن توقیف شده است. در سال گذشته 170 هزار رأس دام و امسال 50 هزار رأس دام صادرات داشتیم. تولید غذای سالم از دام سالم تامین می‌شود و بعد از این موضوع فراوری مهم است تا از فساد جلوگیری کند.

وی بیان کرد: در ایام محرم و صفر بازرسی کشتار دام را در منازل و معابر و هیئت‌های سطح استان داریم  و امسال همچون گذشته بیش از 100 تیم بازرسی در خراسان رضوی فعال است که 26 تیم بازرسی آن در مشهد است و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی طبق قانون برخورد می شود و سال گذشته در همین ایام 512 پرونده قضائی در استان تشکیل شد که از این تعداد 132 پرونده آن در مشهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.