قدس آنلاین- تبریز: رییس اداره امور عشایر خداآفرین گفت: کوچ پاییزی 3 هزار و 362 خانوار عشایری این شهرستان با حدود 17 هزار و 705 نفر جمعیت و بیش از 300 هزار واحد دامی سبک به مناطق گرمسیری قشلاقات آغاز شد.

کوچ پاییزی 17 هزار و 705 نفر جمعیت عشایری خداآفرین به مناطق گرمسیری

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، سواد جهان بین  افزود: جمعیت عشایری این شهرستان 5 ماه از سال را در مناطق ییلاقی به سر می برند و از نیمه اول مهر نیز از مسیر ایل راه های عشایری به مناطق گرمسیری باز می گردند.

وی یادآور شد: عشایر این شهرستان برای ییلاق گذرانی از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد به مراتع ییلاقی خداآفرین، کلیبر، اهر، ورزقان و تبریز کوچ می کنند.
رییس اداره امور عشایر خداآفرین اظهار داشت: عشایر این شهرستان حدود 71 هزار و 393هکتار مراتع قشلاقی و 178هزار و 637 هکتار مراتع ییلاقی در اختیار دارند که برای استفاده دام های خود در طول 7 ماه سکونت در قشلاق و 5 ماه در ییلاق از این مراتع استفاده می کنند.
جهان بین، با بیان اینکه بیش از 50 درصد جمعیت کل خداآفرین را عشایر تشکیل می دهند ادامه داد: عشایر این شهرستان سالانه 6 هزار تن شیر 2 هزار تن گوشت قرمز و 200 تن پشم و کرک و مقادیر زیادی صنایع دستی از جمله ورنی محلی دستبافت تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می کنند.
به گزارش ایرنا وی مرمت و بازسازی راه های ییلاقی، ارایه و نصب انواع بروشورها و بنر های راهنمایی و اطلاع رسانی، هماهنگی با نیروی انتظامی برای امنیت کوچ و هماهنگی با شبکه دامپزشکی برای واکسیناسیون دام های عشایری را از جمله اقدام های اداره امور عشایر این شهرستان اعلام کرد.
جهان بین افزود: تهیه و تامین آب شرب به وسیله تانکر سیار در قشلاق های فاقد آب، تامین آرد خام مورد نیاز عشایر و تهیه و تامین علوفه جات دامی و سایر مایحتاج عمومی توسط تشکل های تعاونی عشایری از دیگر اقدام های این اداره است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.