رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه باید تمام توان مجلس و دستگاه‌ها در برنامه ششم به تقویت بخش دفاعی کشور معطوف شود، گفت: تدوین طرح جامع دیپلماسی پارلمانی انقلابی از اولویت‌های مرکز پژوهش‌هاست.

تمام توان مجلس و دستگاه‌ها در برنامه ششم باید به تقویت بخش دفاعی کشور معطوف شود/تدوین طرح جامع دیپلماسی پارلمانی انقلابی از اولویت‌های مرکز پژوهش‌هاست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت، نشست مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عصر امروز (یکشنبه) با حضور کاظم جلالی رئیس و معاونان مرکز و علاءالدین بروجردی رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در محل این کمیسیون برگزار شد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس در ماه‌های گذشته ابراز امیدواری کرد تا این نشست‌ها به تقویت همکاری‌های مرکز و نمایندگان مردم در مجلس در زمینه وظایف مجلس در 2 حوزه قانونگذاری و نظارت، منتهی شود.

نماینده تهران در مجلس با تأکید بر اینکه روند قانونگذاری و نظارت در مجلس باید بر اساس اولویت‌های و نیازهای کشور و جامعه تبیین شود، اظهار داشت: در روزهای پسابرجام و در زمانی که کشورهای مختلف به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور هستند، باید قوانین نیز در عین حفظ مصالح و منافع کشور، تسهیل‌کننده شرایط باشند.

وی در این نشست با تأکید بر لزوم تعیین اولویت‌ها و راهبردهای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: باید اولویت‌هایی برای فعالیت مجلس در طول این 4 سال تعیین کرد تا برخی مسائل، ما نمایندگان را از پرداختن به امور اصلی فارغ نکند.

جلالی ادامه داد: در بسیاری از کشورها احزاب کار کارشناسی و پژوهشی مجلس و ارائه مشاوره به نمایندگان را انجام می‌دهند اما در کشور ما و در غیاب احزاب، مرکز پژوهش‌های مجلس تنها مجموعه ارائه کار کارشناسی به نمایندگان محترم مجلس است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در مجلس دهم باید به سمت لایحه‌محوری حرکت کنیم، تصریح کرد: واضع قانون اساسی وظیفه قانونگذاری را بر عهده مجلس و قانون‌نویسی‌ را بر عهده دولت‌ها گذاشته است، اما در سال‌های گذشته شاهد بودیم از آنجایی که متولی مشخصی برای قانون‌نویسی در بدنه دولت‌ها وجود نداشت، مجلس به سوی نوشتن و ارائه طرح روی آورده است.

وی با اشاره به تهیه و تدوین کتاب اولویت‌ها و راهبردهای مجلس دهم از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: این کتاب از زوایای مختلف مسائل کشور را تحلیل و اولویت‌های مختلف را بیان و ارائه کرده است.

جلالی با اشاره به روند همکاری‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون امنیت ملی در طول سال‌های گذشته، ابراز امیدواری کرد تا این همکاری در سال‌های آتی افزایش پیدا کند.

وی با تأکید بر لزوم تعیین اولویت‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و تهیه سند راهبری، خواستار همکاری و تعامل بیشتر مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون امنیت ملی در این زمینه شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اهمیت توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: راهبری دیپلماسی کشور در بحث اقتصاد مقاومتی مغفول مانده است که باید با اولویت‌بندی مسائل کشور به این اصل مهم و زیربنایی اقتصاد کشور پرداخته شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دیپلماسی پارلمانی، تأکید کرد: آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی باید به گونه‌ای اصلاح شود که هدایت دیپلماسی پارلمانی و استفاده و مدیریت کلان گروه‌های دستی پارلمانی برعهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باشد.

جلالی با تأکید بر لزوم تعامل هر چه بیشتر کمیسیون امنیت ملی و وزارت امور خارجه، یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس در تهیه و تدوین سند راهبردی ارتباط و تعامل میان کمیسیون امنیت ملی و وزارت امور خارجه فعالیت‌هایی را آغاز کرده که امید است این کارکردها به تقویت این سند کمک شایانی کند.

وی اضافه کرد: تدوین طرح جامع دیپلماسی پارلمانی انقلابی نیز با سرلوحه قراردادن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی از اولویت‌های کاری مرکز پژوهش‌های مجلس است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اهمیت دیپلماسی منطقه غرب آسیا و همگرایی در بین کشورهای اسلامی بر لزوم توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران، توسعه بندر چابهار، تکمیل خط راه‌آهن چابهار-مشهد جهت اتمام کریدور شمال-جنوب را از لازمه‌های تقویت و توسعه این منطقه دانست که اتمام آن در سال‌های آتی نقشی مهم در ارتقای سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران به همراه خواهد داشت.

جلالی همچنین با تأکید بر لزوم متوازن‌سازی دیپلماسی پارلمانی، خواستار تقویت دیپلماسی پارلمانی با کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان این نشست با اشاره به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در آینده‌ای نزدیک، تأکید کرد: در توجه به امور دفاعی باید از نگاه‌های سیاسی و جناحی خودداری شود و تمام توان مجلس و دستگاه‌ها به تقویت بخش دفاعی کشور معطوف شود.

در ادامه این جلسه، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا، این کشور را بزرگترین ناقص حقوق‌بشر دانست و گفت: باید اقدامات ضد حقوق‌بشری آمریکا به خوبی رصد، پایش و اطلاع‌رسانی شود.

وی با تقدیر و تشکر از تمامی تلاش‌های و همکاری‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌ امنیت ملی و سیاست خارجی، خواستار ارتقای سطح تعامل مرکز و کمیسیون شد.

بروجردی با اشاره به لایحه برنامه ششم توسعه، بر لزوم توجه به تقویت بخش دفاعی در این لایحه تأکید کرد.

وی همچنین در پایان این نشست خواستار ارتقای سطح دیپلماسی پارلمانی با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد.

براساس این گزارش، نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه این نشست نظرات و پیشنهادات خود در خصوص ارتقای سطح همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس را بیان کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.