کاخ‌سفید به‌درستی با درک اهمیت منافع روابط واشنگتن-ریاض و قراردادهای اقتصادی و اکثراً تسلیحاتی چندمیلیارد دلاری خود با مقامات‌سعودی، همواره از به‌خطر افتادن این روابط ابراز نگرانی کرده است.

رمزگشایی از سرکیسه کردن آل سعود توسط کاخ سفید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پارس نیوز، فقط دو روز پس از رأی کنگره آمریکا به لغو وتوی باراک اوباما رییس‌جمهور این کشور درباره قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» و اجرایی‌شدن آن، همسر یکی از افسران آمریکایی جانباخته در حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 در مقرپنتاگون، علیه دولت عربستان‌سعودی اقامه دعوی کرد.

طبق قانون عدالت علیه حامیان تروریسم، موسوم به (جاستا) بازماندگان حملات تروریستی در خاک آمریکا می‌توانند علیه حامیان این حملات در دادگاه‌های آمریکا اقامه دعوی کنند. این مصوبه کنگره آمریکا که برای نخستین‌بار در ماه مه به تصویب رسیده بود، پس از آن که چند روز پیش با وتوی اوباما به این نهاد برگشت، دوباره توانست با اکثریت قاطع در مجالس سنا و نمایندگان تصویب و به قانون تبدیل شود.

در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر که حدود 3هزار آمریکایی کشته شدند، از میان ۱۹ عامل این حملات، ۱۵ نفر تبعه عربستان سعودی بودند که بنا به اسنادی که در ماه ژوئیه منتشر شدند، برخی از این عوامل درست چندروز پیش از انجام حملات با مقامات رسمی و بلندپایه دولت‌سعودی دیدار و از آنها کمک‌های مالی دریافت داشته‌اند.

پادشاهی سعودی؛ حامی اصلی تروریست‌ها

به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ» آمریکا، «استفانی رُس دُسیمون» در شکایت خود که روز جمعه آن را دادگاه واشنگتن ارائه داد، پادشاهی سعودی را به پشتیبانی مادی و حمایت از القاعده و «اسامه‌بن‌لادن» رهبر آن متهم کرده است.

 وی به نیابت از دو دخترش نیز دادخواست جداگانه‌ای را به دادگاه ارائه داد.

دسیمون هنگام کشته‌شدن همسرش «پاتریک دون» فرمانده نیروی دریایی آمریکا، در زمان حمله به پنتاگون باردار بود.

 هواپیماربایان اکثراً سعودی‌تبار با ربودن چهار هواپیما، علاوه بر پنتاگون، ساختمان‌های مرکز تجارت‌جهانی نیویورک معروف به برج‌های دوقلو را نیز مورد هدف قرار دادند.  

دسیمون که شکایت خود را با استناد به قوانین مربوط به «قتل غیرعمد» و «واردآوردن عامدانه ضربه‌روحی» مطرح کرده، به دنبال دریافت غرامت و خسارت‌های قانونی است.

الجبیر: عواقب این طرح دامنگیر آمریکا خواهد شد

در همین‌حال، عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان در نخستین واکنش به لغو وتوی باراک اوباما از سوی کنگره، از اجرایی‌شدن این قانون ابراز نگرانی کرد. وی روز پنجشنبه در اظهاراتی، فراهم‌شدن زمینه برای شکایت بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر از دولت عربستان را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

 الجبیر افزود: «عواقب اضمحلال مصونیت دولتی، دامن‌گیر همه کشورها از جمله آمریکا خواهد شد.» اوباما نیز که از ابتدا مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده بود ضمن انتقاد از تصمیم مجدد کنگره، این قانون را «بدعتی خطرناک» خوانده است.

کاخ‌سفید به‌درستی با درک اهمیت منافع روابط واشنگتن-ریاض و قراردادهای اقتصادی و اکثراً تسلیحاتی چندمیلیارد دلاری خود با مقامات‌سعودی، همواره از به‌خطر افتادن این روابط ابراز نگرانی کرده است.

 از سوی دیگر، طرح جاستا در حالی در کنگره آمریکا به تصویب رسید که مقامات سعودی در سال‌های گذشته، لابی‌های پرهزینه و فراوانی برای رایزنی و منصرف‌ساختن نمایندگان و سناتورهای کنگره آمریکا از تصویب این طرح انجام داده و حتی به طور تلویحی آمریکا را به بیرون‌کشیدن میلیاردها دلار از دارایی‌های خود از این کشور تهدید کرده بودند.

جاستا تیرخلاص کنگره به ریاض بحران‌زده

همچنین، شبکه بلومبرگ گزارش داد بلافاصله پس از اعلام تصویب قانون جاستا، شاخص کلی سهام در بازار ریاض، ۳٫۵ درصد کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش از ماه ژانویه تاکنون بود.

 این اقدام کنگره درست در زمانی رخ می‌دهد که ریاض با کسری شدید بودجه و مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. خبرگزاری رسمی دولت عربستان هم در این رابطه گزارش کرد که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان برای کاهش کسری بودجه خود به کاهش حقوق‌ها و لغو پاداش‌های آخر سال کارمندان خود اقدام کرده است.

  بر این اساس، میزان حقوق کارمندان وزارتخانه‌های مختلف این کشور ۲۰ درصد و حقوق اعضای مجلس شورای این کشور که به پادشاه مشاوره می‌دهد، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 این اقدامات بخشی از برنامه دولت عربستان برای کاهش کسری بودجه این کشور است که سال گذشته به حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۱ تاکنون محسوب می‌شود.  از دیگر سو، بنابر آمارهای ارائه شده، آمریکایی‌ها در سر دارند که با اجرای این مصوبه، از عربستان سعودی چیزی حدود سه تریلیارد دلار به عنوان خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم حوادث یازده سپتامبر 2001 دریافت کنند.

تسلیم عربستان سعودی در اوپک نفتی

از دیگر سو، مقامات عربستان به‌عنوان کشوری که مدت‌ها از اهرم تولید نفت علیه رقبا استفاده می‌کرد، برای جبران مشکلات مالی خود و اجرای طرح «فریز نفتی» حاضر شدند در نشست مشورتی سران اعضای اوپک در الجزایر با استثناماندن ایران از این طرح و حتی موضوع افزایش تولید نفت ایران موافقت کنند.

عربستان پیش‌تر و در نوامبر سال 2014 در حرکتی هماهنگ با خواست غربی‌ها و مجبورساختن اوپک به افزایش سقف تولید خود، موجب افت شدید قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.