معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح‌ ضمن تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر که ضامن بقا و مکتب دین است، گفت: بی‌تفاوتی در برابر ارزش‌ها آسیبی است که باعث می‌شود دین از انسان گرفته شود.

امر به معروف و نهی از منکر، ضامن بقاء مکتب و دین است/بی‌تفاوتی در برابر ارزش‌ها باعث می‌شود دین از انسان گرفته شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌السلام و المسلمین محمد مصدق در اختتامیه اولین جشنواره مفلحون (برترین‌های امر به معروف و نهی از منکر) در تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد، اظهار کرد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر در همه ادیان الهی از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار است؛ چراکه اساس بعثت همه انبیاء دعوت به خوبی‌ و دوری از بدی‌هاست.

وی افزود: از قرن چهارم تاکنون اکثریت فقها، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان باب فقهی در کتاب‌ها مطرح و در رابطه با آن‌ها بحث کردند و همچنین در قرآن کریم آیات متعددی از این دو فریضه یاد کرده و آن را مورد بحث قرار داده است. درآیاتی که به این دو فریضه اشاره شده است پروردگار امر به معروف و نهی از منکر را در ردیف ایمان به مبدا و معاد اعلام کرده که نشان دهنده اهمیت آن‌هاست. 

وی خاطرنشان کرد: در کتاب نهج‌البلاغه حکمت 374 امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: تمام کارهای نیک و حتی جهاد در برابر امر به معروف و نهی از منکر بیشتر از قطره‌ای در برابر دریای خروشان نیست.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح  با اشاره به سخنی از امام باقر(ع) اظهار کرد: اگر در میان جوامع امر به معروف و نهی از منکر انجام شود، سایر فرایض، عملی می‌شود و در روایتی دیگر از امام علی(ع) می‌فرمایند؛ هرکس در محل زندگی خود منکری را ببیند و بی‌تفاوت باشد خداوند یک پرنده سفید را می‌فرستد و آن پرنده در عالم واقع سایه می‌افکند و به مدت 40 روز به آن شخص می‌گوید که در برابر این موضوع بی‌تفاوت نباشد.

وی ادامه داد: اگر نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت باشید حالتی برای فرد به وجود می‌آید که فرد بین خوبی و بدی هیچ تفاوتی قائل نمی‌شود و به فتوای بسیاری از فقها این دو فریضه دارای وجوه عقلی است نه شرعی.  

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت همگانی و مردمی است که همه باید در مقابل آن احساس مسئولیت کنند و برنامه‌ای انجام کنند تا هر کس وظیفه شرعی خود را بداند. امر به معروف و نهی از منکر موضوعی است که امام حسین(ع) آن‌چه را که برای ترویج  آن در اختیار داشت، تقدیم خداوند کرد.  

معاون قضایی و حقوقی نیروهای مسلح تصریح کرد: امام حسین(ع) در وصیت‌نامه خود نوشتند مردم بدانید اگر قیام کردم به خاطر فساد و خون‌ریزی نبود بلکه قصد داشتم این دو فریضه را در میان جوامع نهادینه کنم؛ چرا که یزید صلاحیت حاکمیت بر جامعه اسلامی را ندارد و من در برابر این موضوع اهل‌بیتم را  در راه اسلام فدا کردم. امام حسین(ع) برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر که بقا دین و استمرار مکتب است جان خود را تقدیم کرد ولی متاسفانه جایگاه و اهمیت این دو فریضه در میان جوامع شکل نگرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.