قدس آنلاین- یاسمین مشرف: سال هاست ایلان ماسک مخترع و میلیاردر مشهور آمریکایی و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، از ایده های خود برای استعمار سیاره سرخ سخن می گوید.وی هفته گذشته چارچوب دیدگاه های بلندپروازانه خود در مورد سفرهای انسانی به مریخ را که به گفته او می تواند به زودی- احتمالاً از سال 2022 و سه سال زودتر از پیش بینی های قبلی اش آغاز شود تشریح کرد

ایلان ماسک که در کنگره بین المللی فضانوردی در شهر گوادالاجارای مکزیک در این باره سخن می گفت اظهار داشت: چیزی که من واقعاً به دنبال آن هستم این است که رسیدن به مریخ را به عنوان کاری که بتوانیم آن را در دوران زندگی خود انجام بدهیم امکانپذیر بسازم. ماسک افزود: امروز دو راه پیش روی انسان ها قرار دارد یکی اینکه برای همیشه روی سیاره زمین باقی بمانند و شاهد نابودی خود باشند و راه دیگر اینکه به یک تمدن فضایی و یک گونه چند سیاره ای تبدیل شوند.

برنامه ماسک برای سفر به مریخ شامل یک سامانه حمل و نقل و یک سفر چند مرحله ای است. در سامانه حمل و نقل فضایی پیش بینی شده توسط ماسک از بوسترهای پیشرانی استفاده می شود که می توانند مورد استفاده مجدد قراربگیرند- مانند آنچه که اسپیس ایکس در فالکون 9 آن را به طور موفقیت آمیزی آزمایش کرد، با این تفاوت که این بوستر ها بسیار بزرگتر هستند. بوستر پیشران و ماژول یا اتاقک فضایی روی آن، طولی به اندازه دو هواپیمای بوئینگ 747 خواهندداشت.

همچنین اتاقک های فضایی مشابهی با استفاده از بوسترهای قابل استفاده مجدد به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار خواهند گرفت تا فضاپیمای بین سیاره ای را در سفرهای چندگانه ای که به بخش های مختلف منظومه شمسی- از جمله انسلادوس- یکی از قمرهای سیاره زحل که بتازگی شواهدی از وجود اقیانوس در آن یافت شده و زندگی می تواند در آن شکل بگیرد- سوخت رسانی کند. ماسک همچنین از سامانه ای سخن گفت که  از طریق آن سوخت سفرهای بازگشت به زمین می تواند از ترکیب آب و دی اکسید کربن، روی سیاره مریخ تولید شود.

با این حال پاسخ این پرسش که این سفرهای بسیار پرهزینه، چگونه سرمایه گذاری خواهد شد، همچنان در پرده ای از ابهام قراردارد. ماسک هزینه ساخت فضاپیما را 10 میلیارد دلار براورد کرد و گفت:درصورتی که ساخت فضاپیما بدون مشکل پیش برود نخستین مسافران می توانند در سال 2022 راهی این سیاره شوند. وی افزود: در حال حاضر اسپیس ایکس سالانه چند ده میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری می کند اما در نهایت این شرکت به دنبال نوعی مشارکت خصوصی – دولتی خواهد بود. مشخص نیست که آیا ماسک از سامانه های موشکی موجود، در سفرهای ابتدایی برنامه پیشنهادی خود استفاده خواهد کرد یا خیر. به گفته ماسک با گذشت زمان، به دلیل استفاده مجدد از فضاپیماها، سوخت گیری در مدار زمین و تولید پیشران بر روی مریخ، هزینه این سفرها کاهش خواهد یافت. ماسک سفر به مریخ با روش های قدیمی مثل برنامه آپولوی ناسا را حدود 10 میلیارد دلار برای برای هر فرد براورد کرد و افزود: او قصد دارد این رقم را به حدود 200 هزار دلار برای هر نفر برساند. وی مدعی شد نهایتاً این هزینه به کمتر از 100 هزار دلار نیز کاهش خواهد یافت.

طبق برنامه ای که ایلان ماسک اعلام کرده است در هربار سفر به مریخ که 80 روز به طول خواهد انجامید  100 مسافر راهی این سیاره می شوند. طول این سفرها به تدریج به 30 روز کاهش پیدا خواهدکرد. ماسک گفت:هدف وی سکونت دادن جامعه‌ای یک میلیون نفری از انسان ها در مریخ است که بتوانند به تدریج به خودکفایی برسند؛ هدفی که از نظر ماسک تا 100 سال دیگر محقق خواهد شد.

ماسک در این زمینه گفت: اگر حداقل تعداد نفرات لازم برای تشکیل تمدن انسانی روی کره مریخ را یک میلیون نفر در نظر بگیریم، با درنظر گرفتن  اینکه حدوداً هر 26 ماه یک بار، قادر به پرتاب فضاپیماهایی با ظرفیت 100 نفر هستیم، به 10 هزار سفر بین سیاره ای نیاز خواهیم داشت. در حال حاضر احتساب 100 نفر در هر سفر معقول به نظر می رسد، اما احتمالاً به مرور زمان، این تعداد اضافه شده و به 200 نفر یا بیشتر خواهد رسید، تا هزینه سفر به ازای هر نفر کاهش یابد.

با اینهمه به نظر می رسد واقعیت آنقدرها هم رویایی و خوش بینانه نیست. ماسک ضمن اعلام برنامه های خود برای سفر به مریخ اذعان داشت که استعمار این سیاره کار مشکلی است و این کار برای کسانی که  برای مرگ  در طی این روند آمادگی نداشته باشند مناسب نخواهدبود. ماسک در کنگره بین المللی فضانوردی گفت خطر نابود شدن بسیار بالاست و راهی برای فرار از  آن وجود ندارد. وی گفت: اساساً باید پرسید آیا شما برای مردن آماده هستید؟ اگر اینطور است می توانید یکی از نامزدهای این سفرباشید. ایلان ماسک برای تاکید بر بسیار خطرناک بودن این سفرها و یا به منظور تاکید بر این باور که این سفرها در طول دوران زندگی او امکانپذیر خواهندشد گفت احتمال مرگ در نخستین سفرها بسیار بالاست و  احتمالاً خود او جزو نخستین مسافران به کره مریخ نخواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.