معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی به مناسبت فرارسیدن ایام محرم در ۲ هزار و ۹۵۶ امامزاده و بقعه متبرکه کشور برگزار می شود.

برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در سراسر کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از «نسیم آنلاین»، نشست خبری "سوگواره بصیرت عاشورایی"  با حضور حجت الاسلام "احمد شرفخانی" معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در محل ساختمان مهر این سازمان برگزار شد.

807 نوع وقف در سراسر کشور داریم

حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست خبری در سخنانی، گفت: یکی از وظایف ما در سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفین است. بر این اساس ما 807 نوع نیت وقف داریم که از بین اینها سرفصل نیات اصلی پیرامون امام حسین (ع) است.

وی افزود: در کل کشور 32 هزار و 244 موقوفه داریم که پیرامون امام حسین (ع) و در موضوع های تعزیه داری و عزاداری است. همچنین تعداد 15 هزار و 85 موقوفه هم در مورد روضه خوانی و 89 موقوفه هم در مورد تعزیه خوانی و یا شبیه خوانی است.

اختصاص بخش عمده موقوفه های اطعام به عزاداران حسینی

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: سازمان اوقاف در کل کشور 2 هزار و 330 موقوفه در رابطه با اطعام دارد. بر این اساس بخش عمده ای از این به اطعام عزاداران امام حسین (ع) در دهه اول محرم و بعضا به صورت هفتگی اختصاص دارد.

شرفخانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه پیرامون اختصاص بیشترین تعداد موقوفات نسبت به درصد درمورد ماه محرم، ماه صفر و امام حسین (ع) است. بر این اساس سازمان اوقاف و اور خیریه وظیفه خود می داند که برای اجرای امینانه و دقیق این اقدامات برنامه ریزی های مناسبی را انجام بدهد.

برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در سراسر کشور

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های مهم سازمان اوقاف در ایام محرم برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در 2 هزار و 956 امامزاده و بقعه در سراسر کشور است. همچنین این سازمان علاوه بر این برنامه که در مکان های ذکر شده برگزار می شود برنامه هایی را در راستای اجرای نیات واقفین در مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیات های مذهبی اجرا می کند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: هدف از برگزاری این سوگواره علاوه بر اجرای نیات واقفین و تبدیل امازاده ها و بقعه های فرهنگی به قطل فرهنگی، ایجاد بصیرت عاشورایی با استفاده از سیره امام حسین (ع) و قیام عاشورا به منظور تقویت باورهای دینی و مذهبی مردم و تبیین اهداف قیام عاشورا در بین مردم کشور است.

شرفخانی متذکر شد: از دیگر برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه ساماندهی و اعزام بیش از 5 هزار مبلغ دینی و مذهبی برای انجام سخنرانی و حضور در خیمه های معرفت است. بر این اساس این مبلغان در 713 امامزاده ای که خیمه های معرفت برپا می شود در کنار برنامه های از پیش تعیین شده خود اقداماتی همچون پاسخگویی به شبهات دینی، انجام گفتمان دینی، مشاوره های مذهبی و تبیین اهداف قیان های عاشورا را برای مخاطبان خود انجام می دهند.

برگزاری تجمع عظیم یاحسین (ع) در روز دوم محرم

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت فرارسیدن ایام محرم برنامه هایی را شامل تجمع عظیم یاحسین (ع) در روز دوم از ماه محرم را با هدف لبیک گویی به امامت و ولایت برگزار می کند. بر این اساس هدف سازمان اوقاف از برگزاری این برنامه برافراشته شدن پرچم عزاداری ماما حسین (ع) است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مراسم شیرخوارگان حسینی دیگر برنامه ای است که این سازمان همه ساله به مناسبت فرارسیدن ایام محرم برگار می کند. بر این اساس این برنامه در جمعه نخست ماه محرم در امامزاده ها و بقاع متبرکه برگزار می شود. در ضمن این برنامه به صورت زنده و مستقیم از شبکه های استای و ملی صدا و سیما نیز پخش می شود.

برگزاری ویژه برنامه برای نوجوانان به مناسب ایام محرم

شرفخانی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه دیگری را برای نوجوانان حسینی برگزار می کند. بر این اساس این برنامه با همکاری وزارت آموزش و پرورش در روز ششم محرم با حضور نوجوانان کشور در امامزاده های سراسر کشور برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه دیگری را سازمان اوقاف و امور خیریه برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و همچنین شام غریبان دارد که این برنامه هم جزء برنامه های این سازمان است.

برگزاری همایش رهروان زینبی ویژه بانوان کشور

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: همایش رهروان زینبی دیگر برنامه ای است که ویژه بانوان برگزار می شود. این برنامه در روز 12 محرم ماه در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور برگزار می شود. در این برنامه ها سعی داریم تا حضرت زینب (س) رات به عنوان الگویی برای بانوان کشور معرفی کنیم.

شرفخانی یادآور شد: برگزاری نماز ظهر جمعه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از دیگر برنامه های این سازمان است که در 2 هزار و 337 بقعه متبرکه سطح کشور برگزار می شود. همچنین در 1 هزار و 700 امامزاده و بقاع تبرکه کشور مکایشگاهی تحت عنوان چراغ هدایت برگزار خواهد شد.

توزیع کتاب شوق فرمانبری در امامزاده های کشور

وی متذکر شد: سازمان اوقاف و امور خیریه برای ماه محرم چاپ و انتشار کتابی با عنوان "شوق فرمانبری" را تدارک دیده است. بر این اساس بحثی که این کتاب به آن می پردازد موضوع امامت و ولایت است. گفتنی است که این کتاب قرار است تا در امامزاده ها و در میان مردم توزیع شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.