۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 461915

قدس آنلاین: حجت الاسلام موسوی هشترودی با بیان اینکه براساس روایت امام صادق(ع) مبنی بر «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» باید جریان عاشورا را در هر تاریخ و زمانی زنده نگه داشت، تاکید کرد: این مصادف شدن روزهای شمسی و قمری، اتفاق خاص و عجیبی به لحاظ نجومی و علمی نیست و اتفاقی نادر محسوب نمی شود بلکه بصورت طبیعی رخ داده است.

عزاداری در عاشورای شمسی بدعت است!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، چند روز قبل از فرا رسیدن محرم حسینی و آغاز ایام عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) پیامی در برخی شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر آنکه «محرم امسال با سال های قبل و سال های آینده تفاوتی اساسی دارد که هر فرد یک بار شانس تجربه این تفاوت را دارد، چراکه امسال روز عاشورا در تقویم شمسی مصادف است با ۲۱ مهرماه و ۱۴۰۰ سال پیش واقعه عاشورا در همین روز رخ داده است و این یعنی هیچ شک و شبهه ای در روز واقعه وجود ندارد. امسال سالی است که عزاداری برای امام حسین(ع) درست در روز شهاداتشان انجام می شود.»

از این رو و به منظور بررسی سندیت تاریخی این پیام و واکاوی صحت و اعتبار آن با یک کارشناس به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام والمسلمین سیدطه موسوی هشترودی، استاد حوزه و عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هیچ سندی وجود ندارد که واقعه عاشورا دقیقا در چه روزی از تقویم شمسی رخ داده است، اظهار کرد: البته این خدشه برای تمام تاریخ های قمری شهادات و موالید اهل بیت (ع) وارد است، یعنی قطعیت نسبت به تاریخ وقوع آنها وجود ندارد اما واقعه عاشورا و محرم به دلیل اهمیت و عظمت، یک امر قطعی است و می توان محاسبه کرد که عاشورای سال 61 هجری قمری در چه تاریخ شمسی به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه امروز منجمان و سازمان ژئوفیزیک دانشگاه تهران با پیشرفت های صورت گرفته، می توانند این تاریخ را محاسبه کنند، تصریح کرد: براساس اعلام این مراجع و تاریخ نویسان و بدون در نظر گرفتن برخی خطاهای موجود تاریخی، 21 مهرماه در سال 61 هجری قمری، دقیقا روز عاشورا بوده است و امسال نیز این تطابق صورت گرفته است.

تطبیق روز عاشورا از لحاظ شمسی و قمری طبیعی است

حجت الاسلام موسوی هشترودی با بیان اینکه این تطبیق، امری طبیعی است، افزود: سال قمری 10 روز کمتر از سال شمسی است و مسلما هر 36 سال یکبار این تطابق تاریخ ها صورت گرفته است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: اتفاق نظری پیرامون تاریخ شمسی روز عاشورا وجود ندارد و این اعداد براساس محاسبات، بدست آمده است و گرنه مکتوبی برای این موضوع وجود ندارد و در «مُروج‌الذَهَب و معادن‌الجوهر» ، «تاریخ طبری»، «کامل الزیاره» و ... به تاریخ شمسی واقعه عاشورا، اشاره ای نشده است.

جریان عاشورا باید در هر تاریخ و زمانی زنده نگه داشته شود

وی با بیان اینکه قطعا هرچند سال این تطابق تاریخی رخ داده است، افزود: پیرامون این تطابق تاریخی نقل هایی مطرح شده و یا رویدادهای خاصی پیش بینی کرده اند که باید گفت؛ اگر بنای به این اتفاقات بود، باید در سالهای گذشته نیز رخ می داد که نشان می دهد، این مطالب قابل اعتنا نیست.

حجت الاسلام موسوی هشترودی با بیان اینکه براساس روایت امام صادق(ع) مبنی بر «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» باید جریان عاشورا را در هر تاریخ و زمانی زنده نگه داشت، تاکید کرد: این مصادف شدن روزهای شمسی و قمری، اتفاق خاص و عجیبی به لحاظ نجومی و علمی نیست و اتفاقی نادر محسوب نمی شود بلکه بصورت طبیعی رخ داده است.

عاشورای شمسی بدعت است

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه باید از خرافات مطرح در این خصوص پرهیز شود، گفت: در سال های گذشته متاسفانه شاهد بودیم که برخی افراد و مداحان با توجه به تطابق 21 مهرماه با عاشورای سال 61، در این روز، عاشورای شمسی گرفتند و در این روز به عزاداری پرداختند که این بدعت است!

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاق علی رغم آنکه از روی عشق و ارادت به امام حسین (ع) است، جهل و نادانی محسوب می شود و تحریف اصل جریان عاشورا و قداست این روز و دهه اول محرم است که در آن تمام مسلمانان عالم به عزاداری می پردازند و مردم باید از این خرافات بپرهیزند.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    عالی بود البته خیلی کوتاه ولی مفید در ضمن ایشان مجتهد و آیت الله هستن در قم دفترشو که برای مردم بود دیدم