قدس آنلاین: در شهر بوشهر، چهار محله قدیم مرکز برگزاری آیین‌های سنتی است و هیئت‌ها و حسینیه‌های شاخصی دارددر شهر بوشهر، چهار محله قدیم مرکز برگزاری آیین‌های سنتی است و هیئت‌ها و حسینیه‌های شاخصی دارد که پیش از آغاز محرم فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.

سبک و سیاق عزاداری در بوشهر؛از سیاهپوشی تا لالایی خوانی!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، ماه محرم همیشه با شور و شعور فراوانی همراه است و در این ماه مردم به‌ویژه جوانان برای برپایی هیئت‌ها به جنب و جوش می‌افتند.

آئین دو ماه عزیز محرم و صفر در استان بوشهر با سایر مناطق کشور متفاوت است چرا که برنامه‌ها برگرفته از آیین‌های سنتی است که سینه به سینه آمده و بزرگان استان اجازه فراموشی آن را نداده‌اند، سنت‌های زیبایی که سالانه مهمان‌های زیادی را برای شرکت در آن به استان بوشهر می‌کشاند.

در شهر بوشهر، چهار محله قدیم مرکز برگزاری آیین‌های سنتی است و هیئت‌ها و حسینیه‌های شاخصی دارددر شهر بوشهر، چهار محله قدیم مرکز برگزاری آیین‌های سنتی است و هیئت‌ها و حسینیه‌های شاخصی دارد که پیش از آغاز محرم فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.

سیاه‌پوشی و آماده‌سازی محل برگزاری مراسم اولین فعالیت‌های تیم برگزاری مراسم است که توسط جوانان محل برگزار می‌شود.

لالایی زنان پای گهواره حضرت علی اصغر(ع)

یکی از آیین‌های ویژه بانوان در این ماه آماده‌سازی گهواره نمادین حضرت علی اصغر (ع) است که با پارچه‌های رنگی زیبا تزئین می‌شود و زنان در روزهای منتهی به عاشورا همگام با حضرت رباب گهواره را تکان می‌ دهند و لالایی برای کوچکترین سردار کربلا می‌خوانند.

مادران کودکان خود را برای شفا و بیمه حضرت علی اصغر در گهواره می‌گذارند و با دعاهای عزاداران همراه است.

روز عاشورا گهواره نمادین حضرت علی اصغر (ع) به نشانه شهادت ایشان سیاه پوش می شود.

آیین‌های بسیاری ویژه بانوان از ابتدای محرم وجود دارد که می توان به حجله قاسم، شمع زنی، طفل صغیر و صبحدم اشاره کرد.

آیین‌های محرم درس زندگی است

یکی از خادمین مراسم محرم در گفت وگو با مهر اظهار داشت: ماه محرم و صفر مانند یک دوره دو ماهه خودسازی و تربیت جامعه است.

فاطمه زارع عنوان کرد: همچنان محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است چرا که فرزندان ما در این دو ماه زیر پرچم اما حسین (ع) می‌آموزند صبر، ایستادگی بر ارزش‌ها، خانواده‌داری، انس با ائمه و بسیاری از رفتار ها و خصایص خوب یک فرد مسلمان .

وی با بیان اینکه جوانان ما زیر بیرق امام حسین(ع) تربیت می شوند و آموزش می‌بینند گفت: مراسم محرم علاوه بر نشان دادن ارادت ما به ائمه معصومین (ع) آموزش سبک زندگی نیز است.

اجرای طرح بصیرت عاشورایی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در گفت وگو با مهر بیان کرد: آگاهی‌سازی یکی از اهداف این اداره کل است و در این راستا طرح بصیرت عاشورایی در استان بوشهر در ماه های محرم و صفر برگزار می شود.

صرف شرکت در مراسم محرم کافی نیست بلکه باید در خصوص ابعاد مختلف قیام عاشورا صحبت شودحجت الاسلام مرتضی محمدیان خاطر نشان کرد: صرف شرکت در مراسم محرم کافی نیست بلکه باید در خصوص ابعاد مختلف قیام عاشورا صحبت شود تا موجب آگاهی و بصیرت افزایی در جامعه شود.

وی عنوان کرد: محرم یکی از ماه‌های ارزشمند ترویج فرهنگ‌ها و رفتارهای خوب انسانی و اسلامی است و به همین منظور برگزار کنندگان مراسم محرم وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

سینه‌زنی سنتی در بوشهر

یکی از ویژگی‌های عزاداری‌های ماه محرم در استان بوشهر، سینه‌زنی سنتی بوشهر است که با شکوهی خاص و ریتمی جذاب در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود و علاقمندان از نقاط مختلف استان دارد.

هم‌صدایی و هم‌نوایی جمعیت یک‌رنگی، یک‌دلی و یگانگی جمع را بازگو می‌کند و این همه نشان دهنده ارادت، عشق و علاقه ایشان به واقعه خونبار کربلا و مولایشان امام حسین (ع) است.

این نوع سینه‌زنی بوشهر دارای سابقه‌ای طولانی است و در طول سال‌ها حفظ شده است و هم‌اکنون در دیگر نقاط کشور نیز از این نوع سینه‌زنی الگو گیری شده است.

مراسم سینه زنی بوشهر با نوحه خوانی شخصی که به عنوان پیشخوان یا سرخوان شناخته شده آغاز می‌شود. در ابتدای مراسم خردسالان، جوانان و دست اندرکاران مسجد گرد پیشخوان در وسط محل برگزاری مراسم حلقه ای دایره شکل تشکیل می دهند که به آن «بُر» می گویند.

سینه‌زن‌ها همراه با حرکت موزون پا، گرد پیش خوان می‌چرخند و با همسرایی در جواب نوحه پیش‌خوان، او را همراهی می کنند. معمولا در هنگام همخوانی سینه زده نمی‌شود.

پس از اجرای چهار یا پنج نوحه مختلف زیر واحد زمانی که ریتم سینه زنی و نوحه ها به اوج می رسد نوحه خوان پس از مکثی که حدود ۱۰ تا ۱۲ ضربه سینه زنی به طول می انجامد با گفتن «واحد» دستوری را برای سینه زن ها صادر می کند.

سینه زن ها که پیش از این همزمان و با جلو و عقب بردن پاها (برای دور خوردن) بر سینه های خود می کوبیدند، به پیروی از دستور واحد فقط یک بار آن هم با جلو آوردن پاهای راست به سینه زنی می پردازند و به این ترتیب ضربه های سینه زنی به نصف تقلیل می یابد.

واحد، اوج هیجان در مراسم عزاداری است. در این زمان فقط نوحه خوان است که می خواند و سینه زن سینه می‌زند ولی چیزی نمی‌خواند همه در شور و جذبه ای فرو می روند که حتی ضربه های دردناک دست بر روی سینه را احساس نمی کنند یا حتی به حالت غش و اغما می افتند.

یزله

یزله یکی از رسوم دیرین مردم استان بوشهر به‌ویژه در ایام محرم است که به شیوه‌ای خاص و شورانگیز اجرا می‌شودیزله یکی از رسوم دیرین مردم استان بوشهر به‌ویژه در ایام محرم است که به شیوه‌ای خاص و شورانگیز اجرا می‌شود. این مراسم پس از سینه زنی سنتی اجرا می‌شود.

نحوه انجام آن بدین صورت است که افراد با گرفتن کمر فرد جلو (مانند قطار بازی بچه‌ها)، تشکیل یک قطار انسانی داده و با ضرب آهنگ شعر یزله، به نرمی قدم برداشته و به جلو می‌روند.

در مراسم عزاداری، گروه پس از طی مسافتی ایستاده و دایره وار و خمیده به سمت مرکز، با ریتم یزله شروع به سینه زنی می‌کنند که اشعار و نوحه‌هایی که در این مراسم می خوانند بستگی به زمان آن مراسم دارد.

مثلاً در شب تاسوعا همه با هم می خوانند «شب تاسوعاست امشب» و تک خوان در جواب می‌گوید: «کربلا غوغاست امشب» حتی به این مراسم در گفتار عامیانه ( هیامظلوم ) هم گفته می‌شود.

بوشهر برای محرم سیاه‌پوش شد

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بوشهر عنوان کرد: آماده‌سازی محیطی و محرمی کردن چهره شهر یکی از وظایف این سازمان است که امسال با کمک هیئت های مذهبی انجام می‌شود.

فاطمه صفری‌زاده در ادامه گفت: برگزاری برنامه‌های جمعی در شهر از دیگر برنامه‌های این سازمان در ماه محرم است.

وی به برپایی موکب‌های مختلف در شهر اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مختلف برای سنین مختلف خود موجب شور و هیجان در بین مردم خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.