چرا شما به سنگ یا کعبه سجده می کنید؟ می دانم که یگانه پرستید و سجده شما برای خداست ولی چرا به یک شیء؟ مگر بودا و بت پرستان نیز این کار را نمی کنند؟

چرا مسلمانان به سنگ و کعبه سجده می کنند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان ، مسلمانان (شیعیان) یگانه پرست هستند و تنها در مقابل خداوند یگانه و به خاطر او سجده می کنند اما از نظر اسلام سجده ای که در عبادتی مثل نماز انجام می گیرد دارای شرایطی است که آن شرایط باید رعایت شود از جمله آن شرایط این است که انسان در موقع سجده رو به قبله (کعبه) بوده و پیشانی خود را بر زمین و یا چیزهایی که از جنس زمین است و یا از زمین می روید بگذارد و این به معنی سجده برای سنگ یا کعبه نیست. یعنی بین سجده بر سنگ و سجده برای سنگ تفاوت بنیادین و ماهوی وجود دارد و بدیهی است که آنچه شرک و حرام است سجده برای سنگ است نه سجده بر سنگ. سجده ما مسلمانان بر روی سنگ و به سوی قبله (کعبه) است. در حالی که بت پرستان برای سنگ یا اشیاء دیگر سجده می کنند!. این مطلب مهم و فرق بزرگی است بین سجده کردن یک مسلمان وسجده کردن یک بت پرست که باید به آن توجه شود.

 شیعه به پیروی از امامان معصوم علیه السلام تنها سجده بر زمین را مانند: خاک ، رمل ، سنگ ، سنگریزه یا آنچه از زمین روییده و پوشیدنی و خوردنی نیست، جایز دانسته

شیعه به پیروی از امامان معصوم علیه السلام تنها سجده بر زمین را مانند: خاک ، رمل ، سنگ ، سنگریزه یا آنچه از زمین روییده و پوشیدنی و خوردنی نیست، جایز دانسته  است

و برای اثبات ادعای خود، علاوه بر تمسک به سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و صحابه، به احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله، منقول از امامان معصوم علیهم السلام و روایاتی که صحابه از پیامبر عظیم الشأن نقل نموده اند، احتجاج می نماید. او معتقد است این عمل عبادی در بدو تشریع دارای احوال و شرایط و کیفیت خاصی بوده که به مرور زمان دست خوش تحولات شده است. و به همین جهت سجده را در ۴ دوره متمایز بررسی می کند. قبل از بیان ادوار چهارگانه سخنان صحابه و تابعین با ذکر مستندات آمده و مترجم در حواشی به تحقیق درباره اسناد می پردازد سپس فتاوی فقهای اهل سنت از کتب آنها استخراج و نقل می شود که برخی سجده بر زمین را لازم می دانند و حایل شدن شیئ دیگر را جایز نمی دانند; مانند شافعی در کتاب« الأم » و شوکانی در« النیل » و بیهقی در« سنن الکبری »

 دوره ی اول

مولف دوره ی اول یعنی سجده بر خاک و اجزای زمین را با ادله وجوب سجده بر زمین شروع می کند و آنها را در سه گروه ارائه می نماید:

۱- گروه اول روایاتی که سجده بر زمین را واجب دانسته است. در این گروه روایات فراوانی را نقل می کند که از جمله آنها حدیث« جعلت لی الأرض مسجداً و طهوراً» و حدیث خنک کردن ریگ ها و شکایت صحابه از گرمی سنگریزه هاست.

۲- گروه دوم احادیثی است که دلالت بر جواز سجده کردن بر لباس بافته شده از پشم ، پنبه و کتان در حالت اضطرار و ضرورت دارد. مفهوم این احادیث این است که در حال عادی سجده به این اشیاء جایز نیست. نگارنده مطالبی را برای بیان حد ضرورت ارائه کرده است.

۳- گروه سوم از ادله وجوب سجده بر زمین، راههای اعمال شده توسط صحابه برای برطرف کردن ناراحتی حاصل از سرما و گرما در حال سجده است که خنک کردن سنگریزه ها با دست، خنک کردن سنگریزه ها با زیر و رو کردن آنها، خنک کردن سنگریزه ها با تأخیر انداختن نماز تا هنگام خنکی هوا از جمله آن موارد است. مصنف روایات متعددی را نیز برای این بخش به همراه مستندات روایی آنها ذکر کرده و نتیجه می گیرد که اگر سجده بر زمین لازم نبود انجام این کارها بی معنا بود و بهترین راه آن بود که روی لباس خود سجده کنند. در حالی که می بینیم آنها سختی های فراوان را تحمل می کردند و حتی نماز را به تأخیر می انداختند تا بر زمین سجده کنند.

دوره ی دوم

سجده بر گیاهان زمین: به اعتقاد نگارنده از ادله قطعی و متواتر می توان چنین استنباط کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله سجده بر گیاهان غیرخوراکی و پوشاکی را در زمان های بعد اجازه فرمودند و در این مسأله گیاهان زمین را به خود زمین ملحق نمودند و حتی برای سهولت به مسلمانان اجازه دادند تا از گیاهان چیزی به نام« خمره » از شاخ و برگ خرما تهیه کنند و به مسجد آورند. او مستندات این مطلب را ارائه می کند و روایاتی که دلالت بر صحیح بودن سجده بر حصیر و خمره دارد و همچنین ادله ی بیان کننده سیره عملی پیامبر را، معرفی می نماید.

دوره ی سوم

آراء، نظریه ها و اجتهادات صحابه و تابعین پیرامون جواز سجده بر مطلق لباس: این بخش مربوط به دیدگاه اهل سنت می شود. ابتدا دلیل های روایی و غیر روایی آنها و سپس جواب آن ادله اعم از سندی و دلالی و ریشه یابی کلمات احادیث مذکور آمده است.

دوره ی چهارم

سجده بر لباس، به عنوان شعار اهل سنت :به اعتقاد نویسنده این بحث در سال های بعد به عنوان عناد و دشمنی با شیعه مطرح بوده است و از حالت اختلاف در احکام و احادیث و بحث های علمی خارج شد و به یک شعار برای تخاصم با شیعه در مقابل روایات فضایل تربت امام حسین علیه السلام تبدیل شد. در پایان، روایات متعدد و گفتارهای حکمت آمیز علما و فقهای شیعه در توصیف و فضیلت تربت امام حسین علیه السلام و آداب استفاده از آن ذکر شده است. 
 همانطوری که فرموده اید مسلمانان (شیعیان) یگانه پرست هستند و تنها در مقابل خداوند یگانه و به خاطر او سجده می کنند اما از نظر اسلام سجده ای که در عبادتی مثل نماز انجام می گیرد دارای شرایطی است که آن شرایط باید رعایت شود. البته بدیهی است که این شرایط و احکام بی حکمت وضع نشده اند.

همانطوری که فرموده اید مسلمانان (شیعیان) یگانه پرست هستند و تنها در مقابل خداوند یگانه و به خاطر او سجده می کنند اما از نظر اسلام سجده ای که در عبادتی مثل نماز انجام می گیرد دارای شرایطی است که آن شرایط باید رعایت شود. البته بدیهی است که این شرایط و احکام بی حکمت وضع نشده اند.

از جمله آن شرایط این است که رو به قبله (کعبه) باشد چنانچه در توضیح المسائل آمده است:

«خانه کعبه که در مکه معظمه می باشد قبله است و باید روبروی آن نماز خواند ولی کسی که دور است اگر طوری بایستد که بگویند رو به قبله نماز می خواند کافی است و هم چنین است کارهای دیگری که مانند سر بریدن حیوانات، باید رو به قبله انجام گیرد».

همچنین یکی دیگر از شرایط این است که انسان در موقع سجده کردن پیشانی خود را بر زمین و یا چیزهایی که از جنس زمین است و یا از زمین می روید بگذارد، چنانچه در تو ضیح المسائل آمده است:

« باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید، مانند چوب و برگ درخت سجده کرد و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی صحیح نیست و نیز سجده کردن بر چیزهای معدنی مانند طلا و نقره و عقیق و فیروزه باطل است اما سجده کردن بر سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگهای سیاه اشکال ندارد.»

خلاصه:

به همین جهت شیعیان مقید هستند که در موقع سجده پیشانی خود را بر مهری که از خاک پاک و تمیز تهیه کرده اند بگذارند. و رعایت این شرایط به هیچ وجه به معنی سجده بزای سنگ یا کعبه نیست. سجده برای سنگ همان کاری است کهبت پرستان انجام می دادند و شرک و حرام است. سجده ما مسلمانان بر روی سنگ و به سوی قبله (کعبه) است. این کجا و کاری که بودائیان و بت پرستان انجام می دهند کجا ؟ آیا آنان که در مقابل بت ها و اشیاء سنگی و چوبی و ...سجده می کنند آنها را شرط عبادت در مقابل خدا می دانند یا آن اشیاء را خدا می دانند؟! این مطلب مهم و فرق بزرگی است بین سجده کردن یک مسلمان و سجده کردن یک بت پرست که باید به آن توجه شود.


منبع: 

اسلام کوئست 
ویکی فقه

توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج 1، ص: 431مسأله 776. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.