محرم ، کتاب بی پایان

محرم و صفر یادآور بزرگترین حماسه در روزگار بشریت است.

تاریخ بشریت حادثه ای به سنگینی و سترگی محرم ندیده است .

محرم  تنها کتاب بی پایان بشری است . شاید راز این پایداری ؛ پیوسته بودن نهضت عاشورا در پیام و پیامد  و نیاز همیشگی انسان به مکتب، اندیشه و حماسه حسینی باشد.

امروز آنچه بیش از هر چیز اذهان را بخود می گیرد، محوری ترین عامل قیام حسینی است؛ یعنی: امر به معروف و نهی از منکر.

وصیت امام و توصیه های پیوسته ایشان به این دو اصل از دلایل نام گذاری این دهه به دهه امر به معروف ونهی از منکر است.

اما باید گفت و با سوگمندی هشت که سهم جامعه از این وصیت  و توصیه ها بسی ناچیز است !

شاید بتوان گفت یکی از دهها عامل این ناکامی ها بدفهمی ، تعریف و مهمتر از همه تحریف های سلیقه ای است.

نسخه امر به معروف با وجود نیاز های انسانی و اسلامی فردی و اجتماعی به نیکی باز نمائی و شاید باز آفرینی نشده است.

دور نیست اگر گفته شود هنوز هم این آموزه ها تفسیر و دریافتی ذهنی  و دست نیافتنی پیدا کرده است!

امروز  و در فرصت محرم و صفر، جا دارد نهاد های دست اندر کار، بویژه آموزش و پرورش برای آشتی دادن معروف و منکر با ذوق و نیاز جامعه مخاطب چاره کنند.

بی  شک اگر جامعه پاک نهاد جوان و نوجوان، مصادیق معروف و منکر را در ساحت های فردی و اجتماعی و حتی خانوادگی به نیکی بشناسد در رسیدن به آن درنگ و تردید نخواهد کرد.

امروز جای ادبیات ، رسانه ها و ابزارهای هنری در معرفی ظرفیت های این اصول زندگی ساز خالیست ؛  این در حالیست که جامعه هدف که بیش از هر زمان  دیگر به این  رهنمود های حیات بخش  نیازمند است.

شایسته است امور تربیتی مدارس به لحاظ اقتضائات زمانی و مکانی و زمینه های اقلیمی ، سنی و جنسیتی برای ساحت های گوناگون جامعه پاک نهاد دانش آموزی فرصت های  تمرینی و حتی کارگاههای شناختی  فراهم سازد.

نگاه نو به نیازهای جامعه و تسهیل و ارتقای مهارت های اجتماعی، زمینه ها را برای درک بهتر و تمرین موفق تر معروف و منکر فراهم خواهد ساخت.

ناگزیر به تکرار و تأکید این سخن هستم که برداشتن حجاب از چهره معروف و بازنمائی درست و متناسب با اقتضائات زمانی و مکانی و استفاده از فرصت ها و ظرفیت ها ی هنری و مهمتر از همه طرح ، تحلیل و لیست گزاره های عملیاتی نیازمند دانش ، اندیشه و جوهره مدیریتی در ساحت هزینه و فایده های معنوی و معرفتی سنت  امر به معروف و نهی ازمنکر است .

 والسلام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.