قدس آنلاین: استاد دانشگاه فردوسی مشهد، در همایش «چرا نماز؟» گفت: فرزندان قبل از سن تکلیف باید با فلسفه نماز آشنا شوند؛ نباید از زور و اجبار برای نماز خواندن استفاده کرد، این کار به تدریج دلزدگی از دین را به همراه دارد.

فرزندان باید قبل از سن تکلیف با فلسفه نماز آشنا شوند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حقیقی‌منش که در جمع فعالان فرهنگی و مسجدی سخن می‌گفت؛ افزود: اگر جوان و نوجوان ما امروز نسبت به نماز بی‌رغبت است ؛ علت را باید در خودمان جستجو کنیم.
وی با اشاره به اینکه همه ما انسان‌ها به غذای روح احتیاج داریم؛ گفت: پیامبران آمده‌اند که روح انسان‌ها را رشد بدهند و غذای روح انسان‌ها نیز نماز خواندن است.
وی گفت: در بیشتر ادیان نماز وجود دارد و در انجیل نیز به آن اشاره شده است؛ نماز در حقیقت برقراری ارتباط با خالق و سپاسگذاری از او است از اینرو در همه ادیان به نحوی نماز، به منظور برقراری ارتباط با خدا و شکرگذاری از ذات اقدس الهی سفارش و توصیه شده است.
وی ادامه داد: نماز راهی است که خداوند به ما نشان داده تا روح خسته خود را از نو بسازیم و این راه و مسیر در دین اسلام به ساده‌ترین روش در اختیار ما قرار گرفته است.
وی به دیگر ابعاد نماز پرداخت و گفت: به جز اینکه نماز بازسازی و بازیابی اصل وجودی و روح انسان است؛ قانون الهی نیز هست و تبعیت از قانون الهی بر همگان فرض است.
دکتر حقیقی‌منش با اشاره به وضع فعلی جامعه گفت: حال جامعه فعلی ما خوب نیست. مردم از معنویت دور شده‌اند و این دوری از معنویت یعنی همین حال خراب. وقتی ارتباطت با خدا کمرنگ باشد یا قطع شود، آشفته خواهی شد.
وی با اشاره به این سخن که خیلی‌ها با این شعار که "دلت پاک باشد" خیلی مسائل دینی را زیر پا می‌گذارند؛ گفت: این قبیل جملات و شعارها را افرادی به جامعه القا می‌کنند که می دانند برای گرفتن مغز و اساس دین باید از ظاهر شروع کنند. پوسته و ظاهر نمی تواند با مغز و درون‌مایه متفاوت باشد. پوسته که تو را در برابر آفات و آسیب‌ها محافظت نکند؛ مغز و درون‌مایه صددرصد آسیب خواهد دید.
وی در ادامه در مورد چرایی اقامه نماز به زبان عربی گفت: عربی زبانی است که خداوند باری‌تعالی آن‌ را برای ادای نماز برگزیده است. جملات، جملاتی است خداوند برای برقراری ارتباط پسندیده است. در دانشگاه هاروارد تحقیقی در خصوص زبان‌ها انجام شد؛ این تحقیق کامل‌ترین زبان را عربی معرفی کرد.
حقیقی منش ابراز کرد: عربی را نباید با عرب‌های فعلی در هم آمیخت و اسلام را با عرب های امروزی نباید بسنجیم.
وی با اشاره به معنای کلمات"الله" "رحمن" "رب" گفت: الله اسم خاص است و معنا پذیر نیست و غیر الله اگر بگوییم کم کاری نسبت با آن است و رحمن حالت و صفتی از خداوند است که به همه موجودات عالم می‌رسد و رب به معنای صاحب تمام و کمال مدبر و تدبیر کننده است.
حقیقی منش تصریح کرد: در هر کاری نیت اصل است، افراط و تفریط در هر معقوله‌ای مناسب نیست، نمازی که نه به قصد قربت که برای جلب توجه غیرخدا اقامه شود؛ اثرات مطلوب را به همراه نخواهد داشت.
وی با اشاره به روایت معصومین درخصوص سبک شماری نماز گفت: روایات بسیار داریم که شفاعت ائمه‌اطهار (علیه السلام) به آنان که نماز را سبک بشمارند نمی‌رسد.
این استاد دانشگاه و روانشناس در خصوص وضو گفت: افراد با وضو بیست درصد بدن را خیس می‌کنند. با وضودر قشر حسی مغز انسان نیز هشتاد درصد تحرک ایجاد می‌شود و این احساس شادابی را منتقل میکند.
وی گفت: هر کاری از سمت خدای متعال دارای حکمت است ،خدای متعال نیز می‌گوید من بخشنده و مهربان هستم ؛ پس در کارها نیز همه چیز را از خدای متعال بخواهید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.