جنبش حماس حمایت خود را از عربستان در مقابله با قانون جاستا آمریکا اعلام کرد و خواستار تشکیل ائتلافی برای مقابله با آن شد.

حمایت حماس از عبرستان در قبال قانون "جاستا"

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در نشستی خبری گفت:حماس معتقد است که قانون جدید آمریکا تلاش می‌کند تا حاکمیت عربستان را سلب کند.

وی تشکیل ائتلاف عربی-اسلامی گسترده برای رویارویی با "توطئه‌ای که منطقه در معرض آن قرار گرفته است" را خواستار شد.

روابط میان جنبش حماس و عربستان بعد از چندین سال تیرگی روابط اخیرا بهتر شده است.

در سال 2007 نوعی گسستگی سیاسی میان فلسطینی‌ها به وقوع پیوست و جنبش حماس کنترل غزه را به دست گرفت. این جدایی در آن زمان موجب فروپاشی توافق میان فتح و حماس معروف به "توافق مکه" تحت نظارت عربستان شد که به شکست دولت آشتی ملی انجامید و بر روابط حماس با عربستان نیز تاثیر سوء گذاشت.

اخیرا و در چارچوب بهبود روابط میان دو طرف، عربستان درهای خود را به سوی این جنبش گشوده و برای اولین بار از سال 2007 از هیاتی از جنبش حماس استقبال کرد. سال گذشته سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با هیاتی از این جنبش به ریاست خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

قانون "عدالت علیه حامیان تروریسم" موسوم به "جاستا" که در کنگره آمریکا تصویب شده به نجات یافتگان و خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 اجازه می‌دهد تا از کشورهای خارجی به ویژه عربستان که در این حملات سهیم بوده‌اند شکایت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.