قدس آنلاین: پیکار خونین در جهان بسیار بوده که با گذشت چند ماه و چند سال به دست فراموشی سپرده شده است و با گذشت ماه و سال، گرد و غبار نسیان بر آن پاشیده می شود، [9] اما به راستی چرا نام و تاریخ امام حسین علیه السلام هرگز فراموش نمی‏ شود.؟

چرا نام و تاریخ امام حسین علیه السلام هرگز فراموش نمی‏ شود.؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تبین جایگاه حرّیت و آزادگی در سیره امام حسین علیه السلام آورده اند : اهمیت مسألۀ آزادی در مکتب آزادی ­بخش اسلام‏[1] و نفرت اسلام از سلب آزادی با مراجعۀ به آموزه های اسلامی غیر قابل انکار است[2]، بدین نحو که خداوند متعال آزادی تکوینی به ما داد و در راستای آن با تشریع خود آن آزادی را تداوم بخشید و از ما خواست تا تشریعاً آزادی در مسیر زندگی را تطبیق با آزادی تکوین و ابتدای خلقت کنیم.[3]

لذا پیامبران و جانشینان آنها چون اسوه آزادی‏ و نمونه اتم(کامل) شهادت در راه خدا بوده اند.[4] آمدند، تا عوامل حبس و سلب آزادی را از بشر بردارند و با باز کردن غل و زنجیر اسارت ها، نسیم آزادی را بر روان­ های فسرده و فرسوده بدمند، و نغمه حریّت‏ را ساز کنند، زنجیر جهل و نادانی، بت‏پرستی، تبعیضات و زندگی طبقاتی و غیره را از دست و پا و دوش و گردن این انسان بردارند.[5]

اینچنین است که آزادگی‏ و شجاعت و دفاع از دین و ارزش‏ های اسلامی با نام حسین علیه السلام عجین شده است.[6] وهدف آن حضرت از این قیام و آن شهادت این است که ما هم از آن سرور آزادگان در مقولۀ حریت الگو بگیریم.[7] به تعبیر شاعر؛

حسین مظهر آزادگی و آزادی‏ است‏ خوشا کسی که چنینش مرام و آیین است‏.[8]

جاودانگی کربلا در پرتو حریت و آزادگی امام حسین علیه السلام

پیکار خونین در جهان بسیار بوده که با گذشت چند ماه و چند سال به دست فراموشی سپرده شده است و با گذشت ماه و سال، گرد و غبار نسیان بر آن پاشیده می شود، [9] اما به راستی چرا نام و تاریخ امام حسین علیه السلام هرگز فراموش نمی‏ شود.؟[10]

زیرا او در راه حق و عدالت و آزادگی‏، در راه خدا و اسلام، در راه نجات انسان‏ ها و احیای ارزش‏ های مردمی، شربت شهادت نوشید؛[11] آیا این مفاهیم هیچ‏گاه کهنه و فراموش می گردد؟.[12]

حال آنکه خاطره جانبازی آنان که در راه خدا و آزادی‏ انسان­ها، در راه شرف و فضیلت همه چیز خود را فدا کردند فراموش نخواهد شد؛ زیرا، خدا، آزادی، شرف و فضیلت کهنه شدنی نیست؛ امام حسین‏ علیه السلام و یارانش سر سلسله این مجاهدان بودند.[13]از این رو آن حضرت متعلق به یک عصر و یک قرن و یک زمان نبوده، بلکه او و هدفش جاودانی است.[14]

به تعبیر زیبای شاعر:

باز در خاطره‏ ها، یاد تو ای رهرو عشق شعله سرکش «آزادگی‏» افروخته است!.[15]

حریت؛ شاکلۀ کلیدی شعار«مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت»

گفتنی است برخی افراد می خواهند به هر قیمتی زنده بمانند، حتی اگر ذلیل و اسیر و توسری خور و بدبخت باشند، بالاترین ارزش در نظر آنها زنده بودن به هر قیمتی است. اما برخی افراد، ارزش ­های ما فوق حیات دارند مانند آزادگی، عزت و آبرومندی و تقوا، اینها ارزش­ هایی است که از زندگی هم بالاتر است. اگر اینها از دست برود زندگی برای انسان باشرف ارزشی نخواهد داشت. اینها ارزش ­های والایی است که افراد مادی گرا اینها را نمی فهمند. آنها می گویند که انسان باید در هر حالتی زنده باشد اما افراد آزاده اینگونه فکر نمی کنند.[16]لذا مردم غالباً از ترس ذلت ذلیل می‏ شوند، و از ترس ظلم تن به ظلم و ستم می‏دهند و جباران و ظالمان نیز از همین نقطه ضعف استفاده می‏ کنند.[17]

لیکن از سوی دیگر این شعار امام حسین علیه السلام در کربلا که فرمود: «موت‏ فی‏ عز خیر من حیاة فی ذل‏؛ مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است!»؛[18]،[19]می‏تواند سراسر تاریخ بشر را روشن سازد، و به استعمار و استثمار و بردگی انسان ها پایان دهد.[20]

زیرا خدا می‏ خواست نهال اسلام با این خون‏های پاک آبیاری شود و دشمنان اسلام و منافقان قسم خورده رسوا گردند.[21]و مکتبی ساخته شود که آزادی‏ خواهان جهان در طول تاریخ در آن درس آزادگی و افتخار بیاموزند و بدانند «مرگ با عزت و افتخار، بهتر از زندگی ننگین است».[22]

حماسه کرامت انسانی در نهضت حسینی

نباید فراموش نمود که فریاد اسلام، فریاد کرامت و آزادی‏ است[23] و یکی از گناهان نابخشودنی در اسلام سلب آزادی و حریت‏ از انسان ها و تبدیل آنها به یک متاع است،[24] زیرا اسلام کانون کرامت انسانی است و منادی عدل و مساوات و برابری انسان‏ها و حریت‏ و آزادگی و تقوا و مکارم اخلاق و آگاهی و آزاد اندیشی است.[25]

اینگونه است که سرور آزادگان حضرت سید الشهداء علیه السلام در زمین کربلا وقتی لشکر عمر سعد به جانب خیمه‏ ها حمله‏ ور شدند و میان آن حضرت و خیامش فاصله انداختند، خطاب به آنها فرمود: «ان لم یکن‏ لکم دین فکونوا احرارا فی دنیاکم»: «اگر دین هم ندارید و اعتقادی به مبدأ و معادی ندارید شما انسانید لااقل در دنیای خود آزاده باشید!».[26]

به تعبیر شاعر؛ «ابتدا قانون آزادی‏ نویسد در جهان بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا کند».[27]

بی شک امام علیه السلام با این شعار خود، دشمن را شرمنده کرد؛ زیرا در میدان نبرد، نظامیان در برابر هم قرار دارند و غیر نظامیان مخصوصاً زنان و کودکان طرف نیستند، حمله به آنها نهایت ناجوانمردی و نشانه پستی حمله کننده است.[28]

ولی در واقع، این شعار پیامی فراتر از اینها دارد، این شعار همه جهانیان را مخاطب می‏ سازد و به آنها می‏ گوید حتی اگر تابع دین و مذهبی نیستید، اصول انسانیت و شرافت انسانی و اخلاق بشری را فراموش نکنید، در واقع این همان شعار رعایت «حقوق بشر» است که امروز سخن از آن بسیار می‏ گویند و کمتر عمل می ‏کنند.[29]

به تعبیر شاعر« بد تشنه عدالت و آزادی‏ بشر آن العطش که از دل پر سوز می ‏کشید».[30]

سعادت و پیروزی؛ مرهون حریت و آزادگی

بی تردید جامع همه صفات در حد کمال و سعادت، حریت‏ و آزادگی است،[31]،[32] اینچنین است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) به مردم حریت‏ داد و آنها را از گرداب فساد به ساحل فلاح رسانید.[33]

لیکن در دوران بنی امیه و به کارگیری افراد فاسق، این آزادی از مردم سلب گردید؛ حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام در یک پیش‏بینی شگفت ‏آور از این واقعه خبر داد: «من از این اندوهناکم که سرپرستی حکومت این امت به دست این بی‏خردان و نابکاران (بنی ‏امیه) افتد. بیت المال را به غارت ببرند، آزادی‏ بندگان خدا را سلب کنند وآنها را برده خویش سازند، با صالحان نبرد کنند و فاسقان را همدستان خود قرار دهند».[34]،[35]

اگر چه در واقعۀ کربلا و با شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش و اسارت همسر و خواهر و دخترانش ، پرده از چهره‏ ننگین حاکمان ظالم و بی ایمان بنی امیه برداشته شد و جهان اسلام بر ضد آنها قیام کردند و اینچنین درس آزادگی‏ را از مکتب امام حسین علیه السلام فراگرفتند.[36]

البته ممکن است برخی ایراد کنندگان در حقیقت معنی «پیروزی» تصور کنند امام حسین‏ علیه السلام در کربلا شکست خورد، زیرا خود و یارانش شهید شدند، در حالی که می‏ دانیم او به هدف نهائیش که رسوایی بنی امیه و بنیان گذاردن مکتب آزادگی‏، و درس دادن به همه آزادگان جهان بود رسید، و هم اکنون به عنوان سرور شهیدان عالم (سید الشهداء) و سر سلسله‏[37]آزادگان جهان انسانیت، بر افکار قشر عظیمی از انسان­ها با پیروزی حکومت می‏ کند.[38] ،[39]

سخن آخر

در خاتمه باید گفت از آنجا که قیام عاشورا با مفاهیمی والا همچون آزادگی...گره خورده است،[40]لذا باید اذعان نمود حقیقت آزادی و حریت‏ همین است، نه آن آزادی غربی[41] از قبیل آزادی‏ جنسی، فحشا، قمار، شرب مسکر [42]، شکستن مرزها و کسب آزادی‏ مطلق ‏[43]و آزادی‏ بی‏ قید و شرط که هیچ‏گاه سعادت انسان ها را تأمین نمی‏ کند[44]و مشتمل بر انواع اسارت ­ها است.[45]

بلکه حقیقت حریت همان واقعه ای است که در روز عاشورای سال 61 هجری روی داد، شعله ‏ای بر جان ها زد و سوگ و ماتم را قرین خویش ساخت. همراه با درس‏ های بزرگ آزادگی‏ و آرمان خواهی و دفاع از شرف و اعتقاد تا پای جان.[46]

لذا اینان، ستارگان فروزانی هستند که در ظلمت­ کده حکومت دژخیمان تاریخ می ‏درخشند و درس شهامت و آزادگی‏ و ایمان به وعده‏ های الهی را به همگان مخصوصا جوانان می‏ آموزند.[47] هم چنین این خون پاک ومقدس در جوی تاریخ بشر، و در رگ‏های انسان‏ های آزاده و با ایمان نیز جریان دارد، و با آن، خطوط حریت و آزادگی‏ بر پیشانی رهروان این راه ترسیم می ‏گردد.[48]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

[1] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص27.

[2] همان ؛ ص28.

[3] همان ؛ ص34.

[4] اهداف قیام حسینی ؛ ص9.

[5] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص24.

[6] عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص56.

[7] اهداف قیام حسینی، ص: 10.

[8] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها، ص: 699.

[9] پیام قرآن ؛ ج‏10 ؛ ص133.

[10] فلسفه شهادت، ص: 14.

[11] احکام عزاداری ؛ ص19.

[12] فلسفه شهادت، ص: 14.

[13] یکصد و پنجاه درس زندگی (فارسی) ؛ ص.21

[14] فلسفه شهادت ؛ ص13.

[15] همان ؛ ص22.

[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛ 1394/03/07.

[17] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص520.

[18] بحارالانوار، ج 44، ص 192 و مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 75- 76.

[19] عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص520.

[20] همان.

[21] همان؛ ص 521.

[22] همان.

[23] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص32.

[24] تفسیر نمونه ؛ ج‏21 ؛ ص422.

[25] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏6 ؛ ص57.

[26] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین)، ج‏2، ص: 33.

[27] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص702.

[28] همان ؛ ص522.

[29] همان.

[30] همان؛ ص700.

[31] خصال، ج 1، ص 284، ح 33.

[32] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏9 ؛ ص624.

[33] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص28.

[34] نهج البلاغه، نامه 62.

[35] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها، ص: 163.

[36] همان ؛ ص352.

[37] تفسیر نمونه ؛ ج‏23 ؛ ص466.

[38] ر.ک؛ تفسیر نمونه؛ ج 19؛ ص 187 به بعد؛ ذیل آیه 171 سورۀ صافات.

[39] تفسیر نمونه، ج‏23، ص: 467.

[40] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ حرم حضرت معصومه(س)؛1393/08/13.

[41] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص31.

[42] مشکات هدایت ؛ ص217.

[43] پاسخ به پرسشهای مذهبی ؛ ص56.

[44] سوگندهای پر بار قرآن ؛ ص449.

[45] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص31.

[46] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص61.

[47] همان ؛ ص585.

[48] همان ؛ ص525.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.