۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 463372

قدس آنلاین- هنگامه طاهری: اینکه تعدد خودروها و پروازهای فرودگاه، اخم هوای مشهد را هر روز بیشتر در هم می‌کند، همه مسؤولان خیلی نمایشی در جلساتِ بی نتیجه فقط شعار می‌دهند و بعد هم سوار خودروهای تک سرنشین خود می‌شوند و می‌روند جای دیگر شعار بدهند. اینکه بین دولت و مسؤولان شهری تعاملی برای تصمیم گیری جدی برای کاهش آلودگی هوای مشهد انجام نمی‌شود، آنقدر در رسانه‌ها عنوان شده که پوست همه را کلفت کرده است! آنقدر که اگر حرفی هم زده شود، به جای اینکه مسؤولان حساس شوند، خمیازه‌شان می‌گیرد!

آلودگی هوا؛ گلوی مشهد را فشرده است

راحت‌تان کنم، روابط عمومی فرودگاه برای پاسخ به پرسش آلوده کردن هوا توسط هواپیماها اصلاً تلفنش را پاسخ نمی‌دهد، تلفن مدیرکل فرودگاه‌هاشمی نژاد که دایم خاموش است، نماینده‌های مشهد در مجلس هم حوصله پاسخگویی به تماس‌های ما را ندارند، هواشناسی راه حلی ندارد، بقیه هم حرف‌های گفتنی را گفته‌اند و مبحث آلودگی هوا کم و بیش به تکرار افتاده است.

در این میان «سمن»ها انگار حرف‌های بیشتری دارند. هر چند وقتی با دکتر «حمید طراوتی» رئیس تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی خراسان رضوی صحبت می‌کنیم، پس از اشاره به همان مباحث آلایندگی کارخانه‌ها و خودروها و هواپیماها موضوع کمتر طرح شده‌ای را عنوان می‌کند و آن کمربند سبز اطراف مشهد است که هم ما و هم شما می‌دانیم برخی ادارات دولتی روی آن دست گذاشته‌اند و از سلیقه خود کوتاه هم نمی‌آیند.

طراوتی در این زمینه کمربند سبز را از جمله عوامل مهم در بهبود هوای آلوده مشهد می‌داند، اما این را هم بیان می‌کند که تصرف آن زمین‌ها با کمک تشکل‌های مردم نهاد و معاون دادستان در حال آزاد شدن است.

وی همچنین از راهنمایی و رانندگی انتقاد می‌کند که بی حساب به پلاک گذاری خودروها می‌پردازد و نسبت به لزوم محدود کردن خودروها بی توجه است.

طراوتی می‌افزاید: شهرداری نیز باید برخی خیابان‌های شهر را سنگ فرش کند تا خودروها نتوانند وارد آن‌ها شوند.

اما با اینکه طراوتی جلوگیری از ساخت ساختمان‌های مرتفع در جنوب مشهد را خیلی در بهبود هوای مشهد مؤثر نمی‌داند، نماینده شبکه «سمن»های محیط زیست استان معتقد است، از جمله عوامل آلوده کننده هوا همین ارتفاعات است که از «هم رفت» هوا جلوگیری می‌کند.

محسن موسوی زاده اذعان می‌کند: چنانچه در جنوب مشهد ارتفاعات افزایش یابد، ماندگاری هوای آلوده هم در شهر افزایش یافته و محلی برای جابه جایی هوای آلوده و پاک نخواهیم داشت.

او تأکید می‌کند: «آبادگران» و «توس گستر» با احداث ساختمان‌های مرتفع میان کوه‌ها و شهر مشهد جلوی «هم رفت» هوا را گرفتند و بدین ترتیب سهم بزرگی در آلوده کردن هوای مشهد ایفا کردند.

موسوی زاده خاطر نشان می‌کند: درختکاری روی کوه‌های بینالود سبب می‌شود هنگام وزش باد، طراوت و اکسیژن درخت‌ها به سمت شهر آمده و منجر به هوای پاک در مشهد شود؛ هر چند دکتر طراوتی در این خصوص بیان می‌کند که جهت وزش باد از طرف قوچان به سمت فرودگاه است و وزش باد کمکی به این مقوله نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.