قدس آنلاین: مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ایران گفت: 99.3 درصد حامل های انرژی کشور در بحث نفت و گاز است.

99.3 درصد حامل های انرژی کشور در بحث نفت و گاز است

به گزارش قدس آنلاین، حامد حوری جعفری در چهارمین نشست گفت و گوی انرژی با موضوع نقش آموزش، فرهنگ سازی و تغییر رفتار در بهره وری انرژی اظهار داشت: 99.3 درصد حامل های انرژی کشور در بحث نفت و گاز است و در چین 70 درصد انرژی مبتنی بر زغال سنگ است، اما در ایران مبتنی بر نیروگاه ها و پالایشگاه ها است.

وی افزود: ایران دارای بزرگترین ذخایر نفتی و گازی دنیا است و مدت 3 سال است که ایران طبق آمار جهانی جایگاه اول گاز و دوم نفت جهان را پس از عربستان سعودی دارد.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ایران با اشاره به اینکه در کشورمان از مرحله تولید تا مصرف نهایی شاهد تلفات زیادی هستیم، خاطرنشان کرد: متوسط مصرف سوخت در ایران 8.5 درصد و در دنیا 4 درصد است و متوسط راندمان کل نیروگاه های حرارتی کشور 36.4 درصد و در دنیا 44 درصد است.

حوری جعفری تصریح کرد: متوسط مصرف برق در کشور به ازای هر متر مربع در سال حدود 500 کیلووات ساعت است، چیزی در دنیا به میزان 160 کیلووات ساعت است.

وی تأکید کرد: در بحث حمل و نقل متوسط مصرف سوخت در ایران به ازای هر 100 کیلومتر  10.7 لیتر، در ژاپن 4.5 لیتر و در اروپا 5.5 لیتر است و با توسعه موتورهای 3 سیلندر به زیر 4 لیتر می رسیم.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ایران با بیان اینکخ در بخش صنایع از وضعیت بهتری برخوردار هستیم، هرچند که با نرم و استاندارد جهانی فاصله داریم، گفت: میزان مصرف در صنایع غذایی 25 درصد و در آجر بیش از 130 درصد با نرم و استاندارد جهانی فاصله دارد و دلیل عمده آن فرسوده بودن دستگاه ها است.

حوری جعفری گفت: شدت انرژی برای برآورد کل به ازای یک واحد تولید ناخالص داخلی 9 برابر کمترین مصرف کننده دنیا که ژاپن بوده، است و پتانسیل های کاهش و صرفه جویی انرژی وجود دارد و اگر بخواهیم می توانیم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم.

وی افزود: در بخش خانگی تا 60 درصد سیونیگ انرژی را توانسته ایم به دست آوریم و پتانسیل های بخش های خانگی و حمل و نقل بیشتر از بخش صنعت است.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ایران بیان کرد: در حوزه انرژی هزینه مصرف انرژی به ازای ارزش افزوده شده مورد محاسبه قرار می گیرد و ممیزی تجهیزات باید براساس استانداردهای جهانی باشد و مرحله به مرحله کنترل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.