حمید جعفری سینماگر ایرانی که در جشنواره «درخت زردآلو» به عنوان داور حضور داشته از علاقمندی ارمنستانی ها به همکاری مشترک با سینمای ایران گفت.

ارمنستانی ها عللاقمند به  همکاری سینمایی هستند

به گزارش قدس انلاین حمید جعفری کارگردان عرصه مستند که چندی پیش به عنوان داور جشنواره بین‌المللی «درخت زردآلو» در کشور ارمنستان انتخاب شده بود درباره این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: امسال دومین دوره جشنواره «درخت زردآلو» به عنوان جشنواره فیلم های مردم شناسی برگزار شد که ۳۴ فیلم از ۲۰ کشور جهان به بخش مسابقه و ۵ فیلم به بخش خارج از مسابقه آن ارسال شده و در واقع تکیه اصلی این جشنواره به موضوعات مردم شناسی بود.

وی افزود: نکته جالب جشنواره برایم این بود که ما در منطقه جشنواره ای با این رویکرد نداریم در حالی که که کشور ایران به لحاظ آیین ها و قومیت ها از تنوع خوبی برخوردار است اما ما هیچگاه به فکر برگزاری چنین جشنواره ای نیفتاده ایم.

جعفری با اشاره به اینکه در دوره اول این جشنواره شرکت کرده است، عنوان کرد: به توصیه روبرت صافاریان در دوره اول جشنواره «درخت زردآلو» شرکت کردم و موفق به کسب جایزه اتحادیه فیلمسازان ارمنستان برای مستند «ز گفتار دهقان» شدم به همین دلیل مسئولان این جشنواره ضمن حفظ ارتباط خود با من در دوره دوم از من به عنوان داور این جشنواره دعوت کردند.

وی بیان کرد: در طول مدتی که در آنجا بودم متوجه شدم ارمنستانی‌ها علاقمند به همکاری با ایران برای تولید آثار هستند و حتی روی اشتراکات فرهنگی سینمایی هم فکر کرده اند، از این رو فکر می کنم می توانیم ارتباط خوبی با آنها داشته باشیم.

این کارگردان ادامه داد: نگاه برگزارکنندگان این جشنواره، نگاه قوم شناسانه صرف نبود بلکه به آثار از بُعد مردم شناسی به مفهوم عام آن توجه داشتند اما با این وجود فیلم های با کیفیت و خوبی در این دوره از جشنواره حضور داشت که البته ۲ اثر از ایران هم در آن شرکت کرده بودند و باید بگویم تماشای این مستندها برای من تجربه خوبی بود.

جعفری اظهار کرد: جشنواره «درخت زردآلو» از ۱ تا ۵ اکتبر در ۳ نقطه از ارمنستان برگزار شد در حالی که در دوره گذشته تنها در ایروان برگزار شد، البته در کنار برگزاری این جشنواره کارگاه های آموزشی هم برگزار شد.

وی در پایان بیان کرد: با وجود اینکه سینمای ارمنستان فاصله زیادی با سینمای ایران دارد اما جای تاسف است که چنین جشنواره های موضوعی در ایران برگزار نمی شود و دست اندرکاران تنها به برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بسنده کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.