قدس آنلاین: از امام باقر علیه السلام نقل است که فرمودند: «قرار بود ظهور منجی ما در سال 70 هجری انجام شود (حدیث در اصول کافی نقل شده) ولی مردم آماده نبودند و قرار شد در سال 140 انجام شود، اما باز آمادگی از ناحیه مردم ایجاد نشد و پس از آن دیگر زمانی برای ظهور مشخص نشد.»

چه رابطه ای میان قیام حسینی و ظهور مهدوی است؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علی محمد باقی، کارشناس و پژوهشگر مهدوی در رابطه با جنبه های ارتباطی عاشورا با مهدویت اظهار کرد: اولین نکته در بحث عاشورا و مهدویت با این دیدگاه است که آیا می توان عاشورا را زمینه ساز و بستر ساز فکری بروز عصرغیبت دانست یا خیر؟ این است که توجه کنیم تقابل جبهه حق و باطل همیشه در طول تاریخ بوده و از زمان حضرت آدم علی نبینا وآله وعلیه السلام جبهه حق به رهبری این پیامبر الهی و جبهه باطل به رهبری ابلیس با هم درگیر بوده اند. سپس این تقابل در هابیل و قابیل خود را نشان داد و در مقابله حضرت ابراهیم علیه السلام با نمرود، حضرت موسی با فرعون و... ادامه پیدا کرد.

وی افزود: همه انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ ، در این درگیری حضور داشته اند و نبی مکرم اسلام صل الله علیه وآله نیز با جبهه باطل در زمان خود درگیر بودند. این کشمکش و تقابل پس از رسول خدا(ص) نیز ادامه پیدا می کند تا زمان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که به اوج خود می رسد و پس از ایشان نیز در زمان سایر ائمه معصومین(ع) وجود دارد تا زمان و دوره امامت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آیاتی از قرآن در این رابطه بیان کرد: قرآن از این درگیری به صراحت سخن گفته و می فرماید: «کَذلِکَ جَعَلنا لِکُلِ‌ نَبَیٍّ عَدُوًّا شَیطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ...؛ ما برای هر پیامبری دشمنی قرار دادیم از دشمنان انسی و جنی» بنابراین این جریان دائما تا نفخ صور ادامه پیدا می کند. اما نکته قابل توجه این است که هر مقدار مقام و شأن پیامبر یا امامی بالاتر و بزرگتر باشد دشمن او نیز بزرگتر است.

حجت الاسلام باقی گفت: به همین جهت دشمنان نبی اکرم صل الله علیه وآله به مراتب قوی تر و بزرگ تر از دشمنان انبیای سلف هستند و دشمنان عصر امام زمان علیه السلام، جبهه عمیقی از باطل هایند. سفیانی نماد یک شخصیت حقیقی است اما صاحب یک جبهه عمیق و گسترده از باطل است که در مقابل امام عصر علیه السلام قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: نکته دیگر این است که حق و باطل هر چند همواره در طول تاریخ درگیر بوده و هستند ولی این درگیری بنا به ظاهر، همواره و همیشه به نفع جبهه حق نبوده است. گاه می بینیم که در ظاهر دشمنان حق و دشمنان نبی خدا صل الله علیه وآله پیروز شده اند. هرچند همیشه پیروزی خون بر شمشیر است اما گاه در ظاهر قضیه در یک مقطع زمانی خاص (کوتاه) چنین به نظر می رسد که پیروزی با باطل بوده است. اما در حقیقت این جبهه حق است که پیروز شده است.

پژوهشگر مهدوی با بیان این که همین پیروزهای محدود جبهه حق نیز موقتی است تصریح کرد: دلیل این موضوع آن است که انبیاء و اولیاء هر کدام با یک قسمتی از باطل می جنگند؛ یعنی با مصداقی از باطل در زمان خود درگیر می شوند نه با همه باطل. چرا که ماموریت و گنجایش و ظرفیت کار هر پیامبر و امامی مبارزه با باطل عصر خود که قد علم کرده، است. به عنوان مثال حضرت ابراهیم(ع) با نمرود در منطقه فلسطین می جنگد؛ حضرت موسی(ع) با فرعون و در خاورمیانه ؛ یا نبی اسلام صل الله علیه وآله با ابوسفیان و در شبهه جزیره حجاز!!

حجت الاسلام باقی ضمن توضیح این موضوع گفت: دلیل این موقتی بودن آن است که پیامبران و ائمه و اولیای الهی تنها یک شاخه ای از باطل روبرو هستند و ما می بینیم که پس از مدتی شاخه دیگری از باطل رشد می کند و شاخه ای از حق دوباره با او به مقابله برمی خیزد. بنابراین باطل کاملا از بین نمی رود چون ریشه همچنان وجود دارد و چون ریشه وجود دارد این درگیری تمام نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در زمان اباعبدالله الحسین علیه السلام در سال 61 هجری، قرار است جبهه حق به رهبری امام حسین علیه السلام، باطل را از بین ببرد. اما قرار نبود شاخه ای از شاخه های باطل از بین برود، بلکه قرار بود کل باطل و ریشه و اصل آن از بین برود. ویژگی قیام امام حسین علیه السلام اینجا خودنمایی می کند. یعنی اصل حق و اصل باطل با هم درگیر می شوند.

باقی افزود: قرآن کریم در مثالی می فرماید: کلمه طیب ( که از آن تصریح به امام شده) مانند درخت طیب است که اصل آن ثابت و شاخه های آن در آسمان است. از آن سو مثال کلمه باطل نیز مانند درخت باطل است که شاخه های آنها با هم درگیر هستند. در سال 61 حرکتی می شود تا ریشه باطل از میان برود؛ اما متاسفانه به جهت عدم یاری مردم و پیمان شکنی و عدم حضور و دفاع از امام، در آن برهه از زمان کاری که باید، انجام نمی شود و سایر ائمه(ع) نیز چون یاری برای یک صف آرایی جدی ندارند ، امکان مقابله نیز برای آنها فراهم نمی شود.

وی یادآور شد: دلیل این رخداد این است که جامعه پذیرای حق نیست و مردم آمادگی قبول ولایت و خلافت الهی حق را ندارند. این مسئله در زمان امام عصرعجل الله تعالی فرجه نیز ادامه پیدا می کند. اما در زمان فرج، پس از زمانی که فضا برای حاکمیت حق، آماده می شود امام(ع) قیام می کنند. به همین جهت قرآن فرموده است : «جاء الحق و زهق الباطل» این آیه به عصر پربرکت ظهور تفسیر شده است به این معنا که در آن زمان اصل حق با اصل باطل با هم درگیر می شوند و اینجاست که ریشه باطل از بین خواهد رفت.

کارشناس مهدوی در پایان یادآور شد: در روایات ما تاکید شده که این عصر ویژگی های خاصی دارد. چنانکه در حدیثی از امام باقر علیه السلام نقل است که فرمودند: «قرار بود ظهور منجی ما در سال 70 هجری انجام شود (حدیث در اصول کافی نقل شده) ولی مردم آماده نبودند و قرار شد در سال 140 انجام شود، اما باز آمادگی از ناحیه مردم ایجاد نشد و پس از آن دیگر زمانی برای ظهور مشخص نشد.»

ادامه دارد...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.