براساس یک گزارش، مسکو در حال مذاکره با مقامات مصر برای اجارۀ پایگاه‎های نظامی در قلمرو این کشور، از جمله پایگاه نظامی شوروی سابق در شهر سیدی برانی مصر در ساحل دریای مدیترانه است.

روسیه در مصر پایگاه نظامی مستقر می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامۀ روسی ایزوستیا دوشنبه (19 مهر) با انتشار گزارشی از این موضوع خبر داد و به نقل از یک منبع نزدیک به مقامات نظامی روسیه نوشت، در صورت توافقِ دو طرف، بازسازی این پایگاه احتمالاً تا سال 2019 به پایان خواهد رسید. 

در این گزارش آمده است که از پایگاه‌های سیدی برانی به عنوان مقر نیروی هوایی بهره‌برداری خواهد شد. این نشریه افزود که به گفتۀ منبع مذکور، مذاکرات میان مسکو و قاهره برای نوسازی امکانات نظامی مصر در ساحل دریای مدیترانه با موفقیت در حال پیگیری است.

در بخشی از این گزارش آمده است که روسیه برای حل مشکلات ژئوپلتیک که ثبات منطقه را تهدید می‌کند، نیازمند به پایگاه نظامی در شمال آفریقا است.

این روزنامه همچنین نوشت، اتحاد جماهیر شوروی تا سال 1972 میلادی دارای یک پایگاه دریایی در شهر سیدی برانی بوده است و از آن برای نظارت و کنترل کشتی‌های جنگی امریکا استفاده می‌کرده است.

در همین‎حال خبرگزاری اینترفکس روسیه دوشنبه به نقل از نیکلای پانکوف، معاون وزیر دفاع روسیه، نوشت مسکو قصد دارد پایگاه نیروی دریایی خود در شهر طوطوس سوریه را نیز به پایگاهی دائمی مبدل کند.

بندر طرطوس در غرب سوریه در دوران اتحاد جماهیر شوروی یکی از پایگاه‌های کشتی‎های روسی در دریای مدیترانه بود.

وزارت دفاع روسیه هفتۀ گذشته از بررسی امکان حضور نظامی روسیه در کوبا و ویتنام با هدف تحقق منافع ملی روسیه خبر داد.

نیکولابی بانکوف، معاون وزیر دفاع روسیه، هفتۀ گذشته در دومای این کشور از بررسی حضور نظامی روسیه در خارج از مرزها خبر داده بود.

در پی افزایش تنش میان امریکا و روسیه طی سال‌های گذشته، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اخیراً حضور نظامی نیروهایش را در نزدیکی مرزهای روسیه گسترش داده است. این اقدام با واکنش شدید مقامات روسیه مواجهه شده و مسکو نیز حضور نظامی خود را با هدف دفاع از منافع ملی و مبارزه با تروریسم، گسترش داده است.

آتشِ تنش میان روسیه و امریکا از درگیری‌ها بین دولت مورد حمایت امریکا در کی‌یف و نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین در سال 2014 بالا گرفت. اتحادیۀ اروپا و امریکا روسیه را به ایفای نقش در مناقشۀ اوکراین متهم کرده‌اند، اما مسکو این اتهامات را رد می‌کند.

مسکو و واشنگتن همچنین اختلافات گسترده‌ای در قبال بحران سوریه دارند. مسکو از سال گذشته و به درخواست دولت سوریه حملات هوایی خود را علیه مواضع تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های وابسته به گروه تروریستی القاعده در خاک سوریه آغاز کرده است.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی همچون جبهه النصره، وابسته به القاعده، تحت عنوان «مخالفین میانه‌روی دولت سوریه» مواضعی مخالف با مقامات مسکو دارند.

ائتلاف تحت امر امریکا از تابستان 1393 بدون مجوز دولت دمشق یا سازمان ملل و به بهانۀ مبارزه علیه تروریست‌های داعش حملات هوایی خود به سوریه را آغاز کرده است.

ائتلاف تحت رهبری امریکا، که تاکنون بارها به کشتار غیرنظامیان در حملاتِ هوایی خود متهم شده‌ است، تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در سوریه نداشته است.

در تازه‌ترین واکنش‌ مقامات روسیه به اقدامات آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، یکشنبه (18 مهر) گفت خصومت فزایندۀ واشنگتن در قبال مسکو، امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند.

وی افزود تقویت نظامی مستمر ناتو در امتداد مرزهای روسیه نشانه‎ای از خصومت فزایندۀ امریکا در قبال مسکو است.

پیشتر فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجۀ آلمان، شنبه (17 مهر) تأکید کرده بود که تنش‌های فزاینده بین روسیه و آمریکا از اختلافات دو کشور در دورۀ جنگ سرد «خطرناک‌تر» است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.