مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و توتال برای بازگشت به پارس‌جنوبی در حالی جدی شده که متخصصان ایرانی در غیاب خارجی‌ها، رکورد راه‌اندازی سکوهای گازی در این میدان مشترک را شکستند.

رکورد راه‌اندازی سکوهای گازی در پارس‌جنوبی شکسته شد

به گزارش مهر، در آستانه انجام مذاکرات نهایی شرکت ملی نفت ایران و توتال برای بازگشت این شرکت فرانسوی به فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، متخصصان ایرانی یک رکورد جدید در راه‌اندازی سکوهای دریایی در این میدان مشترک گازی با قطر را به ثبت رسانده‌اند.

بر این اساس، درحالی این روزها تمامی تمرکز مسئولان شرکت نفت و وزارت نفت بر روی امضای قرارداد با شرکت توتال فرانسه برای فاز ۱۱ پارس‌جنوبی است که در غیاب شرکت‌های اروپایی و آسیایی، رکورد راه‌اندازی سکوی ١٩A با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در پارس‌جنوبی از سوی متخصصان داخلی شکسته شده است.

حمیدرضا مسعودی با تائید ثبت یک رکورد جدید در راه‌اندازی سکوهای گازی در میدان پارس‌جنوبی، گفت: با توجه به ثبت رکورد ۸۴ روز از زمان نصب سکو تا بهره‌برداری آن (دوشنبه٬ ۱۹ مهر ماه)، این رکورد کوتاه‌ترین زمان ممکن از مرحله نصب تا راه‌اندازی یک سکوی دریایی در میدان مشترک پارس‌جنوبی است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس همچنین تاکید کرد: اجرای عملیات ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی این سکو با تکیه بر دانش و توان شرکت‌های ایرانی و بر اساس اجرای دقیق موازین ایمنی، نشانگر بلوغ توانمندی فنی و مدیریتی در راهبری ساخت سازه‌های دریایی از سوی متخصصان ایرانی است.

به گزارش مهر، با راه‌اندازی کامل فاز ۱۹ پارس‌جنوبی امکان برداشت روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز از  این فاز امکان‌پذیر خواهد شد؛ ضمن آنکه اردیبهشت و تیر ماه امسال٬ ردیف‌های یک و چهار شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز با ظرفیت روزانه یک میلیارد فوت مکعب از طریق سکوی اقماری ( SPD٢) و ١٩C به بهره‌برداری رسیده است.

از سوی دیگر این رکورد جدید درحالی در فاز ۱۹ پارس‌جنوبی توسط ایرانی‌ها به ثبت رسیده که به تازگی، مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه بر سر توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد مراحل نهایی شده است.

در همین حال علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت به تازگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیشنهاد توتال فرانسه برای مشارکت در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، گفته است: علاوه بر توتال، دو شرکت خارجی دیگر هم برای مشارکت در این فاز گازی، اعلام آمادگی کرده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.