در حالی که تنش روابط مصر و عربستان در چند روز اخیر سیر صعودی یافته است، روزنامه های هر دو کشور به ظاهر در تلاش برای تاکید بر حل این اختلافات برآمدند اما در واقع به اتهام زنی علیه یکدیگر برآمدند.

تبادل اتهامات بین روزنامه‌های سعودی و مصری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نگاهی به پوشش خبر اختلاف و تنش بین مصر و عربستان در روزنامه های دو کشور نشان می دهد که هرچند این روزنامه ها به ظاهر در تلاش برای تاکید بر لزوم حل و فصل مشکلات برآمدند اما در باطن انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه رفتند.
در این میان روزنامه عکاظ نوشت: این حق عربستان است که از مصر ناراحت باشد و در مقابل روزنامه الاهرام نوشت: اختلاف مواضع توجیهی برای از رو بستن شمشیر دشمنی علیه مصر نیست.

در این میان برخی از روزنامه های عربی در شماره روز جمعه خود حل و فصل اختلاف بین مصر و عربستان را خواستار شدند زیرا رای مثبت مصر به پیش نویس قطعنامه روسیه در ارتباط با سوریه و مخالفت عربستان با این موضع مصر، روابط دو طرف را به میزان زیادی متشنج ساخت.

انگشت اتهام روزنامه‌های مصر به سمت رسانه‌های اخوانی

روزنامه های مصر از موضع قاهره دفاع و از رسانه های سعودی و مصری که گرایش های اخوانی داشته و در تلاش برای ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند، انتقاد کردند.

در این میان دولت مصر هرگونه رویکرد سیاسی که در تصمیم شرکت نفت آرامکو عربستان مبنی بر توقف صادرات نفت به مصر تاثیر گذاشته باشد، تکذیب کرد.

ماهی گرفتن از آب گل آلود

«محمد الساعد» در روزنامه عکاظ عربستان نوشت: بله این حق عربستان است که از مصر ناراحت شود، زیرا در شورای امنیت به نفع روسیه رای داد حال آنکه باید بداند فقط نماینده خود نیست بلکه نماینده عرب ها است و این عرف عربی است که پیش از نشست باید مشورت می کرد به ویژه اینکه ریاض و قاهره از طرف های مرتبط با پرونده پیچیده و دشوار سوریه هستند.

وی ریاض و قاهره را به تسلیم نشدن در برابر هیچ گونه اختلاف سیاسی فراخوانده و گفت که عمق امنیتی و سیاسی قاهره و ریاض یکی است.
«عماد الدین حسین» در روزنامه شروق مصر نوشت: باید با در پیش گرفتن یک راهکار، هرگونه اختلاف چه کوچک  وچه بزرگ را حل و فصل کرد و بدون این کار چه بسا هر گونه سوء تفاهم ضربه دردناکی را به روابط دو کشور وارد آورد.

«مجدی سرحان» در روزنامه الوفد مصر نیز با اتخاذ موضعی مشابه گفت: در این وضعیت سرزنش متوجه اصحاب رسانه  مصر و عربستان است که گرایش های اخوانی دارند زیرا این افراد در تلاش برای ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند و می کوشند روی بحث  وجدل های رسانه ای مانور دهند حال آنکه رسانه ها به هیچ وجه منعکس کننده سطح روابط رسمی دو کشور نیستند.

شمشیر دشمنی را از رو بستن

«محمد مهدی علام» از اعضای تحریریه روزنامه الاهرام نیز با انتقاد از موضع عربستان گفت: اختلاف با مصر بر سر برخی مسائل منطقه ای به معنی شمشیر دشمنی کشیدن به روی مصر و یا شروع برخی اقدامات به منظور بی ثبات کردن مصر و تلاش برای ارائه این تصویر نیست که ما می توانیم به دلیل مخالفت مصر با رویکردهایمان این کشور را به زانو در آورده و خوار کنیم.

وی لزوم اجرای بازنگری در تمام کمک های خارجی و تعیین بخشی از این کمک ها را که در کوتاه مدت نیازی به آن نیست، خواستار شد و گفت که شایسته مصر نیست که با زبان خفت و به زانو در آوردن با آن صحبت شده و عزت و کرامت مصر و مصری ها از بین برود.

انتقاد روزنامه اردنی از ماجراجویی قاهره علیه ریاض

«حازم عیاد» درروزنامه السبیل اردن نیز نوشت: پس از موضع حمایت جویانه مصر از روسیه ، ریاض برای انتقاد از قاهره چندان درنگ نکرد در نتیجه باید پرسید آیا این انتقادها، بازتاب های سیاسی و اقتصادی داشته و روابط ریاض و قاهره را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی از موضع قاهره که روابط تاریخی با آمریکا و عربستان را به دلیل نزدیک شدن به تهران و مسکو به خطر انداخته است، انتقاد کرده و گفت که مصر با این موضع روند مسائل را پیچیده تر می کند زیرا وارد نبردی دوجانبه شده است که یک بخش آن در لیبی و صحرای سینا است و یک بخش دیگر در اتیوپی است به گونه ای که آن را از نظر سیاسی، امنیتتی و اقتصادی در برابر مسائل بزرگی قرار می دهد.

انتقاد تند نویسندگان سعودی از قاهره در شبکه های تلویزیونی

اما «جلال خیرت» در روزنامه الاخبار لبنان نوشت: به دلیل تنش های پنهان و خشم محمد بن سلمان، روابط مصر و عربستان وارد تونل تاریکی شده است به ویژه اینکه معیارهای متعددی حاکی از افزایش اختلاف بین دو طرف است تا جایی که نویسندگان سعودی در صفحه های تلویزیونی، مصر را هدف حمله و انتقاد قرار داده اند که این بیانگر تنش شدید و رسمی بین دو طرف است که دلیل آن نه فقط رای قاهره در شورای امنیت بلکه دیدگاه آن در قبال یمن نیز می باشد.

این در حالی است که نگاهی به تنش روابط مصر و عربستان در یک هفته اخیر نشان می دهد تیره شدن روابط دو طرف در این فاصله کوتاه سیر کاملا صعودی داشت از جمله اینکه سفیر عربستان در قاهره مصر را ترک کرده و راهی ریاض شد.

پس از آن عبدالفتاح السیسی روز پنجشنبه اعلام کرد که مصر سیاستی مستقل دارد.

وی همچنین بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد، حال آنکه عربستان در مناسبت های مختلف بر لزوم کناره گیری بشار اسد از قدرت به عنوان پیش شرط حل و فصل بحران این کشور سخن گفته است.

این اظهارات رئیس جمهور مصر در واقع به مثابه مخالفت غیرمستقیم با سیاست های سعودی و اعمال فشار آن بر قاهره است زیرا وی تاکید کرد که کشورش سیاسی مستقل دارد که بر خودداری از دخالت در امور کشورها استوار است.

در ادامه مواضع مصر، وزیر خارجه اسبق این کشور نیز تاکید کرد که دولت و ملت سوریه خط قرمز دولت مصر هستند. در این میان روند تنش بین دو طرف همچنان روند صعودی را طی کرد و حتی موسس جنبش کفایه و نماینده پارلمان مصر به احتمال قطع روابط دیپلماتیک ریاض و قاهره اشاره کرد.

«امین اسکندر» همچنین تاکید کرد که عربستان سعودی حامی تروریسم است که جایگاه غیر واقعی از خود ترسیم کرده است.

وی اظهار داشت : درباره تحولات اخیر باید گفت که اولا عربستان سعودی، ائتلاف موسوم به مقاومت بر ضد تروریسم را در زمانی تشکیل داده که دوست و  دشمن می‌دانند که عربستان خود سازنده تروریسم است. ثانیا، عربستان سعودی وزن و جایگاه غیر واقعی از خود ترسیم می‌کند در حالی که در حدی نیست که شایستگی قرار گرفتن در صدر نقش‌آفرینی را برای این‌که همانند ایران یا شبیه آن باشد، دارا باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.