جشنواره شعر رضوی پُرسابقه‌ترین برنامه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که قدمت آن به 22 سال می رسد و در دهه کرامت سال96 بیست و سومین دوره این جشنواره باشکوه دردیار کریمان برگزار خواهد شد.

 جشنواره شعر رضوی بین المللی می شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، محمد علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر جشنواره سراسری شعر رضوی از حضور شاعران کشورهای فارسی‌زبان در دوره آینده این جشنواره خبر داد.
علیزاده گفت: به دنبال بین‌المللی کردن جشنواره شعر رضوی هستیم که در گام نخست بیست‌وسومین دوره جشنواره را با حضور شاعران کشورهای فارسی‌زبان برگزار خواهیم کرد.
ارسال بیش از 3200 اثر به دبیرخانه جشنواره
وی با اشاره به اینکه هر ساله تعداد آثار زیادی به جشنواره شعر رضوی ارسال می شود، افزود: بیش از 3200 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از داوری 14 نفر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.آثار رسیده در قالب شعر نو و شعر کلاسیک بود.
وی از استقبال شاعران از بیست و دومین دوره جشنواره شعر رضوی خبر داد و افزود: دوره بیست ‌ودوم هم با استقبال خوب شاعران کشور،  مواجه شد بیش از سه هزار شعر به دبیرخانه رسید که بنابر اعلام کمیته علمی جشنواره بسیاری از آثار، از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند.
با دیگر جشنواره های شعر تعامل می کنیم
علیزاده در معرفی ویژگی دوره بیست و دوم جشنواره شعر رضوی تصریح کرد: در جشنواره امسال، از 30 شاعر راه‌یافته به جشنواره دعوت شد که روزهای 18 و 19 مردادماه در کرمان حضور داشتند و ضمن استفاده از برنامه‌های ادبی مثل کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی، در فضایی مناسب توانستند با پیش‌کسوتان و استادان عرصه شعر کشور به بحث و تبادل نظر بپردازند هم چنین این شاعران در شب های شعر رضوی شرکت کردند و به شعرخوانی پرداختند.
ضمن اینکه برای دوره آینده با سایر جشنواره هایی که با موضوع شعر رضوی برگزار می شوند،مثل جشنواره دوبیتی سرایی رضوی، جشنواره شعر رضوی در بخش دانشگاهیان و... تعامل و هماهنگی خواهیم داشت که امی داریم با این تعامل و هماهنگی، شاهد برگزاری جشنواره با کیفیت بهتر و بالاتر باشیم.
ارادتی که به شکل گیری جشنواره امام رضا(ع) انجامید
وی با اشاره به عشق و ارادت و علاقه مردم کرمان به حضرت رضا(ع) اظهار کرد: این علاقه و ارادت باعث شکل گیری جشنواره ای شد که با سابقه ترین برنامه جشنواره امام رضا(ع) است  و این جشنواره زمینه شکل گیری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را فراهم کرد و بیش از دو دهه است که استان کرمان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، این توفیق را دارد خدمت‌گزار فرهنگ رضوی باشد. در طی برگزاری دوره‌های پُرشمار این جشنواره، آثار ارزشمند زیادی توسط شاعران رضوی در سراسر کشور خلق شده و به دبیرخانه رسیده که گزیده این آثار در قالب کتاب‌ها و مجموعه‌شعرهایی از قبیل «آسمان هشتم» منتشر شده است.
تجلیل از «علی انسانی» و «راز کرمانی» و نکوداشت «حمید سبزواری»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به اختتامیه جشنواره شعر رضوی در دهه کرامت در کرمان اشاره کرد و ادامه داد: در اختتامیه این جشنواره که با حضور آیت‌الله جعفری امام جمعه کرمان، حجت‌الاسلام راشد یزدی و جمع پرشماری از مسئولان، شاعران و مردم همراه بود، مراسم نکوداشت یاد شادروان استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب  برگزار شد. هم چنین تجلیل از پیش‌کسوتان و بزرگان عرصه شعر آیینی و شعر رضوی بودکه با حضور علی انسانی، شاعر و مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام و استاد «مهدی بهرامی» (راز کرمانی) شاعر پیشکسوت استان کرمان، برگزار  شد.
دبیر جشنواره سراسری شعر رضوی در کرمان در زمینه ارتقای این جشنواره تاکید کرد: در زمینه ارتقاء و گسترش جشنواره امیدواریم بتوانیم از دوره آینده، قدم‌هایی در راه فراملی کردن جشنواره شعر رضوی و بین‌المللی کردن آن برداریم و دوره بیست‌وسوم را با حضور شاعران کشورهای فارسی‌زبان دنیا برگزار کنیم.
بهره بردن از خرد جمعی جشنواره را متفاوت کرده
وی با اشاره به تاثیرات مثبت اتاق فکر بر گسترش کمی و کیفی آثار ابراز کرد:  به اعتقاد من جشنواره بین المللی امام رضا(ع) یک تفاوت اساسی با بقیه برنامه ها و جشنواره ها دارد اینکه جشنواره رضوی ساختار مشخص و نظامندی دارد همین که در برنامه های مختلف از خرد جمعی استفاده می شود.جشنواره شورای مشورتی و شورای آسیب شناسی و اتاق فکر دارد که اینها نظمی را بر جشنواره حاکم می کند که باعث می شود همیشه پویا و زنده باشد.
15 دوره از جشنواره امام رضا(ع) می گذرد و ما که میزبان جشنواره شعر رضوی هستیم که بیش از 20 دوره است برگزار شده، اما واقعیت این است که احساس نمی شود جشنواره دچار تکرار شده. یکی از دلایلش این است که جشنواره هر ساله با برنامه ریزی برگزار می شود و اتاق فکر در این پویا بودند خیلی نقش دارد.
ما هم در جشنواره شعر رضوی اتاق فکر داریم و تعدادی از افرادی که در حوزه ادبیات و مخصوصا شعر صاحب نظری هستند در اتاق فکر ما حضور دارند مدیران دستگاه های فرهنگی  هم حضور دارند. سعی می کنیم جلسات را مرتب برگزار کنیم و با همفکری آنها سعی داریم جشنواره دچار تکرار نشود و ان شاءالله جشنواره نسبت به سال گذشته پربار تر باشد.
ما در دبیرخانه جشنواره و با همراهی‌ها و هم‌فکری‌های اعضای اتاق فکر که همه از اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و یا از مسئولان فرهنگی هستند، توانسته‌ایم برنامه‌ریزی‌های سنجیده‌ای در جهت کیفیت‌افزایی جشنواره داشته باشیم. بنای کار این جشنواره و به طور کلی همه برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر کرمان، بر مشاوره گرفتن از اهل نظر و سپردن کار هنری به دست اهل هنر است، که خوشبختانه این موضوع در جشنواره ملی شعر رضوی، به صورت ویژه‌ای اتفاق افتاده است.
علیزاده درباره برنامه های دبیرخانه جشنواره شعر رضوی برای مستندسازی آثار گفت: خوشبختانه جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان اهتمام ویژه‌ای در این باره داشته که تولید و انتشار ویژه‌نامه‌های «رواق» در همین راستا بوده است. همچنین، تهیه عکس و فیلم از برنامه‌های جشنواره نیز در دستور کار دبیرخانه قرار دارد.
«سخاوت باران» منتشر شد
وی از  انتشار کتاب فاخر «سخاوت باران»، که گزیده‌ای از شعرهای خوانده‌شده در دوره‌های مختلف جشنواره‌ی ملی شعر رضوی در کرمان است خبر داد و افزود: هم‌زمان با برگزاری بیست‌ودومین دوره‌ی این جشنواره، این کتاب منتشر شد.
علیزاده در معرفی کتاب فاخر «سخاوت باران»، گفت: این کتاب، منتخب شعرهای جشنواره‌ی ملی شعر رضوی در کرمان است که به‌کوشش «مهدی گنجی گوهری» گردآوری شده است.
به گفته وی این کتاب، شعرهای بیش از 100 شاعر کشور را در بر گرفته است و همه‌ی استان‌های مختلف کشور، نمایندگانی در این مجموعه دارند. «سخاوت باران»، در قطع رقعی، با 288 صفحه و شمارگان هزار نسخه، از سوی «نشر فانوس کرمان» منتشر شد.
یادآوری می شود؛ جشنواره ملی شعر رضوی، از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع)، است که همه ساله به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، همزمان با دهه کرامت در کرمان برگزار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.