قدس آنلاین: عاشورا و عزاداری های ما مرز حق و باطل است و باید در مداحی ها و سخنرانی ها ویژگی های دشمنان امام حسین (ع) هم مطرح شود زیرا در روز عاشورا جنگ اخلاق و غیراخلاق رخ داده است.

عزاداری های ما باید مرز حق و باطل باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک نیا، پژوهشگر و مؤلف سیره اهل بیت(ع) با اشاره به شبهه و ایرادی که پیرامون عزاداری امام حسین (ع) مطرح می کنند که برخی از عزاداران حضرت(ع)، نماز نمی خوانند یا حجاب مناسبی ندارند و حتی عزاداری ها موجب دور شدن افراد از ارزش های دینی و اخلاقی شده است، اظهار کرد: اصل عزاداری برای امام حسین (ع) دارای آثار بسیاری است و از زمان پیامبر (ص) تاکنون، این عزاداری برپا بوده است و اساسا، عزاداری برای سیدالشهدا(ع) لازمه بقای دین ماست.

عمده آسیب های عزاداری ناشی از ناآگاهی است

وی با بیان اینکه اگر در طول سال متدینین و مومنین در زمینه مسائل دینی کم گذاشته باشند، در ماه محرم و رمضان بهترین بهره برداری را انجام می دهند، افزود: عزاداری برای امام حسین(ع) دچار آسیب هایی شده است که باید شناسایی شود و برای مردم مطرح شود تا با آگاهی، از آنان دوری کنند.

حجت الاسلام پاک نیا با بیان اینکه برخی از عزاداران امام حسین(ع) آگاه نیستند که نماز واجب است یا عزاداری برای امام حسین (ع)، تصریح کرد: این افراد اصل و فرع را تشخیص نمی دهند و می توان برای آنان تشریح کرد که امام حسین(ع) تمام چارچوب قیام خود را بر اساس اصول دین خدا و احیای آنها قرارداد تا جایی که علامه امینی هم در این خصوص مطرح کرده است که «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء» یعنی امام حسین (ع) دین پیامبر (ص) را پابرجا کرده است لذا باید در کنار عزاداری برای ایشان احکام دین را مدنظر داشت و به انجام آنها اهتمام ورزید.

هدف امام حسین (ع) از قیام، احیای نماز بوده است

مولف «ویژگی‌های امام رضا(ع)» با بیان اینکه پیامبر (ص) درباره امام حسین (ع) می فرمایند: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» و امام حسین(ع) با شهادت خود و به دنبال آن با عزاداری های پیرامون آن، دین خدا را پابرجا نگه داشته است، گفت: اگر اهمیت نماز ظهر عاشورا برای مردم تبیین شود، قطعا آنها خواهند فهمید که هدف امام حسین (ع) احیای نماز بوده است و اقامه نماز را در راس عزاداری های خود قرار می دهند.

شهادت دو تن از یاران برای حفاظت از نماز جامعت امام حسین (ع)

وی اضافه کرد: می توان به مردم گفت که امام حسین (ع) ظهر عاشورا جنگ را تعطیل کرد و آتش بس خواست تا نماز بخواند اما دشمن امان نداد و امام(ع) فرمودند: نماز را در وسط میدان و در برابر تیرهای دشمن اقامه خواهیم کرد و سه نفر از یاران به نام های «زهیر بن قین»، «سعید بن عبدالله» و «عَمرو بن قُرظَه انصاری» داوطلب شدند و خود را سپر قرار دادند تا امام حسین (ع) و یاران، نماز را اقامه کنند که دوتن از این افراد، در این راه به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام پاک نیا در پاسخ این سوال که چرا امام حسین(ع) در وسط میدان نماز خواندند، افزود: امام حسین(ع) بنا داشت اعلام کند، که تمام هدف واقعه عاشورا در نماز خلاصه می شود که یکی از بهترین و مهمترین ضروریات دین ماست و اگر بتوانیم این آگاهی را به مردم ارائه دهیم، دیگر این اعتراض مطرح نمی شود که نماز نمی خوانند اما برای امام حسین(ع) به عزاداری می پردازند، باید به مردم آگاهی داد که حماسه عاشورا برای نماز است و عزاداری در مقابل نماز نیست.

احیای معارف اسلامی؛ از فلسفه های قیام عاشورا

مؤلف «گذری بر اندیشه‌های اقتصادی امام صادق(ع)» و «نگاهی به شیوه‌های رهبری امام هادی(ع)» با بیان اینکه باید در عزاداری ها به مردم اعلام شود که یکی از فلسفه های عاشورا احیای معارف اسلامی از جمله حجاب بوده است، تاکید کرد: زمانی که حضرت سکینه (س) کنار پیکر امام حسین(ع) آمد و حضرت زینب (س) به ایشان گفت که این پیکر پدر توست، حضرت سکینه (س) در اینجا خطاب به پدر عرض می کند: «اُنــــظر الی رؤوسـنَا المکشوفه» یعنی پدر این ها به حجاب ما متعرض شده اند و این نشان می دهد که حجاب دغدغه ایشان بوده است.

مراسم عزای امام حسین (ع) سرگرمی نیست!

وی با بیان اینکه باید به افرادی که در عزاداری ها حضور پیدا می کنند، اعلام شود این مراسم سرگرمی نیست و حماسه عاشورا برای احیای حجاب و معارف و احکام دین رخ داده است، گفت: افرادی که حجاب خود را رعایت نمی کنند، عزادار واقعی امام حسین(ع) نیستند بلکه یا ناآگاه اند و یا برای سرگرمی حاضر شده اند و تنها هدف تماشا دارند.

حجت الاسلام پاک نیا ادامه داد: باید به مردم آگاهی داد که امام حسین (ع) در ابتدای حرکت و قیام خود از شهر مدینه، کنار مضجع پیامبر (ص) رفتند و خطاب به ایشان عرضه داشتند: «اللهم انی احب المعروف و انکر المنکر» یعنی یا رسول الله(ص)، عهد می کنم که می خواهم منکرات را از روی زمین جمع کنم و یکی از این منکرات، بی حجابی است زیرا آیات و روایات متعددی داریم که حجاب معروف است و بی حجابی منکر محسوب می شود.

این پژوهشگر و مؤلف سیره اهل بیت(ع) با بیان اینکه امام حسین (ع) با رسول اکرم (ص) عهد بست که با خون خود و فداکاری ها و شهادت یاران و خود و در نهایت اسیری خانواده، منکرات را از جامعه برچیند، افزود: در زیارت وارث می خوانیم که «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاةَ وَ آتَیتَ الزَّکاةَ وَ اَمَرتَ بِالمَعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکَر» و امام حسین(ع) که با این هدف قیام کرده است، قطعا بی حجابی را نمی پذیرد و همچنین خانواده ایشان نیز که برای حجاب آمدند و آن را حفظ کردند، قطعا بی حجابی را تحمل نمی کنند.

وی ادامه داد : این طیف از عزاداران قطعا بواسطه ناآگاهی در این ورطه افتاده اند البته قطعا تلاش دشمن نیز در زمینه بی تاثیر نیست زیرا زمانی که نمی توانند در مقابل این عزاداری ها بایستند، از راه های دیگر به آن لطمه و آسیب می زنند و به طور مثال مطرح می کنند، نماز اهمیتی ندارد و تا ساعت سه شب سینه بزن و نماز را قضا بخوان!!

پاک نیا با اشاره به ویژگی ها و آداب عزاداری صحیح که بتوان از این مراسم در زمینه های دینی و اخلاقی الگو گرفت، بیان کرد: یکی از دستاوردهای عزاداری و مجالس حسینی نشر معارف اسلام است و می توانیم در عاشورا آنها را برجسته کنیم و افرادی که به مداحی و سخنرانی می پردازند، در اشعار و مطالب خود باید اخلاق اسلامی را بیان کنند.

این پژوهشگر و مؤلف سیره اهل بیت(ع) ادامه داد: بطور مثال می توانند در زمینه شخصیت حر بن ریاحی ادب ایشان را مدنظر قرار داد که اسوه ادب بود و زمانی که در برابر امام حسین (ع) قرار گرفت، ادب نشان داد و نماز را به امام حسین (ع) اقتدا کرد و در واکنش به سخن امام حسین (ع) که خطاب به حر فرمود: «مادرت به عزایت بنشیند» به حرمت حضرت زهرا(س) سکوت کرد و یا می توان در خصوص حضرت عباس (ع) ویژگی های ایثار و فداکاری را برشمرد و یا در خصوص حضرت قاسم (ع) و حضرت علی اکبر (ع) می توان ویژگی جوان آشنا به معارف دین را تبیین کرد و یا برای دیگران همچون حبیب بن مظاهر نیز می توان بصیرت بالا با وجود سن بالا و ... را مطرح کرد.

حماسه عاشورا مرز حق و باطل است

وی ابراز کرد: عاشورا و عزاداری های ما مرز حق و باطل است و باید در مداحی ها و سخنرانی ها ویژگی های دشمنان امام حسین (ع) هم مطرح شود زیرا در روز عاشورا جنگ اخلاق و غیراخلاق رخ داده است.

حجت الاسلام پاک نیا با بیان اینکه عزاداری امام حسین (ع) باید آنگونه باشد که ایشان دوست دارند، تصریح کرد: باید انتظارات امام حسین (ع) مبنی بر دارا بودن حُسن خلق و رفتار با دیگران و ... را در مراسم عزاداری مطرح کنیم زیرا فردی که لباس سیاه امام حسین (ع) را می پوشد، باید حرمت آن را حفظ کند و پشت سر اصحاب سیدالشهدا(ع) که همگی اسوه اخلاق و رفتار بودند، حرکت کند و با این شیوه، معارف دینی را آموزش دهیم.

این پژوهشگر و مؤلف سیره اهل بیت(ع) با بیان اینکه مجالس عزاداری برای امام حسین (ع) به منظور آموزش معارف و اخلاق است، تاکید کرد: این مراسم ها یک دانشگاه است که در این دهه محرم در آن حضور پیدا می کنیم و هر روز باید یک مطلب معارفی، اخلاقی و ادبی در آن بیاموزیم نه آنکه کاری کنیم که با مرام امام حسین(ع) سازگار نیست.

وی ادامه داد: معروف ها را باید با مراسم عزاداری در جامعه نهادینه و منکرات را انکار کنیم، چه به صورت زبانی، چه قلبی و عملی و در این زمینه تبلیغات کنیم.

حجت الاسلام پاک نیا خاطرنشان کرد: بایدها و نبایدها رفتاری باید در رسانه ها، مجالس عزاداری و سخنرانی ها برای مردم تبیین شود و هر فردی که صاحب تریبون است، باید به این مطالب بپردازد تا همانند نهادینه شدن نماز خواندن در ظهر عاشورا، دیگر رفتارهای پسندیده هم در عزاداری ها نهادینه شوند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.