۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 464880

گزارش از شخص

آشنای دور

«حسام الدین آشنا» جدی ترین گزینه برای جایگزینی وزیر ارشاد است

قدس آنلاین / مجید تربت زاده : اینکه نخستین بار چه کسی عبارت« نه تأیید می کنم و نه تکذیب» را در پاسخ به خبرنگاران به کار برد نمی دانم اما آخرین بار ، همین دو سه روز پیش ، مشاور فرهنگی رئیس جمهور ، در باره خبر یا شایعه تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در پاسخ به خبرنگاران از این ترفند استفاده کرد تا هم صد در صد خبر را تکذیب نکرده ، هم در باره موضوعی که نباید حرف بزند ، حرفی نزده باشد و هم خبرنگار سمجی را لابد پیچانده باشد!

آشنای دور

البته دکتر «حسام الدین آشنا» برای اینکه خبرنگاران و من و شما باور کنیم واقعاً اجازه ندارد استعفای وزیر ارشاد را تأیید یا تکذیب کند ، اضافه کرد: رئیس جمهور بتازگی از سفر برگشته اند و اگر استعفایی در کار باشد با شروع هفته جدید رسیدگی به آن آغاز می شود. آخر کار هم در پاسخ به اینکه آیا قرار است شما جایگزین وزیر ارشاد شوید؟ برای محکم کاری بیشتر همان جمله معروف را تکرار کرد که : «این را هم نه تأیید می کنم و نه تکذیب» تا مثلاً خبرنگاران و من و شمای مخاطب را محکم تر از قبل پیچانده باشد!

تهران شهرکرد اهواز

اگر دنبال زندگینامه درست و درمان از « آشنا» بگردید چیز دندانگیری نصیب تان نمی شود. به همین قدر قانع باشید که سال 1343 در تهران به دنیا آمد، سال 59 به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست و یک سال بعد یعنی در 17 سالگی کارمند رادیو اهواز بود! حالا با آن سن و سال چطور توانست در عرض دو سه سال شغل عوض کند را نمی دانیم اما همه سایت های زندگینامه نویس به جای این مسایل کم اهمیت از زندگی آشنا ، به شما می گویند که او داماد آیت الله « دری نجف آبادی» است ، کارشناسی ارشد معارف اسلامی و سپس دکتری فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام صادق(ع) گرفته ، یک روحانی چراغ خاموش است که فعلاً کسوت روحانیت را کنار گذاشته و در دولت اصلاحات معاون ویژه وزیر اطلاعات بوده است. استاد و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) ، پیش از این مدیر کل امورپژوهشی دانشگاه هم بوده و از سال 92 نیز به رئیس جمهور مشاوره فرهنگی می دهد.

آشنایی بیشتر با «آشنا»

بدیهی است چند سطری را که به عنوان «مثلاً زندگینامه» در بالاتر نوشتیم ، چیزی از گذشته ، توانایی ها و تجربیات «آشنا» را پیش روی شما نمی گذارد. واقعیت این است جدای از سوابق اطلاعاتی – امنیتی «آشنا» -که البته خودش حضور در اطلاعات شهرستان قم را تکذیب می کند- و سوابق سیاسی فرهنگی 4 سال اخیر، او بیشتر یک چهره دانشگاهی و پژوهشی به نظر می رسد تا یک دولتمرد. تدریس در مقاطع کارشناسی تا دکتری دانشگاه ، تألیف مقالات مختلف و متفاوت علمی ، تألیف چند کتاب از جمله « ما روحانیون در مواجهه با ایدز چه می توانیم بکنیم؟» برای یونیسف ، عضویت در هیأت رئیسه یا کمیته داوران کنفرانس های مختلف ملی و بین المللی ، انجام پروژه های پژوهشی مختلف ، همکاری پژوهشی با مراکز و دانشگاهها و... از مشاور فرهنگی رئیس جمهور تعریفی را به دست می دهد که کمتر کسی می تواند باور کند «آشنا» روزی این کسوت صد درصد فرهنگی را از تن خارج خواهد کرد و لباس یک سیاستمدار یا دست کم یک دولتمرد را خواهد پوشید. بخصوص اینکه از چند سال پیش به این طرف همیشه نام او به عنوان نامزد یکی از پست های سیاسی مانند وزیر اطلاعات ، معاون سیاسی امنیتی رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... مطرح بوده است. البته روحانی دیروز و مشاور امروز پیش از این نشان داده با تعویض لباس و کنار گذاشتن موقتی کسوت ها مشکلی ندارد. همچنان که در پاسخ به برخی انتقادها از کنار گذاشتن لباس روحانیت گفت: من انجام «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد نه پیشنمازم نه منبری  پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم؟» البته ده سال بعد از آن در سال 84 تصمیم گرفت دوباره لباس روحانیت بر تن کند و البته چندی بعد دوباره لباس خدمت را از تنش خارج کرد تا در جای دیگری به خدمت مشغول شود.

آشنا + روحانی

دکتر آشنا در جریان انتخابات سال 92 عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی رئیس جمهور و همچنین مشاور و تحلیلگر مناظره های ایشان بود. گمانه زنی ها می گویند ماجرای «کلید» و تصویر سازی از آن و همچنین به کار بردن عبارت : «سرهنگ نیستم ، حقوقدانم» و یا جمله معروف « حمله گاز انبری» از جمله ابتکارها و ابداعات « آشنا» بوده است. خود او در یک مصاحبه ماجرای آشنایی با « روحانی» را مربوط به سال 77 دانسته و گفته است: «سال 77 در جریان مسأله رفع حصر آیت‌الله منتظری با ایشان از نزدیک کار کردم و فکر می‌کنم خاطره خوبی از آن تجربه داشتم... آقای دری‌نجف‌آبادی از من خواستند به آقای روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند،کمک کنم». منتقدان به آشنا همان زمان اعلام کردند ماجرای «رفع حصر» مربوط به سال 81 است که آقای آشنا مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه بود و احتمالاً او به خاطر ندارد که در سال 77 برای حصر منتظری با روحانی همکاری کرده است نه رفع حصر!

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

«آشنا» در سالهای اخیر از فعالان جدی در عرصه فضای مجازی بوده است و عادت دارد به جز مصاحبه ها یا مناظره های تلویزیونی ، بیشتر سخنان گاه جنجالی اش را در «گوگل پلاس، توییتر، فیس بوک و...» به صورت کوتاه و گاه «بزن در رو» رونمایی کند. اگر به صفحات شخصی او سر بزنید ، متوجه می شوید که موضع گیری هایش از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را شامل می شود. یعنی از ماجرای خودکشی سعید امامی در زندان که «آشنا» معتقد است تنها 5 یا 6 نفر در کل نظام می دانند حقیقت ماجرا چه بود، بگیرید تا مذاکرات هسته ای ، دولت احمدی نژاد و پروژه نفوذ ، فیش های نجومی و... !

بدون شرح

برای اینکه مستند حرف زده باشیم اجازه بدهید در این قسمت برخی از موضعگیری ها و یا تحلیل های فضای مجازی « آشنا» را در رابطه با مسایل سیاسی و غیر سیاسی، بدون کوچکترین توضیح و تفسیری بیاوریم: نگذاریم «حاج قاسم» را مانند محسن و باقر به کارزار گاز انبر و کلید بکشانند( در واکنش به خبر احتمال حضور سردار سلیمانی در انتخابات ریاست جمهوری) ، دولت برای حل بحران فیش های حقوقی ، کمیته شفافیت تشکیل تشکیل دهد ، آقای ضرغامی! به خاطر خودتان برای شرکت در انتخابات 4 سال دیگر صبر کنید ، اثر بخشی طرح امنیت اخلاقی در کجا آزموده شده است؟ ... نفوذ یعنی اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور به خاطر یک نفر از اداره امور قهر می کند و می گوید ما که رفتیم خودتان کشور را اداره کنید...نگذارید عملیات تیر 94 لو برود(اشاره به مذاکرات هسته ای) ...آقای شریعتمداری  پس از اینکه ایران به دستور شما تنگه هرمز را بست، چه واکنشی را از طرف خریداران اروپایی و صادر کنندگان نفت در خلیج فارس پیش بینی می کنید... .

آیا؟

امروز یکشنبه و دومین روز از هفته جدیدی است که «آشنا» گفته بود اگر استعفای وزیر ارشاد روی میز رئیس جمهور باشد ، از ابتدای هفته بررسی آن آغاز می شود. البته مشاور رئیس جمهور فعلاً نمی تواند چیزی را تأیید یا تکذیب کند بنابراین من و شما مجبوریم به قدرت گمانه زنی خودمان متوسل شویم و ببینیم آیا با توجه به شواهد موجود ، مشاور رئیس دولت یازدهم سرانجام کسوت مشاوره را با لباس وزارت عوض می کند یا خبر وزارت او مانند خبرهای چند سال اخیر از حد شایعه فراتر نمی رود؟ اگر طی یکی دو روز آینده به جواب روشنی دست پیدا کردیم باز هم یک سؤال دیگر پیش روی مان است که آیا دکتر «آشنا» قرار است با عنوان «حجت الاسلام آشنا» روی صندلی وزارت بنشیند یا اینکه ما باید در گزارش از شخص بعدی بازهم ایشان را « دکتر آشنا» خطاب کنیم ؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.