قدس آنلاین- تبریز: شهردار تبریز تهیه طرح جامع شهر تبریز را ضرورت مهم اهداف تبریز 2018 خواند و بر لزوم توجه به محوریت ملی و بین‌المللی شهر در این برنامه تاکید کرد و گفت: 2 هزار و 500 هکتار از مساحت تبریز، درگیر معضل بافت فرسوده است.

2500 هکتار بافت فرسوده معضل شهر تبریز/ ضرورت تهیه طرح جامع شهر تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، صادق نجفی در همایش بین‌المللی مرمت معماری و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی در دانشگاه هنر تبریز، خاطرنشان کرد: شورای عالی شهرسازی، در رابطه با تهیه این طرح مهم، مساعدت‌هایی داشته‌است؛ با این حال، معتقدیم این طرح باید با مد نظر قرار دادن، نقش محوری تبریز در عرصه‌های ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، شهرداری تبریز در یک تعامل منسجم و هماهنگ با مجموعه مدیریتی استان و به خصوص اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اقدامات گسترده‌ای را پی‌ریزی کرده که سامان‌دهی مجموعه مقبره‌الشعرا، سامان‌دهی محوطه موزه‌قاجار، تملک و مرمت خانه‌های تاریخی، تقویت زیرساخت‌های بازار و احیای درب‌های تاریخی از آن‌جمله است.

شهردار تبریز تاکید کرد: برنامه سامان‌دهی و احیای مجموعه تاریخی ربع‌رشیدی با آغاز کاوش‌های تاریخی لازم، وارد مرحله جدی شده‌ است.

وی با اشاره به این‌که تقویت زیرساخت‌های شهری، الزام مهم اهداف گردشگری تبریز 2018 است، گفت: در سال‌های اخیر، شهرداری تبریز اقدامات تاثیرگذاری در حوزه بافت‌های ناکارآمد شهری داشته است که اجرای مسیرگشایی‌های متناوب و برنامه‌های تثبیت و انتقال حاشیه‌نشینی شمال شهر از آن‌جمله است.

نجفی با اشاره به این‌که 2500 هکتار از مساحت تبریز، درگیر معضل بافت فرسوده است، افزود: بخش مهمی از این وسعت، شامل بافت تاریخی است و شهرداری، در بسیاری از این حوزه‌های به تنهایی وارد عمل شده است.

شهردار تبریز با اشاره به بهره‌برداری از پروژه اسکان حاشیه‌نشینی ارم در روزهای اخیر، اظهار داشت: این پروژه تدارک مهم شهرداری تبریز در حاشیه‌نشینی شمال شهر بوده‌ است؛ تبریز، طبق توافق‌نامه سه‌جانبه، شهر پایلوت در حوزه بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است. با این حال، اداره‌کل راه‌وشهرسازی، حتی هزینه زمین این پروژه را نیز از اخذ کرده‌ است.

وی تاکید کرد: با در نظر داشتن وضعیت اقتصادی کشور، ممکن است انتظار کمک مالی از دولت نداشته‌ باشیم اما توقع‌ داریم دولت، دست‌کم در حوزه راهکارهای قانونی، بسترهای لازم را برای نقش‌آفرینی شهرداری فراهم کنند.

نجفی اضافه کرد: «تبریز 2018» هدف نهایی آبادانی و پیشرفت این کلان‌شهر نیست، بلکه آغازی است برای چشم‌انداز توسعه تبریز؛ در این صورت، با توجه به موقعیت جغرافیایی تبریز و فرصت‌های بین‌المللی این شهر، به جرات می‌توان گفت، دستاوردهای گردشگری «تبریز 2018» در خدمت اهداف اقتصادی کشور خواهد بود

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.