بارقه‌های امید در بازار سرمایه

 بازار سرمایه پس از رشد قابل توجه در ماه‌های پایانی سال 94 به خواب طولانی فرو رفت؛ معاملات کم حجم و نبود نوسان‌های زیاد طی این مدت عمده رخدادهای قابل ذکر 6 ماه اخیر به شمار می‌آید؛ فقط در تیرماه بود که تعدیل‌های مثبت برخی از نمادها سبب افزایش معاملات و رشداندک شاخص شد؛ البته پس از چند روزی بازار به آرامی به حال اول خود بازگشت. اما از ابتدای پاییز بازار رنگ و بو دیگری به خود گرفته است،            پیش بینی رشد اقتصادی بالای 6 درصد توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، توافق اوپک برای کاهش سقف تولید نفت با مستثنا شدن ایران، افزایش معاملات بازار مسکن، مشارکت جدی‌تر شرکت خارجی خودروسازی در ایران و احتمال تعدیلات مثبت شمار بیشتری از نمادها در صورت‌های مالی، فضای مثبتی را پیش‌روی فعالان بورس قرار داده است.
رشد 4 درصدی اقتصاد در بهار امسال نگاه‌ها را به این موضوع معطوف کرده است، البته عدم رشد سرمایه‌گذاری در همین مدت عاملی است که برخی انتظارات را با اما و اگرهای فراوان همراه می‌کند. به هر حال به احتمال فراوان رشد اقتصادی در نیمه دوم سال بیش از نیمه اول خواهد بود؛ حتی مرکز پژوهش‌های مجلس رشد اقتصادی را در سال 95 بیش از نظر رئیس جمهور می‌داند؛ تحقیقات این مرکز رشد بالای 6 درصدی را برای امسال برآورد کرده، این در حالی است که رئیس جمهور طی هفته گذشته رشد 5 درصدی در سال 95 را نوید داد. در هر صورت این رشد که نیمی از آن غیر نفتی است، از افزایش تولید و فروش بنگاه‌های تولیدی - صنعتی رقم خواهد خورد، بنابراین با افزایش سود بنگاه‌های بورسی، رشد ملایم شاخص بورس طی ماه‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود. یکی از اثرگذارترین رخدادهای بین المللی برای بورس ما قیمت نفت و درآمدهای نفتی است. از دو منظر نفت برای بازار سرمایه با اهمیت است، اول آنکه بخش بزرگی از صنایع فعال در بازار سرمایه به طور مستقیم با قیمت انرژی و نفت ارتباط دارند، برای مثال صنایع نفت و گاز، پالایش‌ها و حتی پتروشیمی‌ها که سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، از این دسته از بنگاه‌های بورسی‌اند که افزایش قیمت انرژی رابطه مستقیمی با سوددهی آن‌ها دارد. دوم آنکه افزایش درآمدهای نفتی موجب افزایش مخارج دولت و تقاضای کل در اقتصاد خواهد شد و این خود به رونق کل اقتصاد کمک خواهد کرد. توافق اوپک برای کاهش حدود یک میلیون بشکه‌ای نفت و افزایش قیمت آن از یک سو و از طرف دیگر افزایش درآمدهای نفت ایران به دلیل رفع تحریم‌های نفتی دو عامل مهم و تأثیرگذار بر بورس هستند. بر این اساس افزایش درآمدهای نفتی دولت موجب تحقق بیشتر اعتبارات پروژه‌های عمرانی می‌شود.
در واقع با افزایش مخارج دولت، تقاضای کل اقتصاد افزایش خواهد داشت و فروش در بسیاری از بنگاه‌های بورسی بیشتر می‌شود. بنابراین انتظار بر این است با افزایش هر چه بیشتر درآمدهای نفتی و با تأخیر چند ماهه، چرخ اقتصاد و بورس دوباره به چرخش درآید. یکی از صنایع تأثیرگذار در شاخص بورس تهران بی تردید خودروسازان هستند که طی چند ماه اخیر سبب کاهش شاخص بورس شده‌اند. این صنعت نیز طی چند روزی که از فصل پاییز سپری شده، رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که تنها سایپا حدود 15 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. مشارکت خودروسازان خارجی مانند پژو و سیتروئن با دو شرکت خودروسازی مطرح در کشور و تأمین درصدی از قطعات خودروهای جدید توسط قطعه‌سازان داخلی نوید رشد بیشتری را برای این صنعت بورسی در ماه‌های آینده در پی دارد. افزایش معاملات مسکن و رشداندک قیمت مسکن در 5 ماه ابتدایی سال جاری نیز به احتمال فراوان بسیاری از صنایع مرتبط بورسی با ساختمان را در بلندمدت متأثر خواهد کرد. به هر حال با همه موارد ذکر شده و رشد ملایم پاییزی بورس به نظر می‌رسد بارقه‌های امید به بازار سرمایه بازگشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.