رئیس جمهور مصر ضمن کم اهمیت خواندن اختلافات بین قاهره و ریاض، خواستار هماهنگی بیشتر بین دو کشور در رابطه با مسائل سیاسی شد.

تلاش السیسی برای نزدیکی به عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالفتاح السیسی در مصاحبه با سه روزنامه دولتی که امروز یکشنبه منتشر شد، در پاسخ به این سوال که آیا پس از رأی مصر به طرح روسیه درباره سوریه در شورای امنیت، بحرانی بین قاهره و ریاض پیش آمده است؟ اظهار داشت: این موضوع نیاز به هماهنگی بیشتر بین ما و برادرانمان در عربستان دارد تا همه چیز روشن شود.

وی افزود: ما نمی خواهیم مسائل را بزرگ تر از حجم آن نشان دهیم؛ رابطه برادرانه و استراتژیک بین مصر و عربستان از هیچ چیزی تاثیر نمی پذیرد.

السیسی تصریح کرد: نباید اجازه اهانت به این روابط و یا ایجاد شکاف در این رابطه استراتژیک و تاریخی داده شود و ما از برادرانمان در عربستان به دلیل تمامی خدماتی که به مصر در دوره گذشته ارائه کرده اند، تقدیر و تشکر می کنیم.

این در حالی است که قاهره روز سه شنبه گذشته در شورای امنیت به طرح پیشنهادی مسکو درباره سوریه رأی داد که همین امر خشم ریاض را به دنبال داشت و در اولین انتقاد علنی عربستان از مصر، عبدالله المعلمی نماینده عربستان در شورای امنیت گفت که رأی مصر به طرح روسیه دردناک است به خصوص اینکه موضع سنگال و مالزی به توافق عربی نزدیک تر است تا موضع مصر.

تنها پس از گذشت 48 ساعت از اعطای رأی مصر به طرح روسیه در شورای امنیت، شرکت نفتی ارامکو عربستان تجهیز مصر به تولیدات نفتی را به تعلیق درآورد.

این در حالی است که ریاض بزرگ ترین حامی مصر از زمان ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی است و از زمان عزل محمد مرسی در سال 2013 تا کنون کمک های اقتصادی زیادی به قاهره ارائه کرده است.

کشته شدن 40 تکفیری در سینا

منابع مصری گزارش دادند که نیروهای مبارزه با تروریسم طی ساعات گذشته موفق شدند 40 تروریست را به قتل رسانده و 3 حمله تروریستی را خنثی کنند.

یک منبع امنیتی اظهار داشت که طی یک عملیات گسترده امنیتی برخی مناطق در جنوب العریش، مرکز سینا و جنوب شیخ زوید که افراد مسلح در آن حضور دارند، رصد شده و هدف حملات مستقیم هوایی قرار گرفت و طی آن 40 تکفیری کشته شده و تعدادی نیز زخمی شدند.

بازداشت 7 عضو اخوان المسلمین

دادستانی شرق قاهره تحت نظارت قاضی ابراهیم صالح دستور بازداشت 7 عضو جماعت اخوان المسلمین که گفته می شود باندی را به منظور تحریک مردم برای شرکت در تظاهرات روز 11 نوامبر تشکیل داده بودند، صادر کرد.

تحقیقات دادستانی نشان می دهد که در میان این متهمان چند دانشجوی وابسته به جماعت اخوان المسلمین وجود دارند.

بر اساس این گزارش، فراخوان هایی با عنوان «انقلاب گرسنگان» و دعوت برای تظاهرات در روز 11 نوامبر ( 21 آبان) در سایت های اجتماعی منتشر شده است.

در همین رابطه ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا که حامی محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب مصر است، در بیانیه ای از مردم مصر خواست تا در تظاهرات روز 11 نوامبر (21 آبان) که زمینه سازی برای خشم مردمی در سالروز انقلاب ژانویه است، مشارکت پر شور داشته باشند.

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر پیش بینی کرد که این فراخوان ها و درخواست برای کناره گیری السیسی از قدرت در اعتراض به تورم و اوضاع نابسامان اقتصادی با شکست مواجه شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره فراخوان گروه های مخالف دولت برای برگزاری تظاهرات مردمی در روز 11 نوامبر گفت: مصری ها بیش از حد تصور این افراد از آگاهی برخوردارند و لذا تلاش این عناصر و افراد شرور محکوم به شکست است.

وی افزود: ملت مصر از تلاش های مربوط به وارد کردن مصر به گرداب آگاه است و لذا سعی می کند که از وارد شدن به این گرداب دوری کند.

درخواست مصر از 80 کشور برای دستگیری رهبران اخوان المسلمین

اداره همکاری بین المللی وزارت دادگستری و دادستانی کل مصر از طریق وزارت خارجه از 80 کشور خواسته است تا به دستگیری و استرداد 53 نفر از رهبران جماعت اخوان المسلمین کمک نمایند.

مصر مدعی است که این رهبران اخوانی در حمایت مالی از عملیات های تروریستی در مصر از جمله حادثه قتل 12 سرباز مصری در شمال سینا دست داشته اند.

مصر همچنین از این کشورها خواسته است تا حساب های مالی این رهبران اخوانی را در بانک های خارجی بلوکه نمایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.