صدر اعظم آلمان ۱۱ سال ریاست خود را ماه آینده جشن می‌گیرد، اما احتمال شکست حزب متبوع او در انتخابات سال آینده توجهات همگان را به تغییر سیاست اروپا پس از کنار رفتن وی از قدرت جلب کرده است.

واکاوی انتخابات آلمان / اروپا آماده برکناری "مرکل"

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم، صدر اعظم آلمان 11 سال ریاست خود را ماه آینده جشن می گیرد، اما احتمال شکست حزب متبوع او در انتخابات سال اینده توجهات همگان را به تغییر سیاست اروپا پس از کنار رفتن وی از قدرت جلب کرده است.

حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحیان مرکل در سال گذشته با شکست هایی رو به رو بوده است، اخیرا هم در انتخابات ایالتی برلین در ماه گذشته 6.7 درصد از حزب سوسیالیست عقب افتاد.

این شکست ها موجب شده تردیدها درباره نامزدی مرکل در انتخابات فدرال آلمان که سال اینده برگزار می شود، قوت بگیرد. در میان گمانه زنی ها، مرکل هنوز تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات اعلام نکرده است.

پروفسور آشکولا مودی، استاد اقتصاد هفته گذشته در پایگاه پروجکت سیندیکیت، دراین باره به تحلیل انتخابات آتی آلمان و شکست یا پیروزی مرکل پرداخت و نوشت:  در حال حاضر مرکل نقش صدراعظم غیر رسمی اتحادیه اروپا را بازی می کند چون هیچ جایگزینی ندارد. نخست وزیر ایتالیا همچنان به دنبال بیرون راندن مرکل است زیرا خواهان "انعطاف" در قوانین بودجه است. نخست وزیر انگلیس ترزا می اما برلین را اولین مقصد سفرش پس از تصدی قدرت انتخاب کرد

هر چند قدرت گرفتن حزب " آلترناتیو برای آلمان" و سایر احزاب راست گرا مانند یوکیپ در انگلیس و جبهه ملی در فرانسه، نشان می دهد که سیاست های اروپایی در حال تغییر است و برای نقش رهبری آلمان در پروژه اروپای واحد پیام های مشخصی دارد.

" مودی" امیدوار است که به جای "بیگانه هراسی"، اروپای در حال تغییر باعث قدرت گرفات "ناسیونالیست های مسئول" شود و دولت های منطقه بورو به جای آن که به ایده آل های انتزاعی اروپا فکر کنند به شهروندان خود بیاندیشند و با قواعد صندوق های انتخاباتی و بازارها  سیاست های خود را منطبق نمایند.

وی می نویسند: در میان اختلاف نظرها درباره قوانین مالی اتحادیه و بحران مالی یونان، یک صدراعظم المانی برای اتحادیه فقط موجب شکاف های بیشتر میان اعضای این گروه می شود.

نظرسنجی ها حاکی از آست که اکثر مردم آلمان مخالف باقی ماندن مرکل در قدر هستند، بر اساس نظرسنجی که در ماه می منظر شده، 64 درصد از مردم المان نمیخواهند مرکل برای دور چهارم صدر اعظم المان باقی بماند.

تا کنون مرکل لب باز نکرده است اما به زودی و حداقل تا اوایل ماه دسامبر باید درباره اینده سیاسی خود تصمیم گیری کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.