قدس آنلاین - سعید کوشافر: مرد میانسال سوار بر خودرو راهی خانه بود که تلفن همراهش زنگ خورد، عادت نداشت که در حین رانندگی تلفن جواب بدهد، پس خودرو را متوقف کرده و تلفنش را جواب داد.

کلاهبرداری 270 میلیونی یک زندانی حبس ابد از مهندس مشهدی

با شنیدن همان جملات اول فهمید که توقف در کنار خیابان با این ترافیک و زحمت ارزشش را داشت. صبح امروز که فالش را از گروه تلگرامی خواند گفته شده بود خبر خوشی دریافت خواهد کرد و این همان خبر خوش بود.

مردی که پشت خط بود به مرد میانسال گفت که برنده قرعه کشی این اپراتور شده است و کمک هزینه یک سفر زیارتی به او تعلق گرفته است.

او از مرد میانسال خواست که یا برای دریافت جایزه به پایتخت مراجعه کند یا اینکه شماره حسابی بدهد تا وجه واریز شود. او گفت که در صورت حضور در مرکز یک سفر زیارتی توسط یک تور مناسب تدارک دیده شده که می‌تواند انجام دهد اما اگر تمایلی به حضور در پایتخت ندارد، می‌تواند با اعلام یک شماره تلفن مبلغ تعیین شده را دریافت کند.

این سخنان مرد میانسال را حسابی وسوسه کرد، او ترجیح می‌داد که اگر قرار است سفر زیارتی هم داشته باشد توسط کاروانی باشد که خودش و خانواده‌اش با هم بروند، از دیگر سو بخاطر مسایل کاری مرخصی گرفتن برایش مقدور نبود پس به دریافت مبلغ رضایت داد.

مرد بلافاصله شماره یکی از کارتهایش را خواند و مشخصات کارت را هم بیان کرد، او آنقدر هول شده بود که تمام توصیه‌های پلیس فتا درباره کارتهای بانکی را فراموش کرد.

مرد میانسال که مهندس بود، پس از صرف ناهار در منزل سراغ ساختمان نیمه کاره‌ای رفت که درصدد تکمیل آن بود، او با خودش فکر کرد با اندوخته‌ای که در حساب دارد و اضافه شدن جایزه به آن، خیلی سریعتر و راحت‌تر  کار را به پایان می‌رساند و می‌تواند آپارتمانها را به مشتریان زودتر تحویل دهد.

هنوز ساعتی از حضور در محل ساختمان نگذشته بود که پیامک بانک به گوشی‌اش ارسال شد، دیگر مطمئن شده که جایزه به حسابش واریز شده، اما وقتی بیشتر دقت کرد متوجه شد نه تنها پولی به حسابش واریز نشده که تمام موجودی حسابش هم خالی شده است.

مهندس تازه فهمید که چه کلاهی سرش رفته است، او صبح روز بعد راهی دادسرا شد و شکایتش از این کلاهبرداری را مطرح کرد تا به پلیس فتا هدایت شود و در آنجا پرونده‌اش مورد رسیدگی قرار گیرد.

افسران متخصص پلیس فتا که از این دست پرونده کلاهبرداری‌ها زیاد به دستشان رسیده بود خیلی زود بررسی‌های تخصصی و فنی خود را شروع کردند، اما به موردی عجیب برخورد کردند آنها در حالی عملیات ردزنی و شناسایی مرد کلاهبردار را دنبال می‌کردند که به زندان رسیدند.

آنهم نه زندانی در همان شهر که زندانی در استان البرز، مرد متهم به اتهام کیفری دیگری در زندان بود و جالب اینکه حکم بریده شده برایش نیز حبس ابد بود.

هماهنگی‌های قضایی انجام شد و متهم برای بازجویی از زندان به پلیس فتا منتقل شد، این کلاهبردار 43 ساله در ابتدا منکر همه چیز بود زندانی بودن را دلیل بی‌گناهی‌اش عنوان می‌کرد، اما در مقابل بازجویی‌های فنی و تخصصی افسران پلیس فتا و ارایه مدارک و مستندات از سوی کارشناسان پرونده ناچار لب به اعتراف گشود و گفت که از زمانی که مرخصی بوده است توانسته طی تماس با مهندس و با استفاده از شوق دریافت هدیه و عملیات روانی او را تحت فشار قرار داده و علاوه بر شماره کارت بانکی سایر مشخصات کارت را از او بگیرد.

متهم به کلاهبرداری در ادامه اعتراف کرد که تمام پول‌ها را صرف خرید شارژ تلفن همراه کرده و سپس آنها را با قیمت پایین‌تر فروخته است.

در همین راستا سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تشریح این خبر پرداخت و گفت: که با ترفند برنده شدن در قرعه کشی ماهیانه یکی از اپراتورهای تلفن همراه 270 میلیون ریال از یک شهروند مشهدی کلاهبرداری کرده بود شناسایی شد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: با دریافت مرجوعه قضایی از سوی یک شهروندی مشهدی مبنی بر کلاهبرداری با برداشت غیرمجاز موضوع در دستورکار تیمی از کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. سرهنگ جواد جهانشیری افزود: در بررسی اظهارات مالباخته که دارای تحصیلات عالیه و مهندس می‌باشد مشخص شد فردی ناشناسی با وی تماس گرفته و خود را نماینده یکی از اپراتورهای تلفن همراه معرفی می‌کند و با اشاره به برنده شدن در قرعه کشی ماهانه این شرکت از وی شماره کارت عابر بانکش را دریافت می‌کند که در پایان همان روز متوجه می‌شود 270 میلیون ریال از حساب عابر بانکش برداشت شده است.

وی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های فنی و پلیسی متهم را که به اتهام کیفری در یکی از زندان‌های استان البرز در حبس ابد است شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی برای تحقیقات به پلیس فتا منتقل کردند.

متهم 43 ساله در بازجویی‌های علمی کارشناسان پلیس فتا به کلاهبرداری 270 میلیون ریالی از حساب شاکی پرونده و خرید شارژ تلفن همراه اعتراف کرد و بخشی از شارژهای خریداری شده توسط وی به مبلغ 70 میلیون ریال به حساب شاکی برگشت داد شد. سرهنگ جهانشیری با اشاره به ادامه تحقیقات از متهم برای کشف دیگر جرایم احتمالی از شهروندان خواست با توجه به سهولت مبادلات امور مالی در فضای سایبری از رمزهای ساده و قابل حدس نظیر چهار رقم آخر موبایل و چهار تا یک، چهار تا صفر و... خودداری کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.