معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نباید اجازه داد وقت کشور بر سر یکسری حرف‌های افرادی که هیچ مسئولیتی ندارند تلف شود.

نباید اجازه داد وقت کشور معطل عده‌ای که هیچ مسئولیتی ندارند، شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در افتتاحیه دومین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو که در محل هتل المپیک برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: دو بال مهم همکاری‌های بخش نفت شامل جذب سرمایه گذاری و جذب فناوری‌های جدید است.

وی افزود: در هیچ بخشی مانند نفت در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پر رنگ دیده نشده است و این مسئله نشان‌دهنده آن است که بخش نفت و گاز کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تحقق رشد 8 درصدی نیازمند ده‌های میلیارد دلار سرمایه گذاری است که بخش قابل توجهی از آن باید از خارج تامین شود. 

جهانگیری با بیان اینکه وزارت نفت در سال جاری برای تبیین برنامه‌های خود در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش بینی‌های بسیار مناسبی را داشته است، افزود: برنامه‌های وزارت نفت شامل مردمی کردن، دانش بنیان کردن و جلوگیری از خام فروشی نفت بوده که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته همچنین در آینده نزدیک با راه‌اندازی پالایشگاه‌هایی که پیش بینی شده به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل خواهیم شد. 

وی ادامه داد: همچنین وزارت نفت کار بسیار بزرگی را انجام داد و برای اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به بهترین نحو ممکن عملی سازد چارچوب‌های قراردادهای نفتی را مشخص و اعلام کرد البته در این موضوع بخشی از وقت کشور معطل بود اما اهمیت کار در بخش نفت نیازمند آن است که اجماعی در داخل کشور ایجاد شود که در نتیجه به همه پیشنهادات، انتقادات در زمینه چارچوب قراردادهای نفتی پرداخته شد و هر کسی نظراتی در این رابطه داشت شنیده شد البته ده‌ها جلسه با افراد صاحب نظر و نهادهای مختلف گذاشتیم و ساعت‌ها در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت آن بخشی از نظرات که به جهت حل مشکلات و پیشرفت کار بود پذیرفته شد و اصلاحاتی انجام گرفت و چارچوب‌های قراردادهای نفتی نهایی شد. 

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نباید اجازه داد وقت کشور بر سر یکسری حرف‌های افرادی که هیچ مسئولیتی ندارند تلف شود. 

جهانگیری تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما هیچ کس از کارهایی که باید در گذشته انجام می‌شده  ولی نشده، توضیحی نمی‌خواهند، به طوریکه متاسفانه الان میزان بازیافت در برخی میادین ما 5 درصد است و حجم بالایی از ذخایر مشترک به دلیل اینکه از تکنولوژی‌های نوین بهره نبرده اند نتوانسته اند در این زمینه توفیق قابل توجهی کسب کرده و هیچ کس هم توضیحی نمی‌خواهد در که در سالهای اخیر چرا از فناوری های نوین و جدید در این میادین استفاده نشده در حالی که این می‌شد این امکان استفاده کرد و افکار عمومی باید به این موضوعات حساس باشند.

جهانگیری با بیان اینکه به شرکت‌های داخلی و خارجی که علاقمند هستند طبق چارچوب‌های جدید قراردادهای نفتی باید با ایران کار کنند چند توصیه دارم گفت: ضوابط شفاف و روشنی در این چارچوب‌های تعریف شده و واقعا نیاز نیست کسی به دنبال برخی لابی‌ها برود لذا توصیه بنده این است که شفاف عمل کنیم. همچنین در بخش نفت و گاز انتقال فناوری جدید جزو مهمترین موضوعات ما است که به همین دلیل در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دستورالعمل انتقال فناوری‌های جدیدی را تهیه کردید و شرکت ها و کشورهایی که در این عرصه پیشگام تر باشند در اولویت همکاری با ایران خواهند بود.

وی همچنین گفت: یک از مسائل بسیار مهم و کلیدی در همکاری با ایران این است که باید از ظرفیت و توان مهندسی ایران استفاده کرد زیرا براساس همین توان توانستیم میزان تولیدات خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی به شرایط قبل از تحریم‌ها برسانیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.