تحولات جاری در عرصه‌های سیاسی و میدانی یمنی از ورود بحران این کشور به مرحله سرنوشت‌ساز خود خبر می‌دهد، حال باید دید در این مرحله آمریکا و انگلیس ایفاگر چه نقشی خواهند بود.

نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + عکس و نقشه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، ز روند تحولات میدانی یمن اینگونه برداشت می‌شود که ایستادگی و مقاومت رزمندگان جنبش «انصار الله» و کمیته‌های مردمی و انقلابی یمن سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را به مرز جنون رسانده است.

جنایت سعودی ها در صنعا

آخرین گزارش از سلسله گزارش های بررسی جدیدترین تحولات میدانی و سیاسی یمن در آنجا پایان یافت که در عرصه میدانی یمن جنگنده های سعودی دو بار مجلس ترحیم پدر «جلال الرویشان»، وزیر کشور یمن و مدیر دفتر «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور پیشین این کشور را بمباران کردند.

شبکه خبری یمنی «المسیره» با پخش تصاویری از حمله وحشیانه جنگنده‌ های متجاوز سعودی به مراسم ترحیم پدر وزیر کشور یمن در سالن بزرگ شهر صنعا اعلام کرد، آتش‌سوزی‌ های ناشی از بمباران‌ ها مانع رسیدن امدادگران و امدادرسانی به زخمی‌ ها و مصدومان است و تعدادی از اجساد نیز بر اثر شدت آتش ‌سوزی سوخته ‌اند.

این جنایت سعودی‌ ها یک روز پس از سالگرد جنایت دیگر آنها در شهر «سنبان»، واقع در استان ذمار که منجر به شهادت ۴۰ شهروند یمنی حاضر در مراسم عروسی شد و دو روز پس از انتخاب «آنتونیو گوترش»، به دبیرکلی جدید سازمان ملل انجام شد.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

فاجعه صنعا  

واکنش عربستان و جامعه جهانی

احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف عربی – سعودی در یمن ابتدا تلاش کرد، با رد حمله جنگنده های ائتلاف سعودی به مراسم ختم در تالار بزرگ صنعا مدعی شد: ائتلاف ما از این گونه گزارش ها آگاه است و می توان علت های دیگری را برای انفجار در نظر داشت.

لذا خواستار تحقیق فوری از سوی نیروهای ائتلاف و با مشارکت کارشناسان آمریکایی می شود، در حالی که عربستان سعودی تاکنون بارها مانع از اجرای انجام تحقیقی مستقل درباره کشتار غیرنظامیان یمنی در حملات جنگنده های این ائتلاف شده و به نظر می رسد، این اظهارات تحت فشار افکار عمومی و شوک حاکم بر جامعه جهانی بعد از این فاجعه ایراد شده باشد.

اما در عرصه بین المللی، «جیمی مک گولدریک» هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن در بیانیه ای تاکید کرد که جامعه انسانی یمن با شوک مواجه شده و از هدف قرار گرفتن غیرنظامیانی که در مراسم ختم در تالار صنعا گرد آمده بودند، خشمگین است.

این بیانیه در ادامه ضمن درخواست توقف فوری خشونت ها علیه غیرنظامیان به صراحت این حمله تکان دهنده را محکوم می کند. اظهارات این مقام سازمان ملل در محکومیت این حمله درحالی است که مجامع بین المللی تاکنون با وجود استفاده عربستان از تسلیحات ممنوعه مانند بمب های خوشه ای در حمله به مردم یمن، سکوت کرده اند.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

مجلس ترحیم پدر وزیر کشور یمن، قبل و بعد از حمله ائتلاف عربی-غربی 

اما شدت فشار افکار عمومی جهان در حمله اخیر به حدی بود که حتی آمریکایی ها نیز ناچار شدند، نسبت به آن واکنش نشان دهند. «ند پرایس»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از حمله اخیر به غیرنظامیان «عمیقا آشفته» است، افزود: آماده ایم تا به منظور همسویی بهتر با اصول، ارزش ها و منافع آمریکا، از جمله پایان فوری و همیشگی جنگ در یمن، حمایتمان را تعدیل و اصلاح کنیم.

تظاهرات «آتشفشان خشم» یمنی ‌ها علیه عربستان

یک روز پس از جنایت بی سابقه عربستان سعودی در بمباران مراسم ترحیم پدر وزیر کشور یمن در صنعا، مردم یمن با برگزاری تظاهراتی این جنایت را محکوم و آمادگی خود را برای پیوستن به ارتش و کمیته های مردمی و انقلابی یمن اعلام کردند.

این تظاهرات گسترده با نام «آتشفشان خشم» درحالی برگزار شد که خطر حملات هوایی متجاوزان و بمباران شرکت کنندگان در تظاهرات را تهدید می کرد. معترضان در جریان تظاهرات مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا تجمع کرده و شعار «مرگ بر سعودی» سر دادند.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

تظاهرات مردم یمن در محکومیت فاجعه صنعا و احیای قیام عاشورای حسینی 

«محمد علی الحوثی»، از سخنرانان تظاهرات نیز به جمعیت معترض گفت که «بعد از این کشتار عزم ما برای مقابله با مهاجمان بیش از پیش افزایش یافته است».

مثلث کمک‌ آمریکا به عربستان

اگرچه پس از فاجعه صنعا شاهد موضع گیری‌ های ضد سعودی از سوی برخی از مقامات مسئول آمریکایی بودیم، اما «کریس مورفی»، سناتور آمریکایی با انتشار مطلبی در حساب توئیتری خود به شدت نسبت به کمک ‌های کشورش به عربستان سعودی در جریان حمله به یمن انتقاد کرد.

مورفی که پیش از این هم بارها توقف حمایت از ریاض را خواستار شده بود، در واکنش به حمله مرگبار جنگنده ‌های سعودی به صنعا، در توئیتر نوشت که واشنگتن به صورت همه ‌جانبه از عملیات عربستان در یمن حمایت کرده است.

وی با اشاره به مثلث «بمب‌ های آمریکایی، هواپیماهای سوخت ‌رسان آمریکایی، اطلاعات آمریکایی» کاخ سفید را شریک جنایات عربستان در یمن می داند.

گزارش خبرنگار شبکه «آی ‌تی ‌وی» انگلستان که از محل انفجار و بقایای موشک های مورد استفاده در این حمله بازدید کرده بود، تاکید می کند: این بمب از نوع «مارک 82» بوده اند که بیش از 200 کیلوگرم وزن و از قابلیت نصب روی موشک‌ های هدایت‌ شونده برخوردارند، ساخت آمریکا می باشند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در ماه جولای گذشته در گزارشی تاکید کرده بود که عربستان با استفاده از این بمب‌ های آمریکایی زیرساخت ‌های غیر نظامی یمن را هدف قرار می ‌دهد.

«عبد الملک الحوثی»، رهبر جنبش انصار الله یمن در واکنش به فاجعه صنعا در سخنرانی که ایراد کرد، گفت: «عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا در یمن کشتار راه انداخته و واشنگتن مستقیما در حملات عربستان در یمن دخیل است، اما تلاش می ‌کند، به ظاهر خود را بی ‌طرف جلوه دهد».

اعلام امادگی ایران برای مداوای مجروحان یمنی

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در نامه ای به همتای یمنی خود، بر آمادگی ایران برای انتقال و مداوای مجروحان حمله به مراسم ترحیم در صنعا تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با محکوم کردن حمله جنگنده های ائتلاف عربی به مراسم برگزاری سوگواری در صنعا پایتخت یمن، با خانواده های شهدای این حمله ابراز همدردی کرد و نوشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نسبت به انتقال مجروحین و مداوای آنان با هماهنگی سازمان بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جمهوری یمن اقدامات فوری به عمل آورد.

پذیرش غیرعلنی مسولیت جنایت صنعا 

سه روز پس از فاجعه صنعا شبکه خبری «بی ‌بی‌ سی» انگلیس افشا کرد که عربستان به صورت غیرعلنی به مسوولیت ائتلاف تحت امر این کشور در بمباران مراسم ختم در صنعا اذعان کرده است.

بی ‌بی‌ سی همچنین اعلام کرد که عربستان با درخواست انگلیس مبنی بر مشارکت در روند تحقیق در فاجعه صنعا موافقت و اعلام کرده که آمریکا نیز در این تحقیقات مشارکت خواهد داشت.

در همین حال خبرگزاری رویترز از اسنادی پرده برداشت که نشان می ‌دهد، داخل دولت آمریکا بحث و مناقشه های شدیدی مبنی بر متوجه بودن بخشی از مسئولیت این جنایت به آمریکا به دلیل ارسال سلاح به عربستان وجود دارد.

تجدید نظر صوری انگلیس در فروش سلاح به عربستان 

درپی فاجعه صنعا رسانه های انگلیسی طی روزهای اخیر از قصد دولت انگلیس جهت تجدیدنظر در فروش سلاح به عربستان سعودی خبر دادند.

دولت انگلیس به دنبال این حمله عنوان کرده است، در شرایط صادرات پرسود سلاح به عربستان پس از آنکه این کشور مسئولیت حمله شنبه هفته گذشته به یک مراسم ترحیم در صنعا که منجر به کشته شدن بیش از 140 نفر شد، را پذیرفت، تجدیدنظر خواهد کرد.

این درحالی است که وزارت خارجه انگلیس در گزارشی که روی تارنمای خود منتشر کرده، گفته است: ما انتظار داریم، جزییات بیشتری از این حادثه دریافت کنیم. ما از این گزارش برای جمع بندی دیدگاه خود در مورد رهیافت و رفتار عربستان سعودی در قبال قانون بشردوستانه بین الملل استفاده خواهیم کرد. به نوبه خود از این اطلاعات در مورد ارزیابی معیارهای صادرات سلاح نیز استفاده خواهد شد.

انگلیس هم اکنون دومین فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال 2010 میلادی تاکنون، دو سوم تسلیحات فروخته شده لندن روانه کشورهای منطقه خاورمیانه شده است.

گزارش های منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در فروردین 1394، حدود 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.

براساس آمار رسمی کمپین تبلیغاتی مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.

علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در سال جاری در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

انصار الله: حمله به یمن از واشنگتن آغاز شده 

جنبش انصار الله جنایت صنعا را نشان دهنده حجم ناکامی و شکست دشمنان دانسته، تاکید کرد: سعودی‌ها به دلیل آنکه نمی‌توانند، در جبهه‌های نبرد دستاوردی داشته باشند، غیرنظامیان را هدف قرار می دهند و بی پروا و بدون هیچ انسانیتی دست به کشتار غیر نظامیان می زنند.

جنبش انصار الله با تاکید بر این نکته که ملت یمن پاسخ این جنایت را خواهد داد، تصریح کرد: پاسخ ملت یمن به این جنایت پایداری و مقاومت بیشتر و همچنین پشتیبانی از جبهه های نبرد خواهد بود، مردم به خوبی می دانند که هیچ بهانه‌ای برای این حملات وحشیانه وجود ندارد، ملت یمن از این جنایت و جنایتکارانی که دست به ارتکاب آن زدند به خشم آمده است. ملت یمن به خوبی دشمنان خود را می شناسد و درک می کند، سعودی ها و آمریکایی ها آنان را محاصره کرده و دست به کشتار فرزندانش می‌ زنند.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

شکست سنگین ارتش سعودی در مرز خوبه و جبل الدود 

انصار الله تاکید کرد: جامعه جهانی در برابر یک آزمون حقیقی قرار گرفته و باید علیها تجاوزکاران به یمن اعمال فشار کند، آمریکایی‌ ها باید بدون دروغ و فریب تمایل واقعی خود به صلح در یمن را نشان دهند، واشنگتن اگرچه مدعی است، مواضعش با سعودی ها متفاوت است، اما همه می‌دانند، سعودی ها و آمریکایی‌ ها دو روی یک سکه هستند و حمله به یمن از واشنگتن آغاز شده است، بمب ‌ها آمریکایی هستند، جنگنده ‌ها آمریکایی هستند، دانش آمریکایی‌ ها به کار گرفته شده و پشتیبانی لجستیکی نیز از سوی آنان صورت می گیرد.

این درحالی است که شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه ای خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق بین المللی بی طرف درباره جنایات ائتلاف سعودی شد.

درخواست صالح برای تشدید حملات بر عربستان

در عرصه داخلی «عبد الله صالح» با فرا خواندن حامیانش به قیام عمومی علیه عربستان سعودی، تصریح کرد: وزارت دفاع یمن باید نیروهای مبارز را به جبهه های درگیری در استان های یمن و جبهه های نبرد در مرزها با عربستان اعزام کند تا پاسخی به بمباران صنعا داده شود.

وی با اشاره به این که ساعت صفر در زمینه مقابله با عربستان فرا رسیده است، از تمامی نیروهای مسلح و امنیتی و کمیته های مردمی یمن خواست، برای انتقام گیری از عربستان راهی جبهه های مبارزه شوند.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

کشته شدن فرمانده منطقه سوم ارتش هادی در صرواح به نام عبد الرب الشدادی 

ادعای آمریکا یک روز پس از جنایت عربستان

وزارت دفاع آمریکا یک روز پس از جنایت عربستان در صنعا در ماجراجویی جدید مدعی شد: ناو «یو.اس.اس ماسون» این کشور زمانی که در دریای سرخ و در نزدیکی آب های یمن در حال حرکت بوده، شلیک دو موشک به سوی خود را رصد کرده که از مناطقی به سوی ناو آمریکایی شلیک شده اند که بنابر اطلاعات پنتاگون در کنترل حوثی ‌ها و نیروهای علی عبد الله صالح است.

این ادعا در حالی از سوی پنتاگون مطرح شده است که حمله به ناو امریکایی هیچ سودی برای حوثی ها ندارد که آنها بخواهند جبهه دیگری روی خود بگشایند، بالعکس انصار الله همواره سعی داشته، تبلیغات عربستان مبنی بر اینکه این جنبش مخل امنیت آب های بین المللی و تنگه باب المندب می باشد، را خنثی کند.

به همین دلیل چنین ادعایی در چارچوب خبرسازی و برای سرپوش گذاشتن بر جنایت اخیر عربستان در صنعا مطرح شده است.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

موقعیت منطقه ای تنگه باب المندب و تنگه هرمز درنقشه منطقه 

حمله موشکی آمریکا به مواضع انصار الله 

در راستای اتهامات وزارت دفاع آمریکا به انصار الله مبنی بر اینکه جنبش درصدد حمله موشکی ناو یو.اس.اس ماسون این کشور بوده، پنتاگون پنج شنبه گذشته در بیانیه ای حمله موشکی به مواضع نیروهای انصارالله یمن را تایید و خاطر نشان کرد: این حمله با مجوز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و با موشک های کروز توماهاک (Tomahawk) شلیک شده از ناوشکن «یو اس اس نیتز» صورت گرفت.

پنتاگون مدعی شده که در این حمله سه سایت راداری نیروهای انقلابی مردم یمن را هدف گرفته و ارزیابی های اولیه حکایت از نابودی این سایت ها دارد.

مقام های آمریکایی ادعا کردند این حمله آمریکا به نیروهای مردمی یمن اقدامی دفاعی بوده و رادارهایی را هدف قرار داده اند که امکان پرتاب حداقل سه موشک را از داخل خاک یمن یک شنبه گذشته فراهم کرده است.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

اعزام سه کشتی جنگی توسط پنتاگون به سواحل یمن 

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

ناو هواپیما بر آمریکا در دریای سرخ 

تلاش آمریکا برای تحریک به واکنش انصار الله

این حمله و ادعای پنتاگون مبنی بر حمله موشکی انصار الله به یکی از ناو  آمریکایی در دریای سرخ همه با هدف تحریک این جنبش و قرار دادن آن در موضع تهاجمی انجام می شود تا با انحراف افکار عمومی از تمرکز روی حمله عربستان و مورد حمایت آمریکا به یک مجلس ترحیم در صنعا که صدها کشته و زخمی برجا گذاشت، از فشار افکارعمومی برای مقابله با جنایات جنگی عربستان و حامیان غربی آن بکاهد.

نگاه آمریکا به «باب المندب» 
از سوی دیگر، یک مقام مسئول در شورای عالی سیاسی یمن درباره تحرکات اخیر آمریکا تأکید کرد که این گونه اتهام زنی ها علیه نیروهای انصار الله و ارتش یمن را باید مقدمه ‌ای برای دخالت مستقیم در جنوب این کشور شمرد.
 

به گفته این مقام یمنی، قصد دارد، با متهم کردن نیروهای یمنی زمینه اشغال تنگه «باب المندب» و ساحل «الحدیده» را فراهم کند، چون ائتلاف عربی - سعودی در جنگ خود علیه یمن شکست خورده و نتوانسته است، هیچ پیروزی و موفقیتی به دست آورد.

«عبدالملک الحوثی»، رهبر جنبش انصار الله یمن، در بیانیه ‌ای به مناسبت سالروز انقلاب 14 اکتبر علیه استعمار انگلیس در سال 1963 اعلام کرد، طرف آمریکایی برای حمله به شهر ساحلی حدیده بهانه ‌تراشی می‌ کند.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

عبدالملک بدرالدین الحوثی 

رهبر جنبش انصار الله یمن تاکید کرد که اقدام آمریکا در هدف قرار دادن مراکز دریایی یمن، جنایتی است که هدف از آن مهیا کردن مقدمات حمله به شهر ساحلی الحدیده است تا ملت یمن را بیش از پیش دچار رنج کنند. 

دلیل ورود مستقیم آمریکا به جنگ یمن

جنگ یمن هم اکنون به رسوایی برای غرب و آمریکا تبدیل شده، به ویژه آنکه این کشورها در جنگ یمن حمایت همه جانبه ای از سعودی ها به عمل آورده اند، اما جنایات هولناک ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود، حامیان ریاض را نیز رسوا کرد.

در این میان نقش آمریکا طی روزهای گذشته جدای از حمایت پنهان، علنی تر شده است و ۱۳ اکتبر رسانه ها از حمله ناوهای آمریکایی به سه سکوی راداری یمنی ها در سواحل دریای سرخ(سواحل غربی یمن) خبر دادند. بهانه آمریکایی ها، حملات موشکی ارتش و کمیته های مردمی به ناوهای آمریکایی بود؛ موضوعی که از سوی یمنی ها تکذیب شد.

آمریکا از زمان شروع توفان قاطعیت از هیچ کمکی به ائتلاف سعودی دریغ نکرد. از سوخت رسانی به جنگنده ها تا مشخص کردن اهداف و ارائه مشورت ها و اطلاعات نظامی لازم و ممانعت از اقدام رسانه ای علیه آل سعود و همپیمانانش در رسانه های غربی. آمریکایی ها میلیاردها دلار سلاح پیشرفته به سعودی ها فروختند تا با آن ملت بی پناه یمن را هدف قرار دهند.

اما آمریکا هم مانند انگلیس زمانی که مشاهده کرد، کشورهای عضو ائتلاف ضد یمن در گرداب فرو رفته اند و از سویی دامنه عملیات های ارتش و کمیته های مردمی به داخل عربستان کشیده شده و یمنی ها کشتی اماراتی را در نزدیکی باب المندب هدف قرار دادند، مجبور شد خود وارد عمل شود.

با این حال ناظران به دلایل زیر به ورود مستقیم آمریکایی ها به عرصه میدانی یمن با دیده تردید می نگرند:

- سیاست خودداری باراک اوباما از جنگ و دخالت نظامی مستقیم در دیگر کشورها 
- عدم قرار گرفتن یمن در اولویت سیاست خارجی آمریکا
- جنایات بی شمار سعودی ها علیه ملت بی پناه یمن و تصویر سیاه سعودی ها به واسطه جنایات اشان در جنگ یمن واشنگتن را از رویارویی مستقیم باز می دارد
- نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
- بیم آمریکایی ها از رویارویی با ملت یمن و تبعات جبران ناپذیر جنگ در این کشور

- تحول ایجاد شده در عرصه بازیگران منطقه ای و ورود قدرتمند روس ها به عرصه تحولات خاورمیانه

اوباما آماده عملیات نظامی بیشتر در یمن است

علی رغم آنچه گفته شد، رئیس‌ جمهوری آمریکا، جمعه گذشته در نامه ‌ای به کنگره این کشور از آمادگی واشنگتن برای انجام عملیات نظامی در یمن خبر داد و مدعی شد، این حملات «برای دفاع از خود» ضروری است.

اوباما حمله پنج شنبه گذشته هواپیماهای جنگی آمریکا به سه سایت راداری در خاک یمن را «محدود» و «مناسب با ماهیت تهدیدی» عنوان کرد که یکی از ناوشکن‌ های آمریکایی در نزدیکی سواحل یمن در معرض آن قرار گرفته بود.

سردرگمی پنتاگون از شلیک به ناوهای آمریکایی

سخنگوی پنتاگون اذعان کرد که آمریکا با وجود حمله به مواضع ارتش یمن، هنوز مطمئن نیست که انقلابیون عامل حمله به ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ بوده باشند.

«پتر کوک»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می ‌گوید: این کشور هنوز به درستی نمی‌ داند که چه کسی به سمت کشتی‌ های جنگی آمریکا در نزدیکی در دریای سرخ شلیک کرده است.

با این وجود کوک گفت که موشک ‌ها از «مناطق تحت کنترل حوثی ‌ها» شلیک شده است. کوک ایران را هم به حمایت از انقلابیون یمن متهم کرده است.

اما جنبش انصار الله و کمیته‌ های مردمی یمن دست داشتن در حملات موشکی به ناوچه «ماسون» آمریکا را رد کردند. ساعتی قبل از اعلام این شلیک موشکی، چند خبرنگار سعودی از حمله عربستان به «یک کشتی ایرانی حامل سلاح» خبر داده‌ بودند.

این اظهارات این گمانه ‌زنی را تقویت کرده که عربستان به گمان اینکه یک کشتی ایرانی را هدف گرفته، به سمت کشتی آمریکایی شلیک کرده باشد.

جدیدترین آمار و ارقام تلفات و خسارات جنگ در یمن 

گزارش مرکز «حقوق و توسعه یمن» تحت عنوان «جنایات متجاوزان سعودی به یمن بین اسناد حقوقی و سکوت بین‌ المللی» جدیدترین آمار و ارقام تلفات و خسارات ناشی از تجاوز نظامی سعودی ها به یمن را به شرح زیر ارائه می دهد:

- مجروح شدن دستکم 18 هزار و 508 غیرنظامی که از بین آنها 2 هزار و 201 نفر کودک و یک هزار و 809 نفر دیگر زن هستند. این زخمی ها تا امروز از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی به علت محاصره همه جانبه یمن - در سایه سکوت خجالت بار سازمان های حمایت از  کودکان و حقوق بشر- رنج می ‌برند
- انهدام 15 فرودگاه، 17 بندر، یک هزار و 155 جاده و پل، 216 مخزن و شبکه آب، 145 پست برق و ژنراتور و 245 شبکه مخابراتی در پی حمله مستقیم جنگنده‌ های متجاوزان به ساختار زیربنایی و تاسیسات حیاتی یمن
- انهدام بیش از 375 هزار و 468 خانه، 670 مسجد و 700 مدرسه و مرکز آموزشی؛ تعطیلی چهار هزار و 500 مدرسه در اثر بمباران مناطق مختلف یمن از سوی هواپیماهای سعودی
- انهدام بیش از 61 بیمارستان و مرکز بهداشتی و درمانی  و 20 موسسه اطلاع رسانی طی حملات هواپیماهای سعودی به مناطق مختلف یمن
- انهدام بیش از یک هزار و 519 مرکز و نهاد دولتی، 620 انبار غله و مواد غذایی، 462 کامیون حمل مواد غذایی، 506 بازار و مجتمع تحاری، 283 پایانه پخش فرآوردهای سوختی، 214 تانکر حمل سوخت، 238 کارگاه، 170 مرغداری، 200 اثر باستانی، 191 تاسیسات گردشگری و 98 باشگاه و تاسیسات ورزشی در حمله ائتلاف تحت فرماندهی سعودی به مناطق مختلف یمن

- آوارگی بیش از 4 میلیون یمنی

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

کودکان بزرگترین قربانیان جنگ در یمن 

طرح جدید عربستان برای تقسیم یمن

عربستان پس از شکست در حملات نظامی 13 ماهه و ناتوانی در سیطره بر یمن، طرح جدیدی شامل تجزیه و تقسیم یمن، در دستور کار قرار داده که می توان آن را طرح «ب» عربستان سعودی در یمن توصیف کرد.

براساس طرح تجزیه یمن، این کشور می بایست به دو منطقه مستقل که دربرگیرنده یمن شمالی و جنوبی است، تقسیم شود. در واقع عربستان که ابتدا درصدد فدرالی کردن یمن بود، امروزه وارد فاز تجزیه شده است.

این طرح، یمن شمالی را به جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی،‌ به رهبری «علی عبد الله صالح» می دهد و به این ترتیب تا حدودی خطر حوثی ها را از خود دور می کند و جنوب یمن را بین چهار بازیگر اصلی حاضر در میدان یعنی گروه اخوان المسلمین یمن، جنبش حراک جنوبی، نیروهای وابسته به منصور هادی و گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش تقسیم می کند، اما با حمایت از یکی از آنها زمینه خارج کردن طرف های دیگر از میدان را فراهم می کند که مطلوب ترین گزینه برای عربستان منصور هادی است که گزینه قابل دسترسی برای سعودی ها نشان نمی دهد، چون بازیگران دیگر این عرصه دارای نقشی مهم و بی بدیل و قدرتمندی هستند که به راحتی می توانند، طرح عربستان برای تبدیل شدن منطقه جنوب به حوزه نفوذ نیروهای منصور هادی با شکست مواجه شود.

جدای از اینکه، منصور هادی از مقبولیت چندانی در میان بازیگران جنوبی برخوردار نیست، این بازیگران به شخصه بر ایفای نقش در منطقه جنوب تاکید دارند.

با توجه به آنچه گفته شد، به راحتی می توان دریافت، هدف عربستان از این طرح، ایجاد منطقه ای امن برای تروریست هاست، مشابه سناریویی که کشورهای استکباری برای سوریه در نظر گرفته بودند. در سوریه منطقه ای در شمال برای آموزش، تجهیز و هدایت گروه‌های تروریستی در نظر گرفته شده بود که تا به امروز این امر میسر نشده و در این راستا عربستان درصدد پیاده کردن سناریو ایجاد منطقه امن برای گروه های تروریستی در جنوب یمن است تا به تدریج به تهدیدی بالقوه برای منطقه شمالی تبدیل شود.

اما آنچه امروز بیش از همه برای عربستان در اولویت قرار دارد، جنگ فرسایشی و افزایش درگیری های داخلی در یمن با هدف کاهش توان بازیگران داخلی همچون انصار الله است. 

اگرچه در این چرخه نیم نگاهی به تضعیف و به تحلیل بردن توان داعش و سایر گروه های تروریستی نیز دارد که در هر صورت هر یک از آنها از جمله داعش می توانند،‌ در آینده به تهدیدی بالقوه برای عربستان مبدل شوند.

درخواست عبدالله صالح برای تشدید حملات بر عربستان/ نقشه انگلیس برای نجات آل سعود/ دلایل ورود مستقیم آمریکا به یمن + فیلم و عکس و نقشه

گستردگی عملیات های هوایی ائتلاف عربی ضد یمن طی 7 ماه گذشته 

آمریکا، انگلیس و سازمان ملل خواستار آتش ‌بس در یمن شدند

در حالی که فشارها بر آمریکا به منظور پایان حمایت‌ ها از جنگ عربستان سعودی علیه یمنی ‌ها ادامه دارد، جان کری نیز یک‌شنبه گذشته بر لزوم آتش ‌بس فوری جنگ در یمن تاکید کرد.

جان کری روز گذشته یکشنبه پس از پایان نشست روز گذشته وزرای خارجه چندین کشور درباره بحران سوریه، به لندن سفر کرده و با همتای انگلیسی خود دیدار و گفتگو کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در لندن ضمن دیدار با بوریس جانسون، با نماینده ویژه سازمان ملل درباره یمن هم دیدار و گفتگو کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داده که کری خواستار آتش‌ بس فوری در یمن شده است.

جان کری که کشورش به همراه انگلیس، از حامیان اصلی عربستان سعودی در حملات نظامی به یمنی‌ها بوده‌، در لندن خطاب به طرف‌های درگیر در یمن گفته است: «اکنون زمان حرکت به سمت میز مذاکره است».

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه خبر داده که آمریکا، انگلیس و سازمان ملل خواهان آتش‌بس در یمن «طی روزهای آینده» هستند.

تلاش انگلیس برای خارج کردن عربستان از باتلاق یمن

به موازات بالا گرفتن فشار افکار عمومی روی عربستان به دلیل کشتار غیرنظامیان در یمن، «متیو اسکوکرافت» نماینده انگلستان در سازمان ملل روز جمعه از تصمیم خود برای طرح قطعنامه آتش‌ بس یمن در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

نماینده انگلستان در سازمان ملل افزود: تصمیم گرفته‌ ایم، پیش‌ نویس قطعنامه توقف فوری مخاصمات و از سر گیری روند سیاسی در یمن را در شورای امنیت مطرح کنیم.

ناظران بر این باورند، انگلیس با ارائه این قطعنامه تلاش دارد، عربستان سعودی را از باتلاق یمن که بیش از 18 ماه است، در آن گرفتار آمده، نجات دهد.

محافل منطقه ای این اقدام انگلیس را شروع «شمارش معکوس» برای پایان دادن به «توفان قاطعیت» عربستان سعودی و فروپاشی ائتلاف عربی این کشور معنی کرده و تصویب این قطعنامه در شورای امنیت را به مثابه حلقه نجاتی برای رهبران عربستان دانسته اند تا با آن خود را از باتلاق یمن بیرون بکشند.

لذا اقدام انگلیس بهترین فرصت برای خروج عربستان از باتلاق یمن محسوب می شود. به ویژه آنکه رهبران انگلیس بیش از رهبران دیگر کشورهای غربی با روحیات یمنی ها و کرامت و عزت نفس این ملت آشنا هستند و به خوبی به این نتیجه واقف هستند که ائتلاف عربستان و متحدان عربی آن هر چقدر هم که جنگ یمن طولانی شود، هرگز پیروز نخواهند شد.

جنگ یمن هم اکنون نه تنها عربستان، بلکه اتحادیه اروپا و آمریکا را هم در تنگنا قرار داده است، به ویژه آنکه ائتلاف عربستان با گذشت یک سال و اندی هنوز ره به جایی نبرده است، به همین دلیل، اروپا و آمریکا بعد از افزایش تلفات غیر نظامیان یمنی بر اثر حملات جنگنده ‌های سعودی و محکومیت های جهانی، از عربستان خواسته اند به این جنگ هرچه سریع تر و به هر طریق ممکن پایان دهد.

البته در این بین هیچ گاه نباید نگرانی غرب و آمریکا از ورود روسیه و ایران عرصه میدانی یمن را نادیده گرفت که کمترین نتیجه آن در دست گرفتن کنترل تنگه های هرمز و باب المندب از سوی این دو کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.