خط قرمز- بختیاری: دنیای امروز عصر تکنولوژی است و جو حاکم بر زندگی بشر را به سوی مکانیزه و آسانتر کردن کارها وامی‌دارد. امروزه لازم است که همه کارها که حتی به نظر مهم و ضروری نمی‌آیند هم با زندگی مکانیزه هماهنگ شود، اما در این راستا، افراد سودجو برای کسب منافع شخصی خود، پا به پای این تکنولوژی حرکت کردند و با روش‌های مستقیم و غیرمستقیم بدون در نظر گرفتن میزان امنیت سیستم بهترین راه‌های نفوذ به اطلاعات آن را بدست می‌آورند.

پسر نابغه من قربانی سودجویی دیگران شد

طی سال‌های اخیر، موضوع برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی افزایش پیدا کرده است به صورتی که دیگر نمی‌توان رمز دوم کارت بانکی را حتی در اماکن ناشناس مانند کافی‌نت‌ها مورد استفاده قرار داد، چون ممکن است با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و بدافزارها اقدام به سوءاستفاده از رمز دوم و مشخصات کارت بانکی شود.

نمونه این داستان در مشهد برای 11 نفر از شهروندان رخ داد که البته با تلاش پلیس فتا سارقان این پرونده و نوجوان 18 ساله‌ای که اقدام به ساخت کد برنامه دسترسی کرده بود بازداشت شدند، اما این پایان داستان نیست و هر لحظه امکان دارد تا کسانی دیگر برنامه‌های مشابهی را برای خالی کردن حساب‌های شهروندان طراحی و اجرا کنند.

*شناسایی دو متهم کلاهبردار

در این پرونده 3 متهم شناسایی شدند، متهم ردیف اول دارای تحصیلات دیپلم، 38 ساله و شغل معاملات مسکن را داشت، متهم ردیف دوم دانشجوی معماری و 26 ساله بود و اما متهم و هکر 18 ساله که کدنویسی برنامه جاسوس افزار کیلاگر را برعهده داشته و با دادن برنامه جاسوس افزار به دو کلاهبردار و نصب آن بر روی تعدادی از کافی نت‌هایی که مراجعه کننده بیشتری داشت مرتکب جرم شده است.

در همین حال سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح ماجرا گفت: اواسط مردادماه سال جاری 11 فقره شکایت مبنی بر برداشت غیرمجاز اینترنتی به مبلغ 400 میلیون ریال طی دو روز متوالی به پلیس فتا گزارش شد.

وی افزود: با توجه به اظهارات شاکیان و تشابه در نوع برداشت‌های غیرمجاز از مالباختگان، تیم ویژه‌ای از کارشناسان پلیس فتا مسؤول پیگیری این موضوع شدند.

سرهنگ جهانشیری افزود: کارشناسان پلیس فتا با یکسری تحقیقات فنی در فضای سایبر یکی از عاملان کلاهبرداری که قصد سفر به خارج از کشور را داشت شناسایی و مأموران وی را در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دستگیر کردند.

وی تصریح کرد: در ادامه تحقیقات متهمان به همدستی هکری 18 ساله که جاسوس افزار را در اختیار آنها قرار داده است اعتراف کردند و گفتند که با نصب این جاسوس افزار در تعدادی از کافی‌نت‌ها اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان می‌کردند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به دستگیری متهم ردیف سوم عنوان کرد: این هکر 18 ساله در بازجویی‌های صورت گرفته به جرم خود اعتراف کرد و گفت که از سوی متهم ردیف اول که از بستگان وی است اغفال شده و اعلام کرد که کدنویسی برنامه «جاسوس افزار کیلاگر» را برعهده داشته، او گفت که متهم ردیف اول با مظلوم نمایی و اینکه از چند نفر طلبکار است شماره حساب آنها را از من درخواست کرد که من هم از سر دلسوزی کد برنامه جاسوس افزار را به وی و دیگر همدستش دادم.

سرهنگ جهانشیری به متصدیان کافی نت‌ها و کاربران اینترنتی توصیه کرد: کافی نت داران و نت‌سراها مراقب باشند که پورت USB سیستم‌ها بسته باشد و نرم افزار دیپ فریز نصب کنند تا به محض راه‌اندازی مجدد کامپیوتر مانع سوءاستفاده افراد سودجو شوند.

همچنین شهروندان هم مراقب باشند که مبادلات بانکی و مالی خود را از کافی نت و نت سراها و مکان‌های دارای wifi عمومی انجام ندهند.

*اظهارات پدر هکر 18 ساله

در ادامه، پای صحبت پدر هکر 18 ساله نشستیم، او می‌گوید: زمانی که متوجه شدم فرزندم به عنوان یک هکر از سوی پلیس فتا شناسایی شده است، باورش برای من کمی سخت بود، چون بیشتر از چشمان خودم به پسرم اعتماد داشتم.

او می‌گوید: پسرم از دوران کودکی علاقه به بازی‌های رایانه‌ای داشت، به همین دلیل برای او در خانه یک رایانه تهیه کردم تا کمتر ساعات خود را در بیرون از منزل با دوستانش بگذراند.

پدر هکر 18 ساله می‌گوید: اگر من و مادرش آشنایی با رایانه داشتیم هیچ وقت پسرم با حیله افراد طمعکار به دام نمی‌افتاد.

او ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه او ساعات زیادی از وقت خود را پای رایانه می‌گذراند در زمینه تحصیلی هم با افت شدیدی روبه رو شده بود.

پدر هکر 18 ساله با بیان اینکه پسرش با برنامه‌های کدنویسی کامپیوتر آشنایی کامل داشت و برای افرادی که متقاضی بودند، کارهای کدنویسی انجام می‌داد خاطرنشان کرد: متأسفانه چند نفر از افراد حیله‌گر از طریق اقوام و آشنایان با تخصص او در زمینه کدنویسی آشنا شدند که با جملات فریبنده از او خواستند که کد برنامه جاسوس افزار را در اختیار آنها قرار دهد که متأسفانه با سوءاستفاده از این برنامه‌ها برای دست درازی به حساب‌های بانکی مردم، پای پسرم را هم به چنین پرونده‌ای باز کردند.

او که پسرش چندین روز است در کانون اصلاح و تربیت بسر می‌برد، می‌گوید: من از تمام خانواده‌ها درخواست دارم، مواظب فرزندانشان باشند، زمانی برای فرزندانشان بازی یا حتی رایانه بخرند که توان نظارت بر کارهای او را داشته باشند و حتی اگر توان نظارت ندارند از دوستی او با افراد نااهل جلوگیری کنند و فقط زمینه حضور فرزندشان در مراکز مجاز را فراهم نمایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.