قدس آنلاین/‌ترجمه- مریم سادات کاظمی: در تقویم سلامت جهانی، روز 28 مهر (20 اکتبر)، روز جهانی «پوکی استخوان» معرفی شده است. هدف از این نامگذاری توجه جدی به این بیماری است، زیرا همه افراد اطلاعات کافی در این باره ندارند و به طور معمول بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی همراه است و زمینه ساز شکستگی می‌شود. در بیشتر موارد، استخوان‌ها به دلیل کمبود کلسیم، فسفر و دیگر مواد معدنی ضعیف می‌شوند.

درد بی‌درمان استخوان‌ها

* علایم پوکی استخوان

به طور کلی نمی‌توان علامت مشخصی را برای این ناراحتی نام برد و به همین دلیل به آن «درد خاموش» لقب داده‌اند. به طور معمول کاهش توده استخوانی پس از شکستگی ناشی از افتادن‌هایی معمولی تشخیص داده می‌شود. البته یکی از نخستین نشانه‌های هشدار، کوتاه شدن قد (چهار سانتی متر یا بیشتر) در پی کوفتگی پشت به دلیل ضعف ستون فقرات است که درد شدید پشت را نیز به همراه دارد.

* افراد مستعد

-        سالمندان بالای 65 سال

-        بیماران مبتلا به آسیب یا شکستگی مهره‌ها

-        سابقه خانوادگی شکستگی ناشی از پوکی استخوان

-        خانم‌هایی که پیش از 45 سالگی یائسه شده‌اند.

-        مبتلایان به بیماری‌هایی مانند کرون که جذب کلسیم را در روده مختل می‌کند.

-        مصرف کنندگان داروهای خوراکی کورتیکواستروئیدها، ضدتشنج یا هپارین بیش از سه ماه

-        بیماران مبتلا به آرتریت رماتویید و کم کاری تیرویید (در برخی موارد)

* علل زمینه ساز

-        فعالیت ورزشی کم، تغذیه بدون کلسیم در طول زندگی، کمبود ویتامین D، استعمال دخانیات، کاهش وزن شدید، مصرف بیش از حد الکل و مصرف زیاد کافیین (قهوه، شکلات، نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا)

* پیشگیری

رعایت سبک زندگی سالم از دوران نوجوانی مهم‌ترین عامل پیشگیرانه ابتلا به پوکی استخوان است. بیماران مبتلا نیز باید احتیاط‌های لازم برای جلوگیری از شکستگی و عوارض آن را به عمل آورند. همچنین توصیه می‌شود افراد مستعد، به پزشک مراجعه کنند تا با بررسی توده استخوانی، بیماری در مراحل اول تشخیص داده شود و درمان‌های مناسب انتخاب شود.

اما مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

انجام تمرینات ورزشی: مطالعات نشان می‌دهد، ورزش در تمام سنین برای سلامت استخوان‌ها مفید است. فعالیت در دوران کودکی و نوجوانی به استحکام استخوان‌ها و تقویت توده استخوانی در بزرگسالی کمک می‌کند. دست کم سه بار ورزش در هفته به مدت 30 دقیقه ضروری است.

مصرف خوراکی‌های غنی از کلسیم: همه سلول‌های بدن برای عملکرد مطلوب به کلسیم نیاز دارند. تغذیه سرشار از کلسیم موجب تأمین این نیاز و استفاده نکردن از ذخایر کلسیم استخوان‌ها می‌شود. لبنیات، ماهی آزاد و ساردین، سبزی‌های سبز تیره و فرآورده‌های سویا از این جمله است.

دریافت کافی ویتامین D: این ویتامین برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است، جذب کلسیم در روده را بهبود می‌بخشد و در تثبیت این ماده معدنی در استخوان‌ها مؤثر است. این ویتامین تحت تأثیر نور خورشید در پوست سنتز می‌شود. البته مصرف ماهی‌ها و برخی خوراکی‌های غنی شده از ویتامین D مانند لبنیات و نوشیدنی‌ها نیز مفید است.

منبع:www.PassportSanté.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.