مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در مصاحبه‌ای گفت که نیروهای بسیج مردمی رکن اساسی نیروی نظامی عراق در نبرد آزادسازی موصل هستند.

نیروهای بسیج مردمی رکن اساسی نیروی نظامی عراق در نبرد آزادسازی موصل هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه، از آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکنون ۲۰ روستا در شرق، جنوب و جنوب شرق موصل را از چنگ داعش آزاد کرده‌اند.
ارتش عراق از آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع از این شهر شامل دهها روستا و سه منطقه را آزاد کرده است.
دکتر علی رمضان الاوسی، مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به تشریح تحولات در عرصه عملیات موصل پرداخت.

نیروهای بسیج مردمی رکن اساسی نیروی نظامی عراق هستند

وی در این مصاحبه و درباره نقش نیروهای بسیج مردمی در این عملیات گفت: در واقع نیروهای بسیج مردمی رکن اساسی نیروی نظامی عراق در این نبرد بوده و به هیچ وجه نمی‌توان از این نیرو اعلام بی نیازی کرد و بر اساس تجربه‌هایی که در بیجی، تکریت، الانبار و فلوجه حاصل شده نیروهای بسیج مردمی توانایی خود در رسیدن به نتایج مثبت در عرصه نبرد را اثبات کرده‌اند. معتقدم بر خلاف تمامی هیاهویی که درباره حضور نیروهای بسیج مردمی در این نبرد وجود دارد این نیروها در این نبرد حاضر هستند و عملیات پشتیبانی از پیشروی ارتش در موصل را انجام می‌دهند. از سوی دیگر، این نیروها هم اکنون کنترل امنیتی مناطق مهمی را در اختیار دارند. بعثی‌ها و برخی کشورهای منطقه نظیر عربستان و متاسفانه ترکیه هستند که از حضور نیروهای بسیج مردمی در عراق خرسند نیستند اما زمانی که شاهد دستاوردهای بزرگی از نیروهای بسیج مردمی در عرصه نبردهای گذشته هستیم چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توانیم حضور آنها در عملیات موصل را نادیده بگیریم بنابراین انتظار می‌رود که این نیروها در عملیات موصل نیز دستاوردهای چشمگیری را بدست بیاورند.
وی در ادامه این مصاحبه درباره نقش ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عملیات موصل و همچنین کمک‌های مستشاری ایران به نیروهای عراقی در این عملیات گفت: با وجود آنکه ائتلاف بین‌المللی بسیار تلاش می‌کرد که در عملیات موصل مشارکت داشته باشد اما با توجه به موضعگیری‌هایی که فرماندهان بسیج مردمی داشته‌اند این ائتلاف ترجیح داد که در خط مقدم نبرد موصل حضور نداشته باشد و این موضوع را می‌توان از اظهارات اخیر مقامات پنتاگون نیز دریافت کرد و احتمالا تنها به عملیات شناسایی بپردازند.

امیدواریم ائتلاف به رهبری آمریکا بار دیگر نیروهای بسیج مردمی را هدف قرار ندهد

دکتر الاوسی اضافه کرد: امیدواریم که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عملیات شناسایی خود بر فراز موصل مرتکب اشتباهات قبلی خود در هدف قرار دادن نیروهای بسیج مردمی نشوند البته این ادعای آمریکایی‌ها بوده که در هدف قرار دادن نیروهای بسیج مردمی مرتکب اشتباه شده‌اند. البته حضور ائتلاف بین‌المللی در روند عملیات آزادسازی موصل و مناطقی که طی روزهای گذشته آزاد شد تاثیر چندانی نداشته است. البته برخی کشورهای منطقه هستند که خیرخواه عراق نبوده و خواستار آزادسازی موصل نیستند و این کشورها خواستار پایان یافتن حضور داعش در عراق نیستند. این کشور از هر وسیله‌ای درصدد هستند که وجهه جمهوری اسلامی ایران را که کمک‌های خیرخواهانه واقعی به عراق داشته را تشویش کنند.

ایران خود را با ملت عراق روح و جسد واحد می‌پندارد

وی گفت: ایران مدت‌هاست که کمک‌های مستشاری به نیروهای عراقی می‌دهد و برای ارتش عراق سلاح و تجهیزات فراهم آورده است. از سوی دیگر نکته بسیار مهم این است که حضور ایران به دعوت از سوی دولت عراق بوده است. ایران هرگز حضور خود را به عراق تحمیل نکرده است. بنابراین ما با قدرت از حمایت‌ها و کمک‌های شریف ایران استقبال می‌کنیم. ایران به ازای این کمک‌ها هیچ چشمداشتی نداشته و خود را با ملت عراق  و برای نجات این کشور روح و جسد واحد می‌پندارد.

ترکیه به این نتیجه رسیده که رویکرد اشتباهی در قبال عراق اتخاذ کرده است

مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در ادامه این مصاحبه درباره حضور نیروهای ترکیه‌ای در شمال عراق گفت: مقامات ترکیه‌ای اخیرا اقدام به کوتاه آمدن از مواضع گذشته خود کرده‌اند. پیش از این عملیات اردوغان از الفاظ نامناسب و توهین آمیزی علیه نیروهای عراقی استفاده می کرد اما پس از آنکه ارتش، نیروهای پلیس، نیروهای داوطلب مردمی و عشایر وارد موصل شدند و حتی نیروهای ترکیه‌ای در بعشیقه را محاصره کردند رویکرد خود را تغییر دادند و حتی برخی از خبرهای درز یافته حاکی از آن است که نیروهای ترکیه‌ای خواستار بازگشت به مرزها شده‌اند. معتقدم که ترکیه به این نتیجه رسید که رویکرد اشتباهی را در قبال عراق اتخاذ کرده و درصدد اصلاح رفتار خود برآمده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.