قدس آنلاین- تبریز: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از آغاز برداشت پسته در این شهرستان خبر داد.

برداشت پسته در باغات شهرستان اسکو

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  آیت‌الله عبادپور اظهار داشت: سطح زیرکشت پسته در شهرستان اسکو از سطح 23 هکتار از یک دهه قبل آغاز شده و در سال زراعی 96 - 95 این سطح به بیش از 200 هکتار افزایش یافته است که 45 هکتار از این سطح زیرکشت با عملکرد متوسط 2 تن در هکتار در مرحله باردهی است.

وی گفت: با توجه به بحران آب و خشک شدن دریاچه ارومیه، اصلاح الگوی کشت در شهرستان بیش از پیش در اولویت بوده و به این منظور پسته به عنوان درخت مقاوم به خشکی و شوری جایگزین باغات درجه 3 در قالب پروژه‌های سند تدبیر و توسعه شهرستان و استان می‌گردد.

عبادپور ادامه داد: در شهرستان اسکو حدود 9 رقم محصول پسته کشت می‌شود که ارقام غالب به ترتیب اولویت احمد آقایی و اکبری می باشد این ارقام علاوه بر پرمحصولی دارای درصد پایین پوکی و عدم خندانی هستند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو اظهار کرد: در شرایط کم آبی این محصول مهم و استراتژیک به دلیل ارزش اقتصادی بالا توانسته است معیشت باغداران را متحول ساخته و بخش ایلخچی این شهرستان را به قطب کشت پسته تبدیل کند که نتیجتاً شهرستان اسکو به لحاظ سطح زیرکشت این محصول مقام دوم استان را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص مبارزه علیه بیماری‌ها و آفات این محصول نیز گفت: از آفات مهم پسته در منطقه پسیل و از امراض مهم بیماری قارچی گموز می باشد که این بیماری با اقدامات ترویجی کارشناسان پهنه‌بندی روستاها با مدیریت در نحوه آبیاری و جلوگیری از تماس آب با طوقه کاملاً کنترل شده است و از طرفی با توصیه‌های فنی این کارشناسان، نحوه کشت و نگهداری باغات برای بهره‌برداران آموزش داده می‌شود.

پسته وحشی یا بنه از قدیم‌الایام در روستاهای جزیره اسلامی به صورت خودرو موجود بوده که این موضوع موید سازگاری پسته با شرایط اقلیمی این شهرستان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.