دیپلمات کهنه کار آمریکایی تأکید کرد که از مواضع مقامات آمریکایی می‌توان به این نتیجه رسید که آنها برکناری بشار اسد تحت فشارهای خارجی را غیرممکن می‌دانند .

آمریکا درباره بشاراسد به نتیجه رسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ریچارد مورفی دیپلمات سابق آمریکایی و یکی از اسامی قدیمی مربوط به پرونده‌های خاورمیانه که در دهه‌های 70 و 80 قرن گذشته میلادی مسئولیت‌های متعددی از جمله سفیر آمریکا در دمشق و ریاض و معاون وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و آسیای جنوبی را عهده دار بود، در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الاخبار به تشریح اوضاع منطقه بر اساس تجربه‌های گذشته خود پرداخته است. وی معتقد است که دولت‌های حاشیه خلیج فارس به دنبال تکرار سناریوی افغانستان در سوریه و براندازی دولت بشار اسد در این کشور هستند. این در حالی است که آمریکا از حدود دو سال پیش مواضع خود را تغییر داده و اذعان کرده که کنار گذاشتن بشار اسد غیر ممکن است.

افزایش نگرانی آمریکا از جنگ یمن

و در این مصاحبه تأکید کرد که نگرانی‌های واشنگتن از عملیات نظامی سعودی‌ها و متحدانش در یمن روز به روز بیشتر می‌شود، چرا که آنها وارد جنگی شدند که ورود در آن آسان بود، ولی خروج از آن مشکل است. وی با اذعان به تأثیر جنگ عربستان در یمن بر منافع آمریکا در منطقه تأکید کرد که این جنگ باعث می‌شود القاعده و داعش نفوذ خود را در یمن گسترده‌تر کنند.

وی در خصوص لزوم فشارهای دولت آمریکا به عربستان سعودی تأکید کرد: من اطمینان دارم که ما با سعودی‌ها در زمینه ضرورت رسیدن به مذاکرات واقعی و حل سیاسی مسائل در یمن صحبت می‌کنیم، اما این موضوع آسان نیست.

مورفی در رابطه با تصویب قانون جاستا ، این موضوع را تأسف آمیز خواند و مدعی شد که اکثریت اعضای کنگره آمریکا این قانون را قانونی ضد سعودی نمی‌دانند ، بلکه آن را در راستای تأیید قربانیان حوادث 11 سپتامبر بر می‌شمارند. آنها بدون در نظر گرفتن پیامدهای بین‌المللی این قانون که تنها منحصر به مناسبات میان آمریکا و عربستان نیست، آن را تصویب کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که مشترکات میان اسرائیل و عربستان بیش از مشترکات بین آمریکا و این دو طرف است، گفت: به اعتقاد من این موضوع مبالغه‌آمیز است. عربستان و اسرائیل در قبال ایران نگران هستند ، هیچ کدام از این طرف‌ها نسبت به مواضع ایران اطمینان ندارند. به اعتقاد من سطح تفاهم بین عربستان و اسرائیل بسیار محدود باقی می‌ماند، اما پرونده ایران آنها را به نزدیک کرده است.

آمریکا می داند برکناری اسد غیرممکن است

این دیپلمات سابق آمریکایی در زمینه دیدگاه آمریکا نسبت به حزب‌الله لبنان با وجود مبارزه‌ این حزب با القاعده و شاخه های فرعی آن در سوریه گفت که آمریکا از چندسال پیش حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی به حساب آورده است. حزب‌الله در عین حال با داعش و القاعده مبارزه می‌کند و به صورت هم‌زمان یکی از بزرگ‌ترین حامیان دولت سوریه است. اما طی دو یا سه ماه اخیر تحولاتی در مواضع واشنگتن ایجاد شده است ، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این طی سال‌های 2011 و 2012 از ضرورت برکناری بشار اسد سخن می‌گفت ، اما کار به جایی رسید که متوجه شد این اتفاق نخواهد افتاد و اسد در آستانه ترک قدرت قرار ندارد و آشتی سیاسی باید در رأس برنامه‌های تمامی طرف‌ها قرار گیرد. البته همه با این دیدگاه موافق نیستند. به نظر من واشنگتن مواضع خود را تغییر داده است و معتقد است که برکناری بشار اسد امکان ندارد ، بنابراین باید مذاکرات را از مسیری آغاز کرد که بتواند به رسمیت شناختن اسد به عنوان رئیس‌جمهور در دوره انتقالی برسد.

وی تأکید کرد که این دیدگاه‌ را از مواضع اعلام شده آمریکایی‌ها برداشت کرده است ، چرا که این درک وجود دارد که بشار اسد در قدرتی است که امروز باید در سوریه مورد توجه قرار گیرد.

مورفی ابراز داشت که تا زمانی که ائتلاف گسترده‌ای بین دولت سوریه و ایران وجود داشته باشد ، کشورهای خلیج فارس آمادگی دارند تا هر کاری را برای براندازی دولت سوریه حتی به قیمت تبدیل شدن این کشور به افغانستانی جدید انجام دهند. این دولت‌ها مصمم هستند که تمامی طرف‌هایی که اراده برکناری بشار اسد را دارند، مورد حمایت خود قرار دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.