سفیر ایران در فدراسیون روسیه گفت: ایران و روسیه، با همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود تاثیر بسزایی در تحکیم صلح و امنیت در منظقه آسیای مرکزی و قفقاز دارند.

تأثیر بسزای ایران و روسیه در امنیت آسیای مرکزی و قفقاز

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم، مهدی سنایی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه، در پیامی به کنفرانس بین المللی علمی و کاربردی «همکاری ایران و روسیه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان فاکتور تحکیم صلح و امنیت در اوراسیا» که در دانشگاه دولتی زبان شناسی مسکو برگزار شد، بر تحکیم روابط دو کشور در ایجاد صلح و امنیت در منطقه تأکید کرد.

در پیام سفیر کشورمان در روسیه آمده است؛

«به نام خدا

اساتید عزیز و کارشناسان محترم!

شرکت کنندگان محترم، آقایان و خانم ها!

روابط دو کشور دوست و همسایه، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خوشبختانه در تمامی  سطوح در حال توسعه است. توسعه این روابط به ویژه مرهون اراده رهبران دو کشور، رفع برخی موانع و تسهیل شرایط در مسیر همکاری ها و دیدگاه های مشترک نسبت به مسایل منطقه ای و بین المللی است.

در چنین شرایطی، همکاری های در عرصه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی دو کشور بیش تر از گذشته تقویت شده است. در عین حال تاکید می شود که روابط اقتصادی دو کشور و همچنین ارتباطات مردمی و سازکمان های مردم نهاد دو کشور با شرایط ایده آل آن فاصله بسیاری دارد.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ با همکاری های منطقه ای و بین المللی خود تاثیر بسزایی را در تحکیم صلح و امنیت در منظقه آسیای مرکزی و قفقاز دارند. این منطقه به عنوان منطقه هدف گروه های تکفیری و افراط گرا می باشد و جلوگیری از اشاعه و توسعه تروریزم در منطقه از جمله موارد همکاری دو کشور است.

روابط کنونی ایران و روسیه در طول بیش از ۵۰۰ سال روابط سیاسیِ رسمی، در بالاترین سطح قرار دارد. همکاری های اقتصادی دو کشور روند رو به رشد دارد. در سال ۲۰۱۵ کمیته عالی علمی و فن آوری دو کشور تحت ریاست معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری ایران و دستیار علمی رییس جمهوری روسیه تشکیل شد. این کمیته چارچوبی برای حمایت دولت های دو کشور از همکاری های علمی و تکنولوژیک و متشکل از کارگروه هایی از جمله کارگروه همکاری های دانشگاهی است. در این راستا علاوه بر همکاری های موجود بین دانشگاه های مسکو و دانشگاه های ایرانی، اسناد همکاری بین دانشگاه های استان های همکار دو کشور در موارد متعددی به امضا رسیده است. در سال ۲۰۱۵ همایش دانشگاه های برتر ایران و روسیه با مشارکت مدیران ۱۰ دانشگاه برتر ایرانی و ۱۲ دانشگاه برتر روسی به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو (ام. گ.او.) برگزار شد و با شکل گیری اتحادیه مؤسسات آموزش عالی ایران و روسیه، پایه ای برای تقویت همکاری های دانشگاهی دو کشور ایجاد شد. فردا ۲۰ اکتبر دانشگاه تهران میزبان برگزاری دومین همایش دانشگاه های برتر ایران و روسیه  با حضور رؤسای دانشگاه های بزرگ دو کشور است.

در عرصه فرهنگی دو کشور همکاری های خود را توسعه می دهند. طی قرون گذشته، گردشگران، محققان، متفکران و ادیبان کشورهای مختلف از جمله در قلمروی کشورهای اوراسیا برای شناخت و معرفی ایران و زبان و ادبیات فارسی تلاش کرده اند. کشور ایران به گواهی صاحب نظران، خاستگاه یکی از غنی ترین و کهن ترین تمدن های جهان و دارای آثار بی شمار و درخشان است و شناخت جلوه های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی، از جمله در زمینه های شناخت ریشه‌های زبان‌های باستانی و خط‌های کهن ایرانی، زبان و ادبیات فارسی و دیگر زبان های خانواده ایرانی، جغرافیا و طبیعت و تاریخ ایران، آداب و رسوم، ادیان و آیین های ایرانی، هنر و معماری و مسایل ایران معاصر حایز اهمیت بوده و از جمله زمینه های همکاری دو کشور می باشد.

در پایان با تاکید بر اینکه برگزاری چنین نشست هایی، موجب گسترش و توسعه هر چه بیشتر همکاری های جمهوری اسلامی ایران و روسیه می شود، برای اساتید و کارشناسان حاضر در این کنفرانس آرزوی موفقیت دارم.

امید که در پرتو شرایط مساعد فعلی، ارتباطات و تعاملات نخبگان علمی و دانشگاهی دو کشور همسایه بیش از گذشته تقویت یافته و نتایج مفیدی را برای مردم دو کشور داشته باشد.

مهدی سنایی

سفیر جمهوری اسلامی ایران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.