قدس آنلاین- تبریز: نخستین سمینار صنعت چاپ دیجیتال در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برگزار شد.

نخستین سمینار صنعت چاپ دیجیتال در نمایشگاه کتاب تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمد حسن چمیده فر، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نخستین سمینار صنعت چاپ دیجیتال که در کنار چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برگزار شد، با بیان اینکه تبریز پیشینه ای غنی در حوزه چاپ و نشر دارد، اظهار داشت: مستندات تاریخی ما را به این باور رسانده اند که اولین مکانی که در ایران صنعت چاپ در آن آغاز شد شهر تبریز است و این شهر همچون سایر عرصه‌ها در عرصه چاپ نیز از ظرفیت غنی و پیشینه‌ی قدرتمندی برخوردار است و با تکیه بر این ظرفیت می‌تواند خود را با فناوری‌های روز همراه نماید .

وی صنعت چاپ را در تمام ادوار دارای جایگاهی ویژه و اثرگذار عنوان کرد و ادامه داد: این یک واقعیت تاریخی است که تبریز مهد صنعت چاپ در ایران است و اولین دستگاه های صنعت چاپ و آموزش دیدگان حرفه ای در صنعت چاپ از تبریز بوده اند، اما امروز تبریز کمی از غافله چاپ و صنعت چاپ عقب مانده و این امر نیاز به آسیب شناسی دارند .

وی افزود: این افتخاری است که در تاریخ به نام تبریز رقم خورده است اما علاوه بر شیرینی های تاریخی باید به واقعیت های اجتماعی فعلی نیز توجه داشته باشیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که در حالت فعلی در چه شرایطی قرار داریم.

چمیده فر اضافه کرد: اکثر واحدهای چاپی متعلق به بخش خصوصی هستند اما صدور مجوز فعالیت و نظارت برآنها بر عهده دولت می باشد و دولت به دلیل خیلی از مشکلات موجود توان حمایت مالی از ایشان را ندارد .

وی افزود: تشکیل هر شرکتی حتی در قالب ان جی او و مؤسسات، کمک شایانی در پیشرفت این صنعت خواهد کرد .

چمیده فر با بیان اینکه امروز نیازمند صنعت چاپ دیجیتال هستیم، افزود: گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یک فرصت برای صنعت دیجیتال است وکشور های دیگر از این فرصت که برخی آن را تهدید می دانند بهره کافی را می برند .

در ادامه این سمینار فعالان حوزه چاپ به تبیین مسائل و مشکلات و راهکارهای این حوزه پرداختند.

براساس این گزارش چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از بیست و ششم مهر تا یکم آبان ماه جاری از ساعت 10 صبح الی 20 در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برپاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.