رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: همکاری‌های ایران و روسیه به یک دوره 25 ساله منوط می‌شود که منجر به تنظیم حدود 30 تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌های دو کشور شده است.

انعقاد 30 تفاهم‌نامه علمی، تحقیقاتی بین ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در اجلاس سالیانه رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در باغ نگارستان دانشگاه تهران، گفت: در هیچ دوره تاریخی از روابط دو کشور ایران و روسیه سطح همکاری‌های منطقه‌ای در سطح کنونی که می‌توان آن را یک هم‌پیمانی استراتژیک در حل معضلات منطقه دانست، نبوده است. 

وی افزود: اراده رهبران دو کشور بر توسعه همکاری‌ها استوار بوده و ادامه این همکاری‌ها می‌تواند در ذوب کردن یخ‌های روابط سرد گذشته در دهه‌های قبل مؤثر باشد، منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم بر تمدن جهانی اثرگذار است و کودکان و مردم بی‌پناه به تصمیمات رهبران ما برای برون‌رفت از مشکلات‌شان چشم دارند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ایران و روسیه با وجود نزدیکی جغرافیایی در رابطه تاریخی قرابت فرهنگی و تبادلات علمی مناسبی نداشته‌اند ولی در یک دوره 25 ساله گفت‌وگوهایی صورت گرفته که منجر به همکاری‌های علمی شده است ولی شاخص‌های تبیین‌کننده ارتباطات علمی بین دو کشور وضع مطلوبی را نشان نمی‌دهد. 

طهرانچی گفت: دسته اول این شاخص‌ها جابه‌جایی نیروی انسان محقق، دسته دوم همکاری‌های پژوهشی و دسته سوم همکاری‌ها در زمینه اقدامات علمی است.

وی اضافه کرد: کمتر از 300 نفر از جوانان روسی در دانشگاه‌های ما مشغول به کار هستند که نسبت کمتر از 0.2 درصد را تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پایان افزود: ارائه حدود 120 پروژه مشترک در ماه‌های اخیر حکایت از قابلیت‌های همکاری‌ها دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.