روسیه در چارچوب تاکید بر حاکمیت ملی خود بر کوریل جنوبی در مقابل خواسته ژاپن برای تملک دوباره، مجموعه ای از پیشرفته ترین جنگ افزارهای خود را در این منطقه راهبردی از اقیانوس آرام مستقر می کند.

روسیه تسلیحات پیشرفته در کوریل مستقر می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، براساس برنامه اعلام شده سامانه های موشکی ساحل به دریا از نوع باستیون و بال و همچنین پهپادهای نسل جدید در جزایر کوریل جنوبی مستقر می شود.
الکساندر گوردینف سخنگوی دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی خاور دور روسیه در باره برنامه های دفاعی این کشور در منطقه اظهار کرد: آمادگی های رزمی نیروها و جنگ افزارهای مستقر در جزایر با نظارت یک کمیسیون ویژه نظامی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
خبرگزاری روسیا سگودنیا روز جمعه به نقل از این مقام روسی نوشت: در چارچوب برنامه تدوین شده، مراکز ارتش روسیه بازرسی و بررسی خواهد شد، زیرا تقویت توانمندی دفاعی در جزایر کوریل مورد توجه ویژه است.
مسکو درخواست های مکرر توکیو برای مذاکره به منظور بازگشت این جزایر به ژاپن را رد و اعلام کرده است کوریل جنوبی در مالکیت روسیه قرار دارد. 
چهار جزیره کوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام برای روسیه و ژاپن موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد، پس از پایان جنگ دوم جهانی در اختیار روسیه قرار گرفته است.
روسیه حاکمیت خود را بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نمی داند و به نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین کننده شرایط بین المللی پس از جنگ دوم جهانی نیز به عنوان موید این واقعیت تاکید می کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در تازه ترین اظهار نظر نیز با تاکید بر مواضع قبلی خود در این باره، امکان واگذاری بخش هایی یا تمامی اراضی کوریل جنوبی را به ژاپن رد کرد.
پوتین گفته است: روسیه در باره سرزمین های خود معامله نمی کند، هرچند مساله امضای موافقتنامه صلح (جنگ دوم جهانی) با ژاپن کلیدی است.
وی افزود: سال 1956 قراردادی با ژاپن امضا شد که در پارلمان این کشور و شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی مورد تصویب قرار گرفت، اما طرف ژاپنی از اجرای مفاد آن خودداری کرد که با اقدام متقابل مسکو در آن زمان مواجه شد.
با توجه به اینکه روسیه و ژاپن هنوز پیمان صلح مربوط به پایان جنگ دوم جهانی را امضا نکرده اند، توکیو می خواهد با استفاده از فرصت مذاکرات، زمینه بازگشت جزایر کوریل را فراهم کند.
وزارت امور خارجه روسیه نیز هر گونه امکان بازگشت چهار جزیره کوریل در اقیانوس آرام به مالکیت ژاپن را رد و اعلام کرده است: توکیو باید این موضوع را که در نتیجه جنگ دوم جهانی رخ داده است به عنوان یک واقعیت بپذیرد. 
این کشور تاکید کرده است: جزایر کوریل جنوبی در نتیجه جنگ دوم جهانی به مالکیت روسیه درآمده و حق حاکمیت ما قابل تردید نیست. شرط قطعی پیشرفت در حل مسائل مربوط به عقد قرارداد صلح بین دو کشور، پذیرش واقعیت های موجود از طرف ژاپن از جمله موضوع مربوط به مالکیت ارضی است که در نتیجه جنگ به دست آمده است. 
روسیه به عنوان میراث دار شوروی در جنگ دوم جهانی 26 میلیون و 600 هزار کشته نظامی و غیرنظامی و همچنین ویرانی های گسترده ای را تحمل کرد به گونه ای که مسکو نیز در خطر سقوط قرار گرفت و از این رو شرایط کنونی را ناشی از اقدام های کشورهای آغاز کننده این جنگ از جمله ژاپن می داند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.