۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 466926

یک روزنامه انگلیسی مدعی شدکه ایمیل‌هایی در اختیارش قرار گرفته که نشان می‌دهند محمدجواد ظریف از جان کری خواسته تا وزیر خارجه مصر نیز در گفت‌وگوی لوزان درباره سوریه که هفته پیش انجام شدحضور داشته باشد.

 ظریف از جان کری چه درخواستی کرد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر ، روزنامه گاردین مدعی شد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به طور شخصی خواستار حضور مصر در نشست کلیدی مذاکرات سوریه که هفته پیش در لوزان سویس انجام شد، بوده است.

به گزارش گاردین این امر باعث ایجاد نگرانی‌ها در مورد دور شدن مصر از موضع نزدیک خود به غرب در منطقه شده است.

این مذاکرات که با حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا شنبه گذشته در لوزان انجام شد در دستیابی به یک استراتژی مشترک با روسیه برای اتمام جنگ سوریه ناکام ماند.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد که ایمیل‌هایی را که بنابر آن، محمدجواد ظریف از جان کری در خواست کرده است تا تیم قاهره نیز در این مذاکرات حضور داشته باشند را در اختیار دارد. بنابراین ادعا زمانی که کری مذاکرات شش جانبه را برای دستیابی به یک منطقه مشترک پیشنهاد داده است، ظریف خواستار حضور مصر نیز در مذاکرات شده است. ایران پیش از مذاکرات لوزان تنها در صورتی با حضور در آن موافقت کرده است که وزیران خارجه عراق و مصر نیز در لوزان حضور داشته باشند.

مصر و عراق هر دو از موضع ایران در قبال رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند اما مصر به دلیل این که پرجمعیت‌ترین کشور عرب سنی در منطقه دارای اهمیت بیش‌تری است.

هدف ایران هم‌چنین جلوگیری از برتری ائتلاف ضد رژیم اسد شامل آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه در مذاکرات لوزان بود.

رایزنی‌ها برای حضور مقامات مصری در لوزان چند روز پیش‌ از آن که مصر در حرکتی غافلگیرانه نسبت به حامی اقتصادی خود، عربستان سعودی، همراه با روسیه به پیش‌نویس قطعنامه فرانسه در شورای امنیت برای تعیین منطقه پرواز ممنوع رای منفی دهد، انجام شد.

نماینده عربستان در سازمان ملل پس از رای منفی مصر به این پیش‌نویس، تصمیم مصر را دردآور خواند.

روز پس از آن ریاض کمک نفتی خود به مصر که حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت‌خام تخمین‌زده می‌شود را تعلیق کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.