صالحی گفت: امکان تجهیز و گسترش آزمایشگاهی و تکنولوژیکی در حوزه میراث فرهنگی با اولویت‌بندی و پیگیری جدی در حد توان و بضاعت سازمان انرژی اتمی مدنظر خواهد بود.

صالحی:ایران یک "کشور ـ موزه" بزرگ است/سازمان انرژی اتمی در کنار میراث فرهنگی خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان انرژی اتمی علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در سمینار یک روزه کاربرد فن‌آوری‌های هسته‌ای در پژوهش‌های میراث فرهنگی که روز سه‌شنبه 27 هفته جاری در سالن شهید شهریاری سازمان انرژی اتمی برگزار شد، با تاکید بر این‌که بسیاری از کشورها و ملت‌های جدید به وجود آمده (نسبت به قدمت ایران) سعی و تلاش در دست و پا کردن هویت ملی و فرهنگی و تاریخی برای خود هستند و به دنبال شخصیت‌هایی به منظور هویت‌سازی برای خود هستند، گفت: تاریخ مکتوب ایران به بیش از سه هزار سال و تاریخ غیر مدون ایران بنا بر گفته دانشمندان بیش از دو برابر این رقم است و باید فرصت‌ها را از دست نداد و کاستی‌های گذشته را سریع‌تر جبران کرد. نباید ملتی باشیم که با این پیشینه، قدمت و تاریخ و با این بهره‌مندی از انقلاب شکوهمند اسلامی، خود را نیازمند دیگران بدانیم. باید دست به دست هم داد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: خوشبختانه در این مقطع فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی از این نکته که با نام بردن از آن به سمت سانتریفیوژ و چیزهای دیگر برود، تغییر کرده و به سمت و سوی استفاده از فن‌آوری‌های هسته‌ای و فواید زیاد و کاربردهای متنوع آن رسیده است. این صنعت به قدری عظیم و سترگ است که سرریز آن می‌تواند در دیگر علوم و فنون دانشگاهی و پژوهشی راهبردهای موثری را ارائه دهد. به دلایلی غربی‌ها قبلاً در نتیجه کج‌فهمی‌های‌شان، به دنبال بد جلوه دادن این صنعت بودند که اکنون خوشبختانه این فرآیند در بعد از برجام به سمت عبور از گردنه پر خطر رفته و فرصت‌های فراوانی را بعد از تهدیدها تجربه می‌کند. پیش از این، دستیابی و خرید وسائل و تجهیزات نوین و فن‌آوری‌ها مشکل بود و بعضاً از طرق مختلف، و با پرداخت هزینه‌هایی گزاف قابل دسترس بود ولی اکنون به لطف خدا، شرایط کاملا عوض شده است و پیشنهادهای مختلفی از هر سو برای انتخابی خوب وجود دارد. هرچند امکانات و بضاعت‌های ما برای تهیه و تجهیز بی‌نهایت نیست ولی امکان و شرایط خوبی را که پیش آمده، پیش رو داریم و برخی بهره‌مندی‌ها میسر است.

معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: قراردادی با ایتالیا در دست تدوین داریم، که به ما اجازه استفاده از آزمایشگاه‌های مجهز و کامل را البته بصورت مجازی خواهد داد. بدین‌گونه که آمادگی برای همکاری در شبکه‌هایی از کل آزمایشگاه‌ها برای متخصصان و کارشناسان ایرانی فراهم می‌شود که با حضور در آن آزمایشگاه‌ها، خودمان با دستگاه‌های در اختیار آنها کارها را به سرانجام برسانیم؛ موقعیتی که با تصور در اختیار داشتن تمام امکانات و تجهیزات کامل برای ما که واقعا و عملا امکان‌پذیر نیست. زیرا جمع‌آوری و خریداری و انتقال تمام دستگاه‌ها و تجهیزات غیر ممکن است. هرچند که با این امکانات گسترده که بصورت مجازی در اختیار متخصصان ایرانی خواهد بود، بسیاری از موانع و مشکلات پژوهشی مرتفع خواهد شد اما در کنار این مهم، امکان تجهیز و گسترش آزمایشگاهی و تکنولوژیکی با اولویت‌بندی و پیگیری جدی برای نصب و راه‌اندازی آنها نیز در حد توان و بضاعت مدنظر خواهد بود.

صالحی با تاکید بر همکاری مکمل سازمان انرژی اتمی ایران با سازمان میراث فرهنگی، گفت: همان‌طور که آقای دکتر سلطانی‌فر اشاره کردند، ایران؛ یک "کشور ـ موزه" بزرگ است. همگی ما مسوولیت داریم در احیای فرهنگی مغفول مانده و میراث تاریخی‌مان که در یکی دو دهه اخیر مورد هجمه واقع شده و متأسفانه در اتفاقات چند سال قبل نیز ضربه‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌ایم، اهتمام ورزیده و همین‌طور که اکنون می‌بینیم به حمدالله و با تلاش‌های جدید سازمان میراث فرهنگی تا حدود زیادی جبران خسارت‌ها شده است. ما هم در سازمان انرژی اتمی به سهم خود و در کنار میراث فرهنگی، یار و یاور شما بوده و بر تلاش‌هایمان خواهیم افزود.

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: موضوع تهیه و نصب و تجهیز شتاب‌دهنده تاندترون نوین به یاری خدا مدنظر خواهد بود و در چارچوب پروژه‌های بزرگ سازمان برای آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. تشکیل کارگروه مشترک و مستمر جهت همکاری‌های ارزشمند علمی و فن‌آوری و پژوهشی بسیار برای هر دو سازمان مطلوب و مهم است که موجب ایجاد مأموریت‌های جدیدی برای متخصصان و اندیشمندان‌مان خواهد بود. این مهم در سایه امضاء یادداشت تفاهمی دوسویه، برای برطرف کردن موانع و مشکلات پیش رو مثمرثمر بوده و بهتر محقق خواهد شد. همان‌طور که شاهد بودیم در این سمینار مقالات و مطالب ارزشمند علمی و تخصصی زیادی مطرح و ما را امیدوار به این نکته کرد که انشاءاله بتوانیم به عنوان مرجعی معتبر در منطقه جایگاهی که حق ما و در شأن مردم ماست را بازیافته و به وجود آوریم که این امر مطالعه گسترده‌تر برای گسترش فعالیت‌ها و بهتر شدن وضعیت موجود را می‌لبد.

در پایان صالحی با تشکر از برگزار کنندگان این همایش، از دکتر لامعی دبیر این سمینار، به عنوان اندیشمندی توانا و مردی که علم و اخلاق حسنه و معرفت و تخصص را به هم پیوند زده است یاد نمود و همچنین از دکتر خلفی، ریاست پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای که حامی و برگزارکننده اصلی این سمینار بود تقدیر و تشکر کرد. ایشان حضور دکتر ارفعی و نیز دیگر حاضرین که همگی از متخصصان و دانشمندان ایرانی اند و افتخاری برای کشور هستند را به فال نیک گرفت.

هم‌چنین مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این سمینار ایرانیان را میراث‌دار " کشور ـ موزه‌ای" غنی و ارزشمند دانسته و در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر صالحی اظهار کرد: ایشان با همکاری متقابل و برداشتن موانع و محدودیت‌ها در این زمینه که از رویکردهای مثبت و کم نظیر برگرفته از دیدگاه ارزشمند ایشان است، به توسعه فرهنگی ـ اقتصادی و اجتماعی ایران کمک شایانی می‌کنند و باب همکاری دو سازمان را بیش از پیش فراهم کرده‌اند.

سلطانی‌فر در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به تاریخچه‌ای از میراث فرهنگی کشور و وضعیت جهانی این حوزه بر لزوم تدوین نقشه راه آینده برای همکاری‌های دو سازمان تأکید و به چند نمونه از بضاعت‌های فرهنگی تاریخی ایران اسلامی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.