قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل‏ خانه: تغییر ۳وزیر آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و ارشاد با شعار ترمیم کابینه به‌وضوح بیانگر آنست که رئیس‌جمهور در ماه‌های پایانی عمر دولت یازدهم به دنبال مدیریت فشارها بر خود برای اعمال تغییرات و به‌دست‌گرفتن ابتکار عمل در این حوزه است.

تغییرات دولت سرپوشی بر ضعف اقتصادی/ تغییرات همسو با مطالبات مردم نیست

نکته حایز توجه آنست در حالی که بیشترین انتقادها در ۳ سال گذشته متوجه عملکرد اقتصادی و بعضاً سیاسی دولت روحانی بوده و چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان مجدانه خواستار تغییرات جدی هم در تیم مدیریتی و هم در سیاست‌های اقتصادی دولت بوده‌اند، تغییر ۳ وزیر حوزه فرهنگی دولت از نگاه مسؤولان پاستور حکم سوپاپ اطمینانی را دارد که امیدوارند از فشارهای منتقدان دولت در جریان اصولگرایی و معترضان جناح خودیِ اصلاح‌طلب بکاهد.
این امر اکنون موجب واکنش‌های گسترده و اعتراضی در میان منتقدان سیاست‌ها و عملکرد اقتصادی دولت شده است. آنها معتقدند در حالی که کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌روست و رکود سنگین اقتصادی بر بازار حاکم است و از طرفی دیگر برجام نیز دستاوردی تقریباً معادل هیچ داشته است، این انتظار می‌رفت که تغییرات در کابینه در حوزه اقتصادی باشد نه فرهنگی و اجتماعی! منتقدان اقدام اخیر دولت را کاملاً مرتبط با انتخابات و فرار از فشارها تفسیر می‌کنند.

 دولت به دنبال رأی است
نادر قاضی‌پور در همین رابطه با اشاره به استعفای ۳ وزیر کابینــه دولت، می‌گویــد: دولت روحانـــی یک دولت سیاسـی است و می‌خواهد با تغییر کابینه رضایت‌مندی را بیشتر کند تا بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ رأی بیاورد.
وی افزود: یکی از وزارتخانه‌هایی که بیشترین نقش را در بحث حقوق‌های نجومی داشت، وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. این وزارتخانه با توجه به آنچه پشت ‌سر گذاشته، نیازمند یک خانه‌تکانی جدی است. نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: دولت باید به معیشت مردم و مسایل اقتصادی توجه بیشتری داشته باشد و اشتغال جوانان موضوعی است که باید وقت و انرژی بیشتری برای آن صرف شود.

 دولت فرار به جلو کرد
حسینعلی حاجی دلیگانی هم در واکنش به تغییرات کابینه بویژه کناررفتن فانی اظهار می‌دارد: کنــارگذاشتـن علی‌اصغـر فانی از وزارت آموزش و پرورش نوعی فرار به جلو بود و دولت با این کار خود سعی کرده تا در جلسه استیضاح مسایل مربوط به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح نشود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: آقای رئیس‌جمهور باید کسانی را به کار بگمارد تا گزارش‌های دقیقی از مفاسد به وی ارایه کنند که در غیر این صورت، مسؤولیت هم بر گردن وزارتخانه مربوطه و هم شخص آقای رئیس‌جمهور است.

 دولت روغن ریخته را نذر کرد
نماینده قم در مجلس با بیان اینکه اگر دولت ادعای بهبود شرایط دارد باید در تیم اقتصادی تجدیدنظر کند، گفت: اگر دولت بنا دارد در وضع اقتصادی مردم تغییری ایجاد کند باید به سراغ تحول در برنامه‌های اقتصادی و تغییر مسؤولان آن حوزه برود.
حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به تحولات و استعفا و برکناری وزرا در دولت روحانی، اظهار داشت: نکته اول این است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانستند فشار خاصی بر دولت بیاورند و کسی که تصمیم‌گیرنده است باید تدبیر کند و این اتفاقات خواست رئیس‌جمهور بوده است.
وی با بیان اینکه وزیر ارشاد با عملکرد خودش باعث نارضایتی متدینین شده بود، تصریح کرد: تغییر وزیر ارشاد برای بهبود اوضاع نبود و او توسط دولت قربانی شد تا خطراتی که دولت را تهدید می‌کرد، دفع شود. احتمالاً دولت، وزیر ارشاد را در موضوع کنسرت‌ها در مشهد و قم شکست‌خورده می‌دید و به دنبال گسترده‌کردن فضا است و از این رو شاید شرایط بدتر شود. من فکر می‌کنم مأموریتی در آستانه انتخابات برای وزیر ارشاد وجود دارد و او باید به دنبال دلگرم‌کردن قشر خاکستری باشد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بحث استعفای آقای جنتی از خیلی قبل مطرح بود اما دولت روغن ریخته را نذر امامزاده کرد. ذوالنور استعفا و برکناری گودرزی و فانی را فرار رو به جلو عنوان کرد و با بیان اینکه دولت می‌خواست گناه را به گردن وزیر آموزش و پرورش بیندازد، گفت: آنها با این کار ژست اصلاح کابینه را می‌گیرند در حالی که هیچ بهبود شرایطی در کار نیست.
او با بیان اینکه وزارت ورزش کارکرد مهمی در زمان انتخابات دارد، یادآور شد: ما فضاهای گسترده ورزشی در کشور داریم که همواره جمعیت انبوهی از آن استقبال می‌کنند. لذا آنها می‌توانند از این فضا و پتانسیل، له یا علیه جریانی خاص استفاده و جبهه منسوب به دولت را تقویت کنند.
ذوالنور ادامه داد: جالب است که آقای جهانگیری می‌گوید که ایـن وضـع اقتصادی قابـل تحمل نیست! در حالی که باید به او گفت شما چرا گریه می‌کنید؟ شما باید پاسخگو باشید و برای برطرف‌کردن رکود و رونق فضای کسب و کار اقدام کنید زیرا دغدغه اصلی مردم معیشت و اقتصاد است. اما این‌طور که از تغییرات برمی‌آید، برخی مسؤولان بیشتر در پی دادن آدرس اشتباهی به مردم و فرستادن آنها به دنبال نخود سیاه هستند زیرا اصلاح وضعیت معیشتی و ایجاد اشتغال مهم‌ترین دغدغه‌های امروز کشور است.

 تغییرات همسو با مطالبات مردم نیست
تغییرات اخیر در بیرون از مجلس و در میان احزاب، تشکل‌ها و فعالان سیاسی هم بازتاب‌های خاص خود را داشت.
مهدی فضایلی هم با تأکید بر اینکه تغییرات اخیـر در دولـــــت به‌هیچ‌ وجه با مطالبات مـردم انطباق ندارد، گفت: مسایل معیـشتی و اقتصادی مطالبــات اصلی مردم است اما روحانی با این تغییرات نشان داد با مطالبات عمومی مردم همراهی ندارد. این فعال سیاسی به «فارس» گفت: چند نکته در اینجا قابل توجه است. تغییراتی که اعمال شد با تشخیص شخص آقای روحانی بود و در حقیقت تصمیم ایشان منجر به این تغییرات شد. وی تصریح کرد: آقای فانی در مقابل استعفا مقاومت می‌کرد و علاقه‌ای به تغییر نداشت اما این تغییر صورت گرفت و در واقع آقای رئیس‌جمهور وی را عزل کرد. تغییر وزیر ارشاد برخلاف برخی برداشت‌ها هیچ ارتباطی به مسایل ماه‌های اخیر در قم و مشهد ندارد و شخص رئیس‌جمهور بنا بر دلایل خاصی تصمیم به تغییر او گرفت.
وی تأکید کرد: اگر دولت از این تغییرات انگیزه انتخاباتی داشته، جواب مثبت نخواهد گرفت زیرا این تغییرات با خواسته‌های جامعه همراه نیست و لذا این اقدام حرکت مؤثری برای دولت نخواهد بود و مردم با شگفتی و تعجب با آن مواجه می‌شوند.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه تغییر وزرا در کابینه باید برنامه‌محور باشد نه شخص‌محور، گفت: قاعده کلی این است که اگر سال پایانی دولت تغییراتی در کابینه صورت می‌گیرد، انتخاباتی‌بودن آن محتمل‏تر از برنامه‌محور بودنش است زیرا انحراف از برنامه‌ها در همان دومین سال از دولت مشخص می‌شود. اول دولت برنامه محبوس به زمانبندی‌های خاص است البته باز هم تأکید دارم که نمی‌توان در این باره قضاوت قطعی کرد.

 اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند مدعی ترمیم کابینه باشند
عضو جامعه روحانیت مبارز، دولت روحانی را دولتی ناکارآمد و پیــر توصیف کـرد و گفــت: وزرایی کـه تغییر کرده‌اند از جریان اصلاحات بوده‌اند و ایــن جریان دیگر نمی‌تواند مدعی ترمیم کابینه باشد. حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی اظهار داشت: وضعیت دولت در ارتباط با مسایل اقتصادی به‌گونه‌ای است که با این تغییر و تحولات هم نمی‌تواند مطالبات مردم را پاسخ و مشکلات اقتصادی و رکود را سامان دهد زیرا متأسفانه دولت همه انرژی خود را بر روی برجام گذاشته است.

  تغییرات انتخاباتی
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم با تأکید بر اینکه برای سیاسی‌بودن این برکناری و استعفاها که شاید بی‌ارتباط با مسایل انتخاباتی سال آینده نباشد یک رنگ ویژه‌ای قائل است. وی با بیان اینکه ممکن است نظراتی درباره ناکارآمدی و ضعف دولت مطرح باشد اما در هر صورت ما معتقدیم که این نوع اقدامات باید با تمهیدات غیرسیاسی انجام شود، افزود: دولت باید بداند که مردم در حال حاضر دغدغه‌های اقتصادی دارند. به دولت روحانی توصیه کرد که توجه و تمرکز خود را بر روی مسایل معیشتی مردم و حل مشکلات اقتصادی آنها قرار دهد.

 ماله‌کشی دولت
محمد سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری هم اظهار داشت: هیچ‌یک از این ۳ وزیر کارنامه پربار و قابل دفاعی نداشتند. امـا مسأله اینجاست که وزرای ضعیف‌تر از آنها نیز در دولت وجود دارند. سلیمانی با بیان اینکه برخی وزرا، صنعت و اشتغال را دچار رکود کرده‌اند و اگر دولت به دنبال بهبود شرایط بود باید ۳ وزیر دیگر را تعویض می‌کرد، افزود: این اقدام انتخاباتی و کار سیاسی است و اگر در کارهای کلان و بزرگ سیاسی‌کاری صورت گیرد، نتیجه آن به نفع مردم نخواهد بود.  وی با تأکید بر اینکه یک بده‌ بستان سیاسی در دولت در حال انجام است، به فساد گسترده صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و افزود: رسیدگی به فساد صندوق فرهنگیان مانند حقوق‌های نجومی است و دولت می‌خواهد در این زمینه ماله‌کشی کند و اجازه ندهد گستره این فساد به اطلاع مردم برسد.  سلیمانی با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند از سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش سؤال کند، یادآور شد: اگر دولت هرچه زودتر وزیر جدید را معرفی نکند، این شبهه که تعویض فانی در راستای سرپوش‌گذاشتن بر فساد فرهنگیان بوده، بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.